سعودی لیکس:

تداوم شکست‌های دنباله‌دار ولیعهد سعودی در سال ۲۰۲۱

وب‌سایت افشاگر سعودی لیکس نوشت: بن سلمان در سال ۲۰۲۱ در چندین جهت متحمل شکست‌های متعددی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سعودی لیکس، شکست‌های دنباله دار ولیعهد عربستان در سال ۲۰۲۱ هم ادامه داشته و عقب‌نشینی او در بسیاری از زمینه‌ها این شکست‌ها را ثابت می‌کند. سردرگمی محمد بن سلمان در سیاست‌های خارجی و داخلی عربستان، این کشور را با چالش‌های مختلفی روبرو کرده است.

در سطح سیاسی او به موفقیت کمی دست یافته و در سطح دیپلماتیک نیز ریاض نتوانسته کاری از پیش ببرد و در حال درجا زدن است. در داخل عربستان برجسته‌ترین رویداد غیبت اجباری «ملک سلمان» بدست ولیعهد در شهر نئوم بود. رسوایی دیگر او توسط «سعد الجابری» مقام سابق اطلاعاتی سعودی فاش شد چراکه بن سلمان قصد داشته است او را ترور کند.

تداوم شکست‌های دنباله‌دار ولیعهد سعودی در سال ۲۰۲۱

بنابر گزارش سعودی لیکس در سطح اقتصادی نیز وضعیت شهروندان عربستان بهبود نیافته و مالیات‌های زیادی از مردم گرفته می‌شود. هزینه زندگی افزایش یافته است و شاخص تورم در اکثر ماه‌ها صعودی بوده است. این امر با کسری بودجه عمومی عربستان که علی رغم افزایش قیمت نفت به ۸۵ میلیارد ریال رسیده، همراه است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در پرونده حقوق بشر، عربستان را به دلیل دستگیری، هدف قرار دادن روزنامه نگاران و سرکوب آزادی‌های عمومی در میان ۱۰ کشور بد جهان قرار داده است. اردیبهشت ماه نیز کمپین جدیدی علیه دستگیری گروهی از فعالان زن و مرد به اتهام ابراز عقیده و همچنین بازداشت‌های متناوب و کوچ اجباری به راه افتاد. اما بزرگترین رسوایی برای ولیعهد عربستان زمانی اتفاق افتاد که مشخص شد این کشور از بدافزار جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «پگاسوس» علیه فعالان و مخالفان خود استفاده می‌کند.

در سطح اجتماعی و مذهبی نیز عربستان شاهد نقشه‌هایی برای غربی‌سازی بیشتر بود، زیرا در جشنواره فصل ریاض شاهدان عینی اعلام کردند که صحنه‌های شرم‌آور و آزار و اذیت‌های متعدد در این جشنواره اتفاق افتاده است. همچنین کنسرت‌هایی که در این کشور برگزار شده غیراخلاقی بوده است. از سوی دیگر محدودیت‌ها بر مظاهر و شعائر اسلامی در این کشور ادامه یافته، به طوری که صد‌ها مبلّغ از کار برکنار شدند، مراکز حفظ قرآن تعطیل و بلندگو‌های مساجد پایین کشیده شدند.

در عین حال  فارن پالیسی گزارشی منتشر کرده و عربستان را به عنوان پایتخت معامله مواد مخدر معرفی کرد.

در حوزه کشور‌های خلیج‌فارس نیز با وجود اینکه بن سلمان با قطر آشتی کرد، اما این امر نشان داد که او در اجرایی کردن ۱۳ شرطی که برای آشتی با دوحه گذاشته بود، شکست خورده است. بارزترین اتفاق، تشدید اختلافات بین محمد بن سلمان با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و تشدید تنش بین آن‌ها بود که به بحث مطبوعات بین المللی تبدیل شد. این اختلافات میان عربستان و امارات در زمینه‌های نفت، تجارت، انرژی و روابط خارجی و همچنین تشدید تبادلات رسانه‌ای بین آن‌ها بود.

از نظر منطقه ای، انزوای عربستان در میان همسایگانش ادامه و نداشتن ارتباط با ترکیه ادامه یافت و مذاکرات با ایران چیز جدیدی به همراه نداشت و ریاض بقایای نفوذ خود را در لبنان از دست داد. تنها موفقیت دیپلماتیک بن سلمان در بازگرداندن کانال‌های ارتباطی با سوریه با پذیرایی از وزیر گردشگری سوریه در ماه مه گذشته بود.

در سطح بین‌المللی انزوای محمد بن سلمان بیشتر هم شد، به استثنای استقبال او از امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه که پول بسیاری را از جیب ولیعهد سعودی خالی کرد. او در نشست آب و هوایی و اجلاس سران G۲۰ هم غایب بود، به دلیل اینکه جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا از برقراری ارتباط با ولیعهد عربستان امتناع کرده بود.

تداوم شکست‌های دنباله‌دار ولیعهد سعودی در سال ۲۰۲۱

در جبهه نظامی، حملات موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عربستان افزایش یافت و علی رغم اینکه بن سلمان ادعا می‌کرد ابتکار عمل برای توقف جنگ را آغاز کرده و به یمنی‌ها پیشنهاد میلیاردی داده است، موفق نشد کاری از پیش ببرد. سال ۲۰۲۱ سامانه پاتریوت آمریکایی از عربستان خارج شد و ترکی الفیصل، رئیس سرویس اطلاعاتی این کشور به آمریکا التماس می‌کرد از عربستان محافظت کنند با این وجود آمریکا نپذیرفت و ریاض تقلا می‌کرد پاتریوت را از یونان یا قطر بخرد!

در نتیجه، سال ۲۰۲۱ چیزی جز شکست‌های بیشتر برای بن سلمان در سطوح مختلف به ارمغان نیاورد، به طوری که محصول سال گذشته در این کشور موید این امر است که ولیعهد، شایسته حاکمیت یک کشور نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۳ دی ۱۴۰۰
ولی اگه اینگونه هم هست باز م اعتماد به نفسش بالا هست تصور کنید در بیرون یکی اگه بخاد از مشکلات کشور ما ردیف کنه و کارهایی که مدیران انجام میدن چی میشه البته ما کلا اینا دروغ میگن هیچی حقیقت نداره نامسلمونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۲ دی ۱۴۰۰
غربی ها با آمریکا ابن بن سلمان را میچروننش بعد میچزوننش بعد هواش می کنن میره دنبال کارش فک کرده گنده شده راه رو عوضی رفتی بابا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۲ دی ۱۴۰۰
☆کلام امام علی(ع):{هرگز گمان مبر که خدا از ظالم ، غافل گشته. بلکه درجایی از مسیرسرنوشتش به کمینش نشسته}.■■سرنوشت این شیخ زادگان زائد ظالم سرزمین پیامبرص>>>عین همان سرنوشت سیاه صدام سرزمین علوی(ع) خواهدشد و حتمی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
عربستان اصلا کشور داری بلد نیست و مردمش در بدبختی و مشقت بسر میبرن!! باید کشورداری را از مسولین ما یاد بگیرن! !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
خب به ما چه .اصلا به شما چه .
Romania
مستر ترول
۲۲:۰۶ ۱۲ دی ۱۴۰۰
خب اگه به تو ربطی نداره اینجا چکار میکنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
سلام.گرانی دههابرابری خودرو،احتکار با تکنولوژی مربوط به سی سال پیش در دولت تدبیروامید که کمی ادامه یافت،ظلم در حق مردم ایران است،واردات خودروهای معمولی باکیفیت بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم را باز کنید تا انحصار و دلالی شکسته شود و قیمت‌ها کاهش شدید یابد تا جان و مال مردم در امان باشد.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۸:۵۰ ۱۲ دی ۱۴۰۰
من که دوسش دارم خیلی خوشتیپ وبا اباهته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۲ دی ۱۴۰۰
این کسی بود که میخواست جنگو وارد ایران کنه!!! زکی
آخرین اخبار