ادعای وال استریت ژورنال؛

حذف «خاشقچی» از رسانه‌های ترکیه‌ای شرط دیدار بن سلمان با اردوغان

روزنامه آمریکایی مدعی شد که ولیعهد عربستان در صورتی موافقت کرده با رئیس‌ جمهور ترکیه دیدار کند که در رسانه‌های ترکیه‌ای نامی از خاشقچی برده نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه در حالی به عربستان سفر می‌کند که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از او خواسته است رسانه‌های ترکیه‌ای دیگر نامی از «جمال خاشقچی» منتقد حکومت آل سعود که در کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شد، برده نشود.

با این حال منابع ترکیه‌ای تاکید کردند که این دیدار در خصوص مسائل سیاسی نیست و بیشتر مسائل اقتصادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وال استریت ژورنال نیز در ادامه گزارش خود اعلام کرد که قطر برای دیدار اردوغان و بن سلمان میانجی‌گری کرده است. روز گذشته منابع بین‌المللی اعلام کردند رئیس جمهور ترکیه ماه آینده میلادی به عربستان سفر خواهد کرد.

چندی پیش نیز روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد شاهدان محلی مدعی شدند که حداقل سه نفر از اعضای تیم قتل جمال خاشقچی در ریاض و زیر نظر این کشور در یک مجتمع هفت ستاره که از سوی آژانس امنیت ملی عربستان اداره می‌شود، اقامت دارند. حتی صلاح الطبیقی، پزشکی که خاشقچی را در داخل کنسولگری عربستان در استانبول تکه تکه کرد، از جمله افرادی است که هنگام ورود به این مجتمع مشاهده شده است.

روابط عربستان و ترکیه از سال ۲۰۱۱ با شروع شدن انقلاب‌های مردمی در کشور‌های عربی به اسم بیداری اسلامی و حمایت ترکیه از این جنبش‌ها، رو به تاریکی رفت. ترکیه با حمایت گروه‌های وابسته به جنبش اخوان المسلمین در کشور‌هایی مانند مصر، تونس و لیبی ادعا کرد این آنکاراست که مسئولیت‌های مهمی در منطقه دارد، این حمایت‌های ترکیه از بیداری اسلامی به مذاق مقامات سعودی خوش نیامد.

بعد از کمرنگ شدن روابط ترکیه با عربستان، در سال ۲۰۱۸ نیز قتل جمال خاشقچی سوختی برای داغ کردن تنور اختلافات میان ترکیه و عربستان شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
ترکیه نان را به قیمت روز می خورد!
با همه که صاحب نفوذ و ثروت هستند رابطه دارد
به این می گویند سیاست
آخرین اخبار