نماینده ولی فقیه در چهارمحال‌ و بختیاری و امام جمعه شهرکرد؛

مقدمات طرح مسجد تراز اسلامی در چهارمحال‌ و بختیاری فراهم است

حجت الاسلام والمسلمین نکونام گفت: همه مقدمات و راهکار‌های عملیاتی برای اجرای طرح مسجد تراز اسلامی در استان فراهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام در نشست شورای سیاستگذاری امور مساجد چهارمحال‌ و بختیاری گفت: جزوه‌ای که حاوی راهکار‌ها و اقدامات عملیاتی اجرای طرح مسجد تراز اسلامی است در اختیار تمام مساجد گذاشته شده و جلسات توجیهی در این خصوص برگزار شده است.

در این طرح امام جماعت در محور کار قرار دارد و تمام ارکان مساجد اعم از هیات امنا، فعالان مساجد، کانون‌های فرهنگی مساجد، پایگاه‌ها و... باید امام مسجد را در این امر یاری کنند و هماهنگ باشند تا این راهکار‌های عملیاتی در جهت تحقق مسجد تراز اسلامی اجرا شوند.


بیشتر بخوانید


خلاصه طرح مسجد تراز اسلامی بر امر تربیت استوار است و در راستای تحقق آن باید بتوان مسجد را به محل فعالیت فرهنگی و عرصه تربیت اسلامی تبدیل کرد که در این راستا همه دستگاه‌ها با کنار گذاشتن منیت‌ها باید وارد عرصه شوند و ائمه جماعت و جمعه نیز بیش از گذشته فعال و هم‌افزا باشند.

از مجموع بیش از یک هزار مسجد در استان تنها حدود ۳۰۰ مسجد دارای امام جماعت هستند و درب بسیاری از این مساجد نیز بسته هستند حال آنکه مساجد باید فعال و محل تربیت و کادرسازی و مرکز انسان‌سازی باشند، امروز جمهوری اسلامی نیازمند انسان‌های تربیت شده و اهل علم، درک و بصیرت است و مهم‌ترین مکان برای تحقق این مهم مساجد هستند.

طرح‌هایی که در قالب مسجدمحوری و محله‌محوری از سوی برخی نهاد‌ها مانند تبلیغات اسلامی، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شوند و مسجد و محله را محور فعالیت‌ها قرار می‌دهند حرکت نیکویی است که باید تقویت شوند.

توسعه شهر با محوریت مسجد صورت گیرد

آقای میرزایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه شهر، محله و ساخت و ساز هر منطقه با محوریت مسجد صورت گیرد.

در احداث طرح‌های جدید اقدام ملی مسکن، ساخت مسجد محوریت قرار گیرد و بهترین و زیباترین مکان برای آن اختصاص داده شود.

مساجد نقش اثرگذاری از زمان مبارزات انقلابی و پس از پیروزی انقلاب تاکنون داشتند و احداث مساجد جدید در مناطقی که مسجد وجود ندارد و توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مساجد از وظایف ذاتی همه دستگاه‌ها است.

فرمانداران در رفع مشکلات و توسعه مساجد بازوان نهاد‌های متولی هستند و تلاش در راه توسعه و احداث مساجد یک توفیق الهی است.

توسعه و رفع مشکلات نرم‌افزاری مساجد یک ضرورت است که برای رفع این مشکلات و برنامه‌های درون مساجد، نیازمند یک بسته و برنامه‌ریزی قوی و محکم است تا رویکرد و برنامه مساجد فقط بحث اقامه نماز نباشد بلکه مساجد پایگاه و مکانی فرهنگی و عمومی شود.

استفاده از ظرفیت خیران و انسان‌های خیراندیش در توسعه همه‌جانبه مساجد ضروری است و برای احداث مساجد جدید در سطح استان باید به ایجاد یک منبع درآمد پایدار توجه ویژه شود.

اجرای طرح مسجد تراز انقلاب در چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام علیرضا ملک‌محمدی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری گفت: طرح مسجد تراز اسلامی با همکاری ائمه جمعه و جماعات، هیات امنای مساجد، پایگاه‌ها و کانون‌ها و هیات‌های عزاداری در سطح محلات آغاز شده است تا با همکاری همه مردم استان این طرح به عنوان الگو برای سایر استان‌ها ارائه شود.

هم اکنون در برخی محله‌های شهرکرد از جمله کوی پلیس، خیابان کاشانی، مهدی‌آباد، مسجد وجود ندارد که با پیگیری انجام شده از طریق شورای شهر شهرکرد برای احداث مسجد در محله مهدی آباد، مکان جانمایی احداث مسجد تعیین شده و به‌زودی کلنگ احداث این مسجد به زمین خواهد خورد.

برای احداث مسجد در بلوار آیت‌الله کاشانی شهرکرد به عنوان مهمترین بلوار شهر رایزنی لازم با ادارات واقع در این محدوده انجام شده که یک قطعه زمین برای احداث مسجد اختصاص دهند.

عملیات ساخت مساجد مسکن مهر شهر‌های شلمزار، لردگان و فرادنبه چندین سال است که به‌دلیل نبود اعتبارات متوقف شده است و مقرر شده که ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن استان زیر نظر معاونت عمرانی استاندار این مشکل را رفع کنند.

در سال آینده برای ساخت مساجد مسکن مهر شهر‌های بن، اردل و فارسان بودجه‌ای اختصاص داده شده است و احداث مسجد در طرح‌های توسعه‌ای باید در نظر گرفته شود.

درصد پوشش واکسیناسیون خادمان مساجد به نسبت دو برابر متوسط جامعه است

دکتر احمدی رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: درصد پوشش واکسیناسیون کووید ۱۹ خادمان مساجد استان به نسبت دو برابر متوسط جامعه است.

به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مساجد از سوی بازرسان مرکز بهداشت استان از هر مسجد هفت مرتبه بازدید انجام شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار