رئیس سازمان نظام مهندسی استان:

۱۴ هزار "مهندس" در کرمانشاه داریم/ پذیرش دانشجویان با ظرفیت بازار کار همخوانی ندارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به عضویت ۱۴ هزار مهندس در این سازمان گفت: متاسفانه از این تعداد تنها حدود چهار هزار نفر پروانه «اشتغال به کار» دارند و مابقی به نوعی بیکارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- طیب حیدری از عضویت ۱۴ هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی استان خبر داد و گفت: این تعداد مهندس در هفت رشته مهندسی در سه بخش طراحی، نظارت و اجرا عضو سازمان نظام مهندسی استان هستند.

 رشته‌های مهندسی زیرمجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان، رشته‌های برق، عمران، معماری، مکانیک، نقشه برداری، ترافیک و شهرسازی را شامل می‌شود.

 شرایط کاری برای مهندسان استان نامناسب است؛ زمانی که ساخت و ساز رونق داشته باشد قطعا کار مهندسین هم رونق دارد، اما با توجه به رکود ساخت و ساز در چند سال اخیر متاسفانه شرایط کاری مناسبی برای مهندسین استان وجود ندارد.

 از طرفی تعداد مهندسین موجود مازاد بر نیاز استان است و همین امر موجب شده شاهد بیکاری بالا در میان مهندسین استان باشیم.

هم اکنون از ۱۴ هزار عضو نظام مهندسی ساختمان استان تنها حدود چهار تا پنج هزار نفر آن‌ها پروانه اشتغال به کار دارند و مشغول به کار هستند و مابقی بیکارند.

برخلاف رشته‌های پزشکی که افراد بعد از فارغ التحصیلی بلافاصله می‌توانند فعالیت داشته باشند، در رشته‌های مهندسی سه سال پس از فارغ التحصیلی که به نوعی دوره کارآموزی برای مهندسان لحاظ شده است، افراد باید در آزمونی شرکت کرده و در صورت موفقیت در آزمون پروانه اشتغال به کار کسب می‌کنند.

همین امر موجب شده بسیاری مهندسان نتوانند پس از فارغ التحصیلی کار خود را شروع کنند.

رشته‌های فنی مهندسی یکی از بیکارترین رشته هاست/ تعداد پذیرش دانشجویان با ظرفیت بازار کار همخوانی ندارد

آقای حیدری به عدم تناسب تعداد فارغ التحصیلات رشته‌های مهندسی با بازار کار موجود هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعاملی که باید میان سازمان نظام مهندسی کشور و وزارت علوم وجود ندارد و همین امر موجب شده شاهد پذیرش تعداد بالای دانشجویان در رشته‌های مهندسی، بدون در نظر گرفتن نیاز بازار کار باشیم.

 این امر موجب شده یکی از بیکارترین رشته‌های دانشگاهی موجود در کشور رشته‌های فنی مهندسی باشد.

این پذیرش بالای دانشجویان در رشته‌های مهندسی در حالی است که به دلیل تعامل سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، پذیرش در رشته‌های پزشکی با محدودیت صورت می‌گیرد، طوری که حتی هم اکنون شاهد کمبود نیرو در برخی از این رشته‌ها هستیم.

قطعا باید تعاملات در این زمینه افزایش یافته و وزارت علوم بازنگری جدی در ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته‌های مهندسی داشته باشد، چرا که با قبول تعداد بالای دانشجو در این رشته‌ها فقط شاهد افزایش جمعیت تحصیل کرده بیکار می‌شویم.

در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی به سایر کشور‌های منطقه و به کارگیری خیل عظیم مهندسان بیکار در این کشور‌ها اقداماتی با همکاری اتاق بازرگانی صورت گرفته، اما کفایت نمی‌کند و باید تلاش‌های بیشتر و منسجم تری در این زمینه صورت گیرد.

 از طرفی شرایط ساخت و ساز در کشور‌های همسایه از جمله عراق هم چندان که باید مساعد نیست.

هیات مدیره جدید نظام مهندسی ساختمان استان تنها سه ماه است روی کار آمده است؛ خوشبختانه طی این مدت اقدامات خوبی صورت گرفته و برنامه‌های خوبی در دست انجام است، اما متاسفانه حجم کار‌های نکرده بالاست و باید تلاشمان را برای خدمات رسانی به مهندسان عضو افزایش دهیم.

انتهای پیام/ ط.پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار