واکسیناسیون همچنان بهترین سد در برابر اومیکرون

متولیان حوزه سلامت می‌گوید، خطر شیوع اومیکرون در اقصی نقاط کشور جدی است بطوریکه در صورت سهل انگاری، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و از همه مهمتر تکمیل نکردن واکسیناسیون خطر بروز موج ششم جدی است.

باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت بیش از ۲ سال از شیوع کرونا و بروز سویه‌های جدید، این بار شیوع اومیکرون نگرانی‌هایی را در بین عموم و مسوولان کشور ایجاد کرده است، هر چند واکسیناسیون گسترده از سیر نزولی آمار هموطنان بستری و فوت شده و حتی مراجعات سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی حکایت دارد، اما بروز این سویه جدید را نباید دست کم گرفت.

سویه جهش یافته اومیکرون با توجه به سرایت‌پذیری بالای آن در حال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور است در این میان ایمن سازی عمومی با واکسیناسیون کامل و رعایت تدابیر بهداشتی بیش از پیش اهمیت دارد.

این در حالی است که متولیان حوزه سلامت تاکید دارند با توجه به خطر شیوع اومیکرون، هر میزان پوشش واکسیناسیون بیشتر باشد، مقاومت افراد در برابر ابتلا افزایش یافته و زمینه ایجاد جهش‌های جدید این ویروس کاهش خواهد یافت.

کارشناسان امر نیز بر این باورند ویروس اومیکرون قابلیت انجام ۳۰ جهش جدید را دارد که ۲ برابر جهش‌های نوع دلتا است و جهش‌های سویه‌های جدید از طریق واکسیناسیون کامل کاهش می‌یابد.

متولیان بهداشتی نیز در این ارتباط توصیه می‌کنند، در شرایط کنونی بهترین اقدام برای افراد بالای ۱۲ سال انجام کامل واکسیناسیون کرونا و رعایت کامل تمامی نکات بهداشتی است و برای افراد زیر ۱۲ سال هم که هنوز شامل واکسیناسیون کرونا نمی‌شوند رعایت بیش از پیش موارد بهداشتی ضروری است.

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت اومیکرون در جهان بسیار بحرانی است و بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکا، درگیری بسیار شدیدی با اومیکرون دارند و روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در آمریکا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و کشور‌های همسایه نیز درگیر هستند و ما بسیار نگران هستیم، چون اومیکرون قدرت انتشار بسیار زیادی دارد.

بهرام عین اللهی گفت: با تست‌های تشخیصی انجام شده تاکنون بیش از ۲ هزار بیمار مبتلا به اومیکرون در کشور شناسایی شده و میزان آلودگی در سطح جامعه، بیشتر از این موارد است و در این میان مراجعات سرپایی در ۲ هفته اخیر تقریبا چهار برابر شده و وقتی مراجعات سرپایی افزایش می‌یابد ممکن است موارد بستری و بیماران بدحال نیز افزایش یابد و نگرانی‌هایی در این زمینه داریم.

این مسوول توصیه کرد، عموم مردم در اسرع وقت دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، تا کنون حدود ۱۳ میلیون نفر دز سوم را تزریق کرده اند و یکی از دلایلی که مرگ و میر بیماران کرونایی در این روز‌ها در کشور کمتر است، واکسیناسیون گسترده‌ای بوده که خوشبختانه تا کنون حدود ۸۹ درصد از جمعیت هدف، یک دز و حدود ۷۹ درصد نیز ۲ دُز را تزریق کرده اند.

این در حالی است که استان زنجان نیز همگام با سراسر کشور واکسیناسیون کرونای گروه‌های هدف خود را آغاز کرده، هر چند افرادی هستند که از این کار امتناع می‌کنند، اما آمار‌های دانشگاه علوم پزشکی استان بیانگر پوشش بالای واکسیناسیون دُزهای اول و دوم است و برای سرعت بخشی تزریق دز سوم نیز باید عموم مردم مشارکت بیشتری داشته باشند.

علی رحمانی ۴۵ ساله یکی از شهروندان زنجانی است که برای انجام واکسیناسیون به یکی از پایگاه‌های واکسیناسیون شهر مراجعه کرده است، در این خصوص گفت: با شیوع اومیکرون، باتوجه به اینکه بیماری زمینه‌ای دارم با توصیه پزشک معالجم برای ایمنی بیشتر بدن، برای دریافت دز سوم به این پایگاه مراجعه کرده ام.

وی بابیان اینکه در این پایگاه در کمترین زمان ممکن واکسن مورد نظر را تزریق کردم، اظهار داشت: برای ترغیب مردم به تکمیل واکسیناسیون باید اطلاع رسانی‌های لازم انجام و اهمیت این امر بیش از گذشته تبیین شود تا گروه‌های بیشتری نسبت به این کار مهم اهتمام کنند و همچنان شاهد روند نزولی ابتلا و فوتی ناشی از این ویروس باشیم.

واکسیناسیون تنها سپر مقابله با انواع کرونا

استاندار زنجان نیز با دعوت از عموم مردم برای تکمیل واکسیناسیون کرونا، معتقد است که در زمان حاضر تنها سپر مقابله با سویه‌های مختلف کرونا به ویژه " اومیکرون" تزریق به موقع واکسن است هر چند این امکان وجود دارد که طی ماه‌ها یا سال‌های آینده دارو و درمان تکمیل‌تری برای کرونا تولید شود، اما راه حل کنونی توجه به تزریق به موقع و کامل واکسن کرونا است.

محسن افشارچی با اشاره به اینکه حوزه‌های مختلفی در کنترل سویه جدید کرونا "اومیکرون" نقش آفرین هستند، افزود: در این ارتباط مردم، ستاد کرونا، دستگاه‌های اجرایی متولی، دانشگاه علوم پزشکی و در نهایت بسیج ارکان اساسی را تشکیل می‌دهند.

او گفت: بر این مبنا باید به سمت تکمیل واکسیناسیون و تزریق دزهای دوم و سوم حرکت کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که ۷۵ درصد جمعیت کل استان واکسینه شوند، هنوز ۲۲۰ هزار نفر می‌توانند در آستانه مرگ باشند که نسبت به امر تزریق واکسن اقدام نکرده اند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال استان نیز ۸۵ هزار نفر در معرض خطر هستند که حتی می‌تواند به قیمت جان آنان تمام شود، گفت: در صورت واکسن زدن و ابتلا به کرونا به ویژه سویه جدید، خطر مرگ ناشی از این ویروس کاهش می‌یابد بر همین اساس از هم استانی درخواست می‌شود واکسیناسیون کرونا را با هر نوع واکسن در دسترس، جدی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه برخی‌ها برای تزریق دز سوم به دنبال نوع خاصی از واکسن هستند، می گوید: تمامی واکسن‌های تزریقی به ویژه واکسن‌های داخلی از جمله پاستور به میزان ۹۶ درصد در درگیری با بیماری موثر بوده و به این موضوع باید توجه داشت.

افشارچی با بیان اینکه در زمان حاضر واکسن به اندازه کافی در استان وجود دارد و در این خصوص مشکلی نداریم، گفت: از هم استانی‌ها درخواست می‌شود واکسیناسیون خود را تکمیل کنند و امیدواریم اهداف تعیین شده در این حوزه محقق شود.

استاندار زنجان با توجه به بروز سویه جدید اومیکرون در کشور و استان بر لزوم رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی کرونایی  گفت: هم استانی‌ها نیز این مهم را در حد مقدورات مورد توجه قرار دهند و از حضور در مکان‌های شلوغ و گردهمایی‌ها اجتناب کنند.

او با اشاره به موضوع مسافرت‌ها به ویژه سفر‌های خارجی گفت: در زمان حاضر سویه جدید اومیکرون در کشور‌های اروپایی اوج بیشتر گرفته است و حتی مرگ و میر‌های کرونایی همچنان در آمریکا و انگلستان رخ می‌دهد و در این میان حتی مرگ یک شهروند نیز دردناک بوده و برای پیشگیری رعایت پروتکل‌های کرونایی امری مهم و ضروری است.

استاندار زنجان با بیان اینکه رفتارمان را باید با نوع جدید ویروس کرونا منطبق کنیم و موارد نیز به دقت از سوی دستگاه‌های متولی امر رصد شود، گفت: راه مقابله با این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونایی و دیگری تسریع در واکسیناسیون است.

افشارچی از تمامی دستگاه‌های دولتی به ویژه بخش خصوصی خواست، نسبت به موارد مشکوک کرونایی با توجه به سویه جدید، حساس باشند و بلافاصله نسبت به اقدامات لازم مبادرت کنند و از همه مهمتر نظارت‌های لازم تا بهبودی کامل انجام شود.

وی، ابراز امیدواری کرد، با توجه به اینکه واکسیناسیون در کشورمان با فاصله چند ماه از مجامع بین المللی انجام گرفته تا حدی می‌توان گفت آنتی بادی بدن بالاتر است که همراهی مردم و رعایت پروتکل‌ها می‌تواند این مهم را بیش از گذشته ارتقا دهد.

نگرانی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان زنجانی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه با ظهور ویروس ناشناخته کرونا بیش از ۲ سال است که زندگی عموم اعم از اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، مذهبی و دید و بازدید‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است، ادامه داد: در این میان با وجود صدمات بسیاری که به خانواده‌ها وارد شده با زحمات کادر درمان همکاری‌های بین بخشی چند پیک کرونا کنترل شد.

دکتر حسن بختیاری با اشار به اینکه در زمان حاضر کشور با سویه جدید اومیکرون مواجه شده است گفت: مواردی از این بیماری در استان نیز شناسایی شده است که نخستین مورد مشاهده شده از این نوع سویه به علت سفر یک فرد به کشور ترکیه بوده که در این ارتباط، حدود هشت نفر مبتلا نیز شناسایی شده اند.

وی می گوید: سویه جدید اومیکرون سرعت انتشار و ابتلای بالایی دارد، بنابراین باید هشدار‌ها جدی گرفته شود تا زحمات کادر درمان هدر نرود و بتوان با همراهی و همکاری‌های بین بخشی این سویه را نیز کنترل کرد.

این مسوول با اشاره به روند نزولی ابتلا به کرونا در این استان اضافه کرد: طبق آمار ارائه شده ابتلا به کرونا در کشور و استان زنجان طی ماه‌های گذشته روند نزولی داشته است، اما متاسفانه از هفته چهارم دی امسال سرایت کرونا رو به بالا و در حال رشد است.

این مسوول ادامه داد: با وجود افزایش موارد پی سی آر"PCR " خوشبختانه موارد بستری و فوتی در این استان رو به پایین بوده و بر این مبنا باید هشدار‌ها جدی گرفته شود، زیرا با توجه به سرایت بالای سویه جدید اومیکرون در عمل شناسایی و جداسازی افراد درگیر موثر نیست پس باید از شیوع این نوع ویروس پیشگیری کرد.

وی اضافه کرد: هر چه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زدن ماسک و تزریق واکسن رعایت شود از میزان سرایت اومیکرون نیز کاسته خواهد شد، این در حالی است که طی ماه‌های گذشته توجه به موارد بهداشتی توسط شهروندان زنجانی کاهش یافته و این موضوع بسیار نگران کننده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: طبق تحقیقات انجام گرفته تزریق دز سوم واکسن ۴ تا ۶ برابر میزان ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و از هم استانی‌ها درخواست می‌شود، هرچه زودتر مراحل واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

۲۷ درصد زنجانی‌ها دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه پیشگیری از بیماری‌ها آسان، موثر و کم هزینه است،گفت: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در برخورد با کرونا نیز همانند بیماری‌های دیگر اقدامات پیشگیرانه را لحاظ کرده و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کنیم.

مشهود تقی‌لو با اشاره به اینکه در بحث پیشگیری ۲ عامل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: در سطح جهانی نیز این موضوع ثابت شده است که تزریق واکسن تاثیر بسزایی در ایمنی بدن دارد و به این مهم باید بیش از گذشته توجه کرد.

او  با شروع واکسیناسیون استان به ویژه در گروه سنی بالای ۱۸ سال تاکنون ۹۲.۵ درصد نوبت اول را دریافت کرده اند، گفت: بر این اساس ۸۴ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را تزریق و ۲۷ درصد دُز سوم را دریافت کرده اند.

تقی‌لو با بیان اینکه این استان در زمینه واکسیناسیون به ویژه دُز سوم وضعیت خوبی دارد، اما این روند کافی نیست گفت: تزریق دز سوم این واکسن برای مقابله با سویه جدید کرونا " اومیکرون" که مهمترین مشخصه آن انتشار و سرعت بسیار بالای آن است، اهمیت ویژه‌ای دارد و به هم استانی‌ها توصیه می‌شود که تزریق این مرحله را از مراحل اول و دوم جدی‌تر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که واکسن‌های دُز اول و دوم کرونا را تزریق کرده اند در فاصله سه ماه می‌توانند دز سوم را هم دریافت کنند، می گوید: بر این مبنا تزریق واکسن پاستور باید به فاصله یکماه بعد از دُز دوم انجام می‌گیرد و طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اغلب جمعیت استان به ترتیب نوبت اول واکسن سینوفارم، برکت و پاستور و آسترازنکا دریافت کرده اند.

تقی‌لو با تاکید بر اینکه بهترین حالت این است افرادی که دز اول و دوم را هر نوع واکسنی که تزریق کرده اند دز سوم را از همان واکسن دریافت کنند افزود: در زمان حاضر در مراکز واکسیناسیون، واکسن‌های سینوفارم، برکت، اسپایکوژن و پاستور برای هر سه نوبت وجود دارد و به این مهم باید توجه داشت که بهترین واکسن، واکسن در دسترس و موجود آن است.

او می گوید: عوامل مستقر در مراکز واکسیناسیون راهنمایی‌های لازم را به مراجعه کنندگان ارائه می‌کنند و در این راستا سامانه ۳۳۰۱۹۰ ستاد هدایت معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز آماده پاسخگویی به سوالات مخاطبان است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.