فروش مصنوعات طلا بدون کد استاندارد ممنوع

مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی گفت: هیچ کدام از ارائه دهندگان مصنوعات طلا نباید کالا‌ها و مصنوعات طلا و نقره را بدون کد استاندارد در بازار عرضه کنند.

منصور جلایر مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه، با بیان اینکه  تنها مرجع رسمی عیارسنجی (تعیین خلوص مصنوعات طلا) اداره کل استاندارد است اظهار کرد: هیچ کدام از ارائه دهندگان مصنوعات طلا نباید کالا‌ها و مصنوعات طلا و نقره را بدون کد استاندارد در بازار عرضه کنند.

وی با اشاره بر اجباری بودن حک کد شناسایی بر روی تمامی مصنوعات طلا، گفت: حک نمودن کد شناسایی بر روی تمامی مصنوعات طلا در واحد‌های تولیدی و عرضه کننده این مصنوعات اجباری است و در صورت مشاهده مصنوعات طلای فاقد کد شناسایی در مراکز صنفی و یا مشاهده فاکتور فروش بدون درج کد شناسایی مصنوع فروخته شده، این اداره کل علیه متخلفان اقدامات قانونی را انجام می‌دهد.

جلایر افزود: از ابتدای سال جاری واحد‌ها به طور مستمر مورد بازرسی قرار گرفته است و نمونه‌های اخذ شده از این واحد‌ها برای تطابق با استاندارد‌های مربوطه به آزمایشگاه ارسال می‌شود و در صورت مغایرت با استاندارد‌های ملی با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی ادامه داد: هدف از آزمون مصنوعات طلا، بهبود کیفیت تولید، بالا بردن سطح آگاهی عمومی و حفظ حقوق مردم بوده و در این راستا، آزمون وعیارسنجی مصنوعات طلا یکی از وظایف استاندارد تعریف شده که در ماده ۷ قانون سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی در آزمون اوزان و مقیاس‌ها و اندازه شناسی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مردم باید توجه کنند که هنگام خرید حتما از واحد طلافروشی، فاکتور درخواست و به نشانه گذاری داخل مصنوع و کد مربوطه آن دقت کنند.

جلایر به تحقق ۱۱۰ درصدی برنامه پیش بینی شده سال ۱۴۰۰ در خصوص آزمون انگ فلزات گرانبها اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون ۳۸ مورد آزمون انگ فلزات گرانبها از واحد تولیدی دارای کد شناسایی انجام شده که شاهد تحقق ۱۱۰ درصدی برنامه پیش بینی شده سال ۱۴۰۰ در خصوص آزمون انگ فلزات گرانبها هستیم.

وی اضافه کرد: تنها مرجع رسمی نظارت بر عیارسنجی فلزات گرانبها، سازمان استاندارد کشور است که بر تولید این محصولات و عرضه آن در بازار نظارت انجام می‌دهد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: مردم در خرید این مصنوعات به دارا بودن کد ساخت توجه کنند چرا که با این کد می‌توان به تولید کننده آن دسترسی پیدا کرد و امکان پیگیری شکایات نیز فراهم می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.