وضعیت بحرانی آبخوان دشت اصفهان ـ برخوار

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان گفت: کمتر از ۱۰ سال دیگر، آب دشت اصفهان _ برخوار تمام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان -رضا اسلامی گفت:دشت اصفهان- برخوار از سال ۱۳۴۵ جز دشت‌های ممنوعه در زمینه ممنوعیت برداشت بی رویه آب اعلام شده ولی با این حال در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و کشاورزی در دشت اصفهان- برخوار صورت گرفته است.

 استان اصفهان  در حال حاضر تامین کننده نزدیک به ۷۰ درصد فولاد ، ۱۶ درصد برق کشور، ۶ درصد لبنیات کشور و تقریباً بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد سنگ ساختمانی کشور است که آب اینها توسط دشت اصفهان _ برخوار تامین می‌شود .

به گفته او  در سال‌های گذشته صنایع بسیاری در این دشت ایجاد شده که البته تمام این صنایع که ملی بوده و منافع آن مستقیم در خزانه دولت خواهد رفت، همچنین انتقال آب از حوزه زاینده رود به یزد و کاشان بنا بود از سهم خود وزارت نیرو تامین شود نه از سهم محیط زیست، تالاب گاوخونی و کشاورزان شرق، اما این اتفاق صورت گرفت.

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان می گوید نزدیک به ۲۲ سال است که این حق توسط وزارت نیرو تضیع شده و تمام این‌ها موجب خشک شدن رودخانه زاینده رود و تشدید فرونشست در اصفهان شده است.

به گفته اسلامی  وضعیت آبخوان دشت اصفهان _ برخوار بسیار خطرناک است، برداشت‌ها چندین برابر شده است، سالیانه از این آبخوان ۳۱۱ یا به روایتی ۵۲۲ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود عدد کمی نیست حتی اگر اقیانوس آرام هم آن زیر باشد وقتی آبی وارد آن نشود روزی تمام خواهد شد.

 تا سال ۱۳۹۹ ما ۲.۹ میلیارد متر مکعب کسری آبخوان در این دشت داریم، با محاسبات انجام گرفته در رابطه با حجم کلی آب در آبخوان در سال ۱۳۶۰ که برابر با ۷.۵ میلیارد بوده است و در حال حاضر حجم کلی آب در خوشبینانه‌ترین حالت موجود ۴.۴ میلیارد متر مکعب است.

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان می گوید با محاسبات ما با این شرایط یعنی عدم جاری بودن زاینده‌رود و برداشت‌های بالا در حالت بدبینانه سال ۱۴۰۹ و در حالت خوشبینانه سال ۱۴۱۶ تمام آب قابل استحصال در آبخوان برداشت خواهد شد و دیگر هیچ آبی در آبخوان نخواهد بود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار