در میز اقتصادی مطرح شد

ثبت اطلاعات وزارت ارشاد در سامانه مجوزهای کسب و کار سرعت گرفت

رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: وزارت ارشاد در صدور مجوز‌های کسب و کار خوب عمل نمی‌کند؛ اما سرعت ورود اطلاعاتش در درگاه ملی مجوز‌ها افزایش یافته است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دستگاه‌های صادرکننده مجوز کسب و کار است که آغاز فعالیت حدود ۱۵ نوع کسب و کار، به صدور مجوز از سوی آن بستگی دارد؛ این ۱۵ مجوز عبارت هستند از:

پروانه تاسیس آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، سمعی بصری به نظارت و فعالیت آن‌ها، پروانه ساخت و بهره برداری از سالن نمایش فیلم، پروانه فعالیت کانون آگهی و تبلیغاتی، مجوز فعالیت واحد فرهنگی دیجیتال، مجوز فعالیت خدمات زیارتی، مجوز مدیریت فنی دفاتر خدمات زیارتی بند «پ»، اجرای نمایش، پروانه نشر کتاب، مجوز تاسیس چاپخانه، مجوز تاسیس و فعالیت نگارخانه، مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد هنری، پروانه فعالیت موسسات فرهنگی، مجوز نشر بازی های رایانه‌ای، پروانه انتشار بازی رایانه‌ای، مجوز فعالیت بازیگاه.

هوشیار متقاضی دریافت پروانه نشر کتاب می‌گوید، از بهمن سال ۱۳۹۹ مدارک خود را در سامانه جامع کتاب بارگذاری کرده؛ اما مدیران وزارت ارشاد اعلام می‌کردند که این سامانه مخصوص صدور مجوز نیست و باید فرآیندی را که ما می‌گوییم، طی کنید تا مجوز نشر صادر شود و این مرحله این بوده که باید حتما برای تایید صلاحیت فنی، به اتحادیه ناشران تهران مراجعه کند.

به گفته این متقاضی دریافت پروانه نشر کتاب، مشخص نیست که این اتحادیه چه صلاحیتی برای صدور مجوز دارد و از من درخواست شرکت در کلاس و آزمون کرده است؛ این نشان دهنده تعارض منافع است تا به راحتی مجوز صادر نشود.

آقای هوشیار گفت: پیگیری‌های متعدد او از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور نیز بی‌نتیجه بوده است و این مجوز باید الکترونیکی صادر شود، نه حضوری.

سید امیرسیاح رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: وزارت ارشاد یکی از وزارتخانه‌هایی است که در صدور مجوز‌های کسب و کار به ویژه برای کتاب و موسسه‌های فرهنگی و هنری، خوب عمل نمی‌کند؛ اما از زمانی که موج خبری درباره مجوز‌های کسب و کار راه افتاده و هیئت دولت ورود کرده، سرعت ورود اطلاعاتش در درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار را افزایش داده است.

به گفته سیاح، حراست وزارت ارشاد نیز مکلف شده تا در نهایت ظرف ۳۰ روز، درباره شرایط اخلاقی متقاضیان مجوز، اعلام نظر کند تا صدور مجوز، زمان بر نشود.

۱۸ اسفند آخرین مهلت دستگاه‌ها برای اتصال به درگاه ملی مجوز‌ها و صدور الکترونیکی مجوز لازم برای کسب و کارها بر اساس قانون رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار است که ۱۳ سال پیش تصویب شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار