موافقت اولیه گروه‌های آزادی و تغییر سودان با طرح سازمان ملل

گروه‌های آزادی و تغییر سودان موافقت اولیه و مشروط خود را با طرح سازمان ملل برای گفتگو میان طرفین با هدف دستیابی به توافق اعلام کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان - در حالی که مردم سودان هرگونه دخالت خارجی را در امور کشورشان رد می‌کنند، گروه‌های آزادی و تغییر در سودان خواستار توسعه طرح پیشنهادی سازمان ملل شدند تا کشور‌های مجاور و قدرت‌های منطقه‌ای را نیز در بر بگیرد.

طارق ابوشوره، خبرنگار شبکه العالم در سودان در گزارشی گفت: این گروه‌ها موافقت خود با طرح سازمان ملل را به اطلاع نماینده این سازمان در سودان رساند و خواستار تدوین قانون اساسی جدید و خروج ارتش از سیاست شد.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان پیامی مکتوب از اتحادیه آفریقا دریافت کرد که در آن اتحادیه آفریقا رویکرد‌ها و دیدگاه‌های خود را درباره تحولات سیاسی و راه‌های برون رفت از بحران سودان بیان کرده است.

سازمان ملل با توجه به پیچیدگی‌های اوضاع سیاسی سودان با ارائه طرحی از طریق فرستاده خود در این کشور، وارد عمل شد. این طرح در درجه اول بر مذاکره با همه گروه‌های سیاسی به صورت جداگانه و پس از آن نشست همه گروه‌ها سر یک میز تاکید می‌کند.

پس از آن اتحادیه آفریقا که خود را برای حل مسائل آفریقا در اولویت می‌بینید؛ ادیوی بانکولی، فرستاده خود را راهی سودان و گفتگو با گروه‌های سیاسی و نظامی را آغاز کرد به امید آنکه بتواند کاری را که دیگران از انجام آن ناتوان مانده اند، به انجام برساند.

گروه‌های آزادی و تغییر که پایگاه مردمی آن اخیرا به سبب بروز اختلاف بین گروه‌های تشکیل دهنده آن تضعیف شده است، موافقت اولیه خود را با طرح پیشنهادی سازمان ملل اعلام کرد، اما به شرط آن که نظامیان در آن نقشی نداشته باشند. گروه‌های آزادی و تغییر همچنین تاکید کردند باید به ریشه‌های بحران پرداخته شود و خواسته‌های ملت سودان تامین شود.

با این حال، مردم سودان همچنان به تظاهرات و اعتراضات خود تحت عنوان «نه مذاکره و نه مشارکت با ارتش» ادامه می‌دهند.

ناظران معتقدند هدف از این طرح ها، پایان دادن به اوضاع ناشی از کودتا در سودان و زمینه سازی برای حکومت مدنی کامل در کشور نیست بنابراین فایده‌ای هم ندارند. گروه‌های آزادی و تغییر طرح سازمان ملل را به کلی رد نمی‌کنند، اما هرگونه مذاکره برای مشارکت با ارتش را رد می‌کنند و در این میان نظر مردم سودان نیز کاملا مشخص است و طرح سازمان ملل را به کلی رد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار