الحلبوسی:

پارلمان عراق برای جلب اعتماد مردم وظیفه سنگینی دارد

رئیس منتخب پارلمان عراق اعلام کرد پارلمان برای دستیابی به اعتماد مردم به روند سیاسی و تکرار نشدن اشتباهات گذشته مسئولیت بزرگی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان - محمد الحلبوسی پس از انتخابش به عنوان رئیس پارلمان عراق گفت: نیاز داریم به صورت مداوم کار و روند‌های سیاسی گذشته را با تدوین قانون انتخابات جدید اصلاح کنیم تا اعتماد مردم را بازگردانیم.

به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، الحلبوسی قوه قانونگذاری جدید را نتیجه تظاهرات مردمی دانست که از اکتبر سال ۲۰۱۹ در عراق آغاز شد و خواستار اصلاح روند سیاسی کشور شدند.

بهبود کیفیت زندگی مردم عراق و نهاد‌های امنیتی، ارتش، بسیج مردمی، بسیج عشایری و پیشمرگه که در مقابله با تروریست‌های داعش جانفشانی داشتند و نیرو‌هایی که همچنان در پی پیگرد شبکه‌های وابسته به این گروه تندرو هستند، هدف تلاش‌های این دوره از پارلمان عراق اعلام شده است.

محمد الحلبوسی در نخستین جلسه پارلمان عراق با کسب ۲۰۰ رأی موافق در برابر ۱۴ رأی که به رقیب او یعنی محمود المشهدانی داده شده بود، توانست برای پنجمین بار ریاست پارلمان عراق را از آن خود کند. حاکم الزاملی، نماینده فراکسیون صدر  نیز به معاون اولی رئیس پارلمان عراق انتخاب شد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توئیتی انتخاب رئیس پارلمان و دو نایب رئیس او را گامی به سمت تشکیل دولت اکثریت ملی و ایجاد عراق آزاد، مستقل، به دور از دنباله روی، تعصبات مذهبی و  فساد خواند.

این در حالی است که محمود المشهدانی، رئیس سِنی پارلمان عراق در پی حمله چند نماینده یکی از فراکسیون‌ها روانه بیمارستان شده بود.

چارچوب هماهنگی شیعیان بدون نام بردن از گروهی خاص، درباره مسئولیت اقدامات این گروه هشدار داد.

فراکسیون وابسته به چارچوب هماهنگی در پارلمان عراق نیز به همین دلیل نتایج اولین نشست پارلمان جدید جهت انتخاب رئیس و دو نایب رئیس را رد و اعلام کرد: این جلسه که بدون حضور رئیس سِنی یعنی بدون پشتوانه قانونی و حقوقی ادامه یافت.

به گزارش رسانه‌های عراقی پس از اینکه «چارچوب هماهنگی» (ائتلاف‌های شیعی) با ریاست نوری المالکی با ۸۸ عضو اعلام موجودیت کردند، نمایندگان جنبش صدر که پیش از این ۷۳ عضو در پارلمان داشته و بزرگترین فراکسیون این دور از پارلمان حساب می‌شد، به این مسئله اعتراض کردند.

دادگاه عالی فدرال عراق پس از بررسی درخواست‌ها برای بازشماری آرا، نتایج انتخابات را در روز‌های پایانی دسامبر گذشته تایید کرد و درخواست هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح را مبنی بر ابطال نتایج به خاطر تقلب رد کرد.

تایید نهایی نتایج انتخابات عراق که در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) برگزار شد بعد از تنش‌های در این کشور صورت گرفت، زیرا جریان‌ها و گروه‌های شیعی به آن اعتراض کردند و درخواست‌هایی برای بازشماری آرای صندوق‌ها در برخی حوزه‌های رأی گیری به کمیسیون عالی انتخابات ارسال کرده بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار