وجود ۵۳۰ حلقه چاه آب مجاز در محدوده دریاچه زریبار مریوان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: طبق آخرین آمار موجود، در حال حاضر ۸۶۸ حلقه چاه آب مجاز و دارای پروانه بهره‌برداری در مریوان حفر شده که ۵۳۰ مورد آن در محدوده دریاچه زریبار است.

باشگاه خبرنگاران جوان سنندج - عرفان مومن‌پور با اشاره به اینکه این چاه‌ها در بخش‌های شرب، کشاورزی و خدمات حفر شده و در حال استفاده است، گفت: هم اکنون ۱۸۶ حلقه چاه آب غیرمجاز در حوضه مریوان - زریبار وجود دارد و تاکنون ۶۶ حلقه نیز از چاه‌های غیرمجاز مسدود شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان به تامین آب شرب مریوان از ۳۳ حلقه چاه در محدوده دریاچه زریبار اشاره کرد و گفت: بعد از انتقال آب سد گاران به تصفیه‌خانه مریوان، این ۳۳ حلقه چاه بعنوان منبع اولیه تامین آب شرب از مدار خارج خواهند شد که به نفع دریاچه زریبار است.

او با بیان اینکه سد گاران سال‌های قبل آبگیری شده است، می گوید: خط انتقال آبرسانی به مریوان و شبکه چهار هزار و ۶۰۰ هکتاری پایاب در حال اجرا بوده که سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن آماده است.

مومن پور گفت: در حال حاضر آبرسانی به شهر مریوان از محل سد گاران به صورت آزمایشی به میزان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه انجام می‌شود که با توجه به اعتباری که در سفر وزیر نیرو به استان برای این طرح اختصاص یافت، امیدواریم تصفیه‌خانه هر چه سریعتر تکمیل شود و آب شرب پایدار مریوان تامین شود.

او به بهره‌برداری از سد زریبار در سال ۱۳۷۴ اشاره کرد و گفت: احداث این سد در راستای حفظ اکوسیستم دریاچه و افزایش حجم مخزن زریبار از ۳۰ میلیون به ۶۴ میلیون مترمکعب بود و تامین آب شبکه تعریف شده یک هزار و ۸۰۰ هکتاری در جنوب دریاچه نیز در جهت مدیریت کمی و کیفی، از دریاچه زریبار حذف و در قالب چهار هزار و ۶۰۰ هکتار پایاب سد گاران جای گرفت.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.