رییس جهاد کشاورزی کردستان خبر داد؛

توزیع ۴۰۰ هزار قلمه انگور یارانه ای بین باغداران کردستانی

رییس جهاد کشاورزی کردستان گفت:در سال جاری ۴۰۰ هزار قلمه انگور در ۶ شهرستان استان به طور رایگان تحویل باغداران داده شده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، محمد فرید سپری رییس جهاد کشاورزی کردستان  امروز در چهارمین جلسه توسعه باغات بابیان این که ۹۰ درصد باغات دیم استان انگور است ،گفت: انگور رقم رشه (سیاه) بیشترین سطح باغات انگور دیم استان را در برگرفته و به نوعی یکی از محصولات اساسی بخش کشاورزی استان و منبع درامد خوبی برای کشاورزان است.

سپری با تاکید بر اینکه تغییرات اقلیمی و تنش‌های سرما و گرما در استان می‌تواند بر عملکرد باغات دیم استان تاثیر مستقیمی بگذار،گفت: در طول چند سال اخیر به جهت بازار پسندی انگور سیاه و اقدامات حمایتی و ترویجی که مجموعه جهاد کشاورزی به عمل آورده، کشاورزان استقال خوبی از کاشت این محصول به عمل آورده اند.

به گفته او: در سال جاری ۸۰۰ هزار قلمه ریشه دار انگور خریداری شده که تاکنون ۴۰۰ هزار قلمه ریشه دار مو به صورت یارانه‌ای در 6 شهرستان  به کشاورزان استان تحویل داده شده  استت.

رییس جهاد کشاورزی کردستان  با بیان اینکه تا کنون بارندگی تاثیرگذار و موثری برای باغات استان اتفاق نیفتاده است یادآورشد:
 کمبود بارندگی بخصوص برف و گرمای تابستانه دو مشکل اساسی در توسعه باغات دیم استان است و باید بخش تحقیقات در کنار واحد‌های اجرایی راه حل‌های پیش رو را برای گذر از این مشکلات به آزمایش و اجرا درآورند.

سپری می گوید: کشت در عمق بیش از یک متر، استفاده از قارچ میکوریزا، بهره گیری از سامانه‌های آبگیر برای تامین رطوبت، شناسایی کلون‌های برتر و توسعه ژنوتیب‌های برتر مو، هرس سبز، احداث باغ در شیب‌های شمالی می‌تواند راهکار‌های اساسی برای جلوگیری از تنش‌های آب و هوایی باغات انگور دیم باشد.

او  بر استقرار سایه بان برای باغات انگور دیم استان تاکید کرد و گفت: بهره گیری از سایبان از تاکیدات وزارت جهاد کشاورزی است و این عمل می‌تواند باغات انگور دیم استان را در مقابل سرمای زمستان و گرمای تابستان محافظت کند.

سطح باغات کردستان ۵۲ هزار و ۵۰۰ هکتار می باشد که ۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتار ان در اراضی دیم کشت شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.