ثبت اختراع پروتز مکانیکی پنجه دست انسان

پروتز مکانیکی پنجه دست انسان با ۱۰ درجه آزادی به همت محققان دانشگاه بیرجند ساخته و ثبت اختراع شد.

اربابی سرپرست گروه پژوهشی ارتوپدی-بیومکانیک دانشگاه بیرجند گفت: معلولیت دست محدودیت بزرگی در کیفیت زندگی افراد ایجاد می‌کند که علی‌ رغم سرمایه‌گذاری‌های گسترده شرکت‌های مختلف بین‌المللی و ارائه نمونه‌های متنوع پروتز‌های الکترونیکی و هیدرولیکی، همچنان خلاء یک پروتز کاربردی و ارزان قیمت که بتواند نیاز‌های ضروری روزمره فرد معلول را پوشش دهد وجود داشت.

او گفت: با طرح این موضوع گروه پژوهشی ارتوپدی-بیومکانیک دانشگاه بیرجند سعی کرد تا با طراحی یک پروتز مکانیکی گامی در جهت رفع این مشکل بردارد و در نهایت موفق به ساخت پروتز مکانیکی پنجه دست انسان با ۱۰ درجه آزادی عمل شد.

اربابی گفت: در این محصول با ترکیب دو مکانیزم هیدرولیکی توزیع نیرو و مکانیزم انتقال نیرو از بدن انسان به پروتز و همچنین استفاده از یک شیر هیدرولیکی سه حالته به خوبی می‌توان ضمن ایجاد قابلیت گرفتن اجسام، حالت‌های مختلف گرفتن اجسام را نیز شبیه‌سازی کرد.  

سرپرست گروه پژوهشی ارتوپدی-بیومکانیک دانشگاه بیرجند گفت: مچ انعطاف‌پذیر با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه و ضربه‌گیر‌های پلاستیکی به طور کلی کارایی این پروتز را افزایش داده است.  

این اختراع توسط وحید اربابی سرپرست گروه پژوهشی ارتوپدی-بیومکانیک دانشگاه بیرجند و مهدی بازرگان دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک برای پروژه کارشناسی انجام شده و به شماره ۱۰۵۱۶۴ در سازمان ثبت اسناد کشور ثبت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار