هشدار دامپزشکی خراسان رضوی برای پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خواستار رعایت موازین بهداشتی از سوی دامداران و شهروندان برای پیشگیری از بروز تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی  گفت: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه افزایش فعالیت کنه ها، انتقال کریمه کنگو از دام به انسان تشدید می‌شود که بی توجه بودن دامداران نسبت به این موضوع و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی از جمله سم پاشی دام و اماکن دامی، به شیوع این بیماری در مناطق مختلف دامن می‌زند.

محمد رشتی باف گفت: شهروندان و دامداران باید به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند. تلاش‌هایی در خصوص پیشگیری از این بیماری در استان انجام شده که نظارت بر کشتارگاه ها، سم پاشی دام‌ها و اماکن نگهداری دام‌ها علیه کنه‌های دامی، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه‌ها در پیش سرد از جمله این اقدامات بوده و توصیه اکید می‌شود دام‌ها قبل از جابجایی، سم پاشی شده و برای حمل و نقل آن‌ها گواهی بهداشتی دامپزشکی اخذ و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار دام‌ها در کشتارگاه‌ها انجام شود.

او گفت: با توجه به اینکه تب کنگو در دام هیچ گونه علامتی ندارد و از روی ظاهر یا حتی معاینه بالینی نمی‌توان تشخیص داد که دام به این بیماری مبتلا است، دامداران و شهروندان در صورت مشاهده کنه ناقل ویروس بر روی بدن احشام از دست زدن به آن و یا کشتن کنه با دست خودداری کنند. چرا که ویروس از این طریق نیز به بدن انسان انتقال می‌یابد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان شامل تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن و تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده است. دامداران در نگهداری دام‌ها و تماس با آن‌ها نکات بهداشتی را رعایت کنند و شهروندان نیز گوشت مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و از هر گونه ذبح غیرمجاز دام نیز خودداری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار