کاهش اهداکنندگان خون در روز‌های پایانی سال

سرپرست انتقال خون استان کرمانشاه گفت : اهداکنندگان خون در روز‌های پایانی سال در کرمانشاه کاهش یافته اند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- مریم میرزاده گفت : در استان کرمانشاه روزانه به طور متوسط ۲۰۰ واحد خونی نیاز است تا نیاز ۲۵ مرکز درمانی در استان را تأمین کند.

به گفته سرپرست انتقال خون استان کرمانشاه عمر مفید فرآورده پلاکت‌ها سه روز بوده که با توجه به وجود بیماران بخش انکولوژی و بیماران نیازمند به تزریق گلبول قرمز خون مثل بیماران تالاسمی که به طور مستمر نیازمند پلاکت هستند لازم است خون تازه کمتر از ۱۰ روز را دریافت کنند و باید گفت که تنها راه تأمین این نیاز‌ها اهدا خون از سوی همشهریان است.

بر اساس دستورالعمل‌های انتقال خون هر استان در روز باید معادل پنج روز کاری از تمام گروه‌های خونی ذخیره داشته باشد تا نیاز روزانه خود را تأمین و به مشکل بر نخورد.

نیاز به خون در استان کرمانشاه یک نیاز مداوم و همیشگی است، مرکز انتقال خون به همه گروه‌های خونی نیازمند بوده، اما به دلیل کم بودن درصد گروه‌های خونی منفی در جامعه احساس نیازمندی بیشتری از این نوع خون را دارد.

معمولاً در نیمه دوم سال میزان خون اهدایی کاهش یافته و در حال حاضر با توجه به نزدیکی ایام سال جدید و طی کردن روز‌های پایانی امسال به دلیل درگیری مردم به مناسبت شب عید میزان مراجعه کنندگان کاهش یافته است.

با توجه به تعطیلات ایام عید و در پیش داشتن ماه مبارک رمضان و موج ششم بیماری کرونا مرکز انتقال خون برای تأمین فرآورده‌های خونی کوتاه مدت و بلند مدت خود باید ذخیره سازی کافی را در روز‌های پایانی سال داشته باشد.

در حال حاضر ذخیره خون در استان چهار روز بوده و برای رفع کمبود‌ها در ایام سال جدید از همشهریان خود خواهشمندیم از اهدا خون در این روز‌ها غافل نشوند تا برای تأمین خون بیماران نیازمند به مشکل برنخوریم.

مرکز اهدای خون در اداره کل انتقال خون کرمانشاه هرروز از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۱۹ به صورت ۲ شیفت و در روز‌های جمعه از ۸:۳۰ صبح الی ۱۳ ظهر دایر است و پایگاه خونگیری معتضدی واقع در بیمارستان معتضدی هر روز از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۳ دایر است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.