مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خبر داد

خرید فرآورده‌های دامی از مراکز غیررسمی ممنوع

رمضانی از تشدید نظارت‌های دامپزشکی در آستانه نوروز خبر داد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت:نظارت‌های دامپزشکی در طول سال تداوم دارد، اما در روز‌هایی از سال از جمله ایام نوروز، ماه مبارک رمضان، تاسوعا و عاشورا و عید قربان این نظارت‌ها چندین برابر می شود.

رمضانی گفت : طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه نوروز از روز گذشته در خراسان شمالی آغاز شده و امسال به جهت حلول ماه مبارک رمضان از ۱۴ فروردین، این طرح نظارتی تا پایان ماه رمضان یعنی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ تداوم خواهد داشت.

خرید گوشت از مراکز غیر رسمی ممنوع

او با تاکید بر خرید فراورده‌های دامی از مراکز دارای مجوز دامپزشکی گفت: با توجه با نزدیک شدن ایام نوروز و و در ادامه آن ماه مبارک رمضان، مصرف فراورده‌های گشتی اعم از گوشت قرمز و سفید افزایش خواهد یافت، لذا از مردم درخواست داریم فراورده‌های گوشتی فقط از مراکز معتبر خریداری شود.

او در ادامه به خرید و فروش گوشت از مراکز غیر رسمی اشاره و عنوان کرد: فروش فراورده‌های گوشتی در بازار‌های هفتگی و یا روزبازار‌ها تخلف است و مردم هم در این خصوص توجه لازم را داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی افزود:در مدت ۶۰ روز اجرای طرح نظارتی اکیپ‌های دامپزشکی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب فعال هستند و مردم می‌توانند هرگونه تخلف در حوزه دام و طیور را با تلفن شبانه روزی ۱۵۱۲ در میان بگذارند.

افزایش ۲۰درصدی جوجه ریزی در استان

رمضانی گفت:امسال بیش از ۲۰ هزار تن مرغ تولید شد که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۲۰درصدی را شاهد بودیم.

او در خصوص واکسیناسیون طیور عنوان کرد:امسال در ۱۲۶ واحد مرغداری استان ۱۰ میلیون جوجه ریزی انجام شد و ۴۸ میلیون نوبت واکسیناسیون طیور هم اجرا شد یعنی هر جوجه بطور متوسط ۵ نوبت سر واکسن دریافت کرده است.

او افزود: تلفات هم با حمایت و مراقبت فعالین دام و طیور بسیار کاهش یافت بطوری که در استان هیچگونه کانون آنفلونزا و یا بیماری واگیر نداشتیم.

کشتار دام ۴۷ درصد افزایش یافت

مدیرکل دامپزشکی استان در ادامه گفت: استان خراسان شمالی ۲میلیون و ۳۰۰ هزار دام سبک و سنگین دارد همچنین ۲ کشتارگاه صنعتی، ۶ کشتارگاه سنتی،۱۳ کارخانه خوراک دام و ۱۸ مرکز جمع آوری در سطح استان فعالیت دارند.

او افزود: امسال ۱۰۵ هزار راس دام کشتار شد که این میزان در سال گذشته ۷۲هزار راس بود.

رمضانی عنوان کرد: خرید تضمینی و کمبود نهاده دامی از جمله دلایل افزایش کشتار دام بوده است.

مدیرکل دامپزشکی به توزیع نهاده‌های دامی هم اشاره و اظهار کرد:سازمان‌های مربوطه تمام تلاش خود را در عرضه خوراک با کیفیت دارند، اما مدیریت جزره دام برعهده دامدار است.

مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص کشتار دام مولد گفت: بطور کلی کشتار دام آبستن ممنوع است و در استان نیزانجام نمی‌شود، از سویی کشتار بره و دام ماده نیز منوط به نظر کارشناس دامپزشکی انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.