وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از فراخوان جذب پرسنل امریه ارتباط با جامعه و صنعت تا لزوم حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

فراخوان جذب پرسنل امریه ارتباط با جامعه و صنعت

به استحضار می‌رساند در راستای پشتیبانی و تقویت فعالیت‌های ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، فراخوان جذب پرسنل امریه ارتباط با جامعه و صنعت از روز پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۸ آغاز شده بود تا روز شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۷ ادامه خواهد داشت.

متقاضیان اخذ امریه می‌توانند با مراجعه به سامانه امریه‌های ارتباط با جامعه و صنعت به نشانی amriye.msrt.ir برای ثبت نام و تکمیل درخواست جهت اعزام ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ اقدام کنند.

معاونت علمی ریاست جمهوری باید تنها مجوز دانش بنیانی را صادر کند

ستاری گفت: باید برای بحث دانش بنیان در کشور اکوسیستم و زیست بوم ایجاد کنیم و این موضوع زمان‌بر خواهد بود.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری جایگاه دانشگاه، مرکز نوآوری، مرکز رشد، پارک علم و فناوری، شتابدهنده‌های اختصاصی، کارخانه، سرمایه گذاری خطر پذیر، نقش پارک‌ها و صندوق نوآوری و ... باید مشخص و کامل شوند تا بتوانند در کنار یکدیگر فعالیت داشته باشند و پارک‌های علم و فناوری جزئی از اکوسیستم فناوری هستند که باید شکل بگیرند.

او گفت: بخش خصوصی که از جیب خود هزینه می‌کند، باید خودش تصمیم به سرمایه گذاری در شرکت دانش بنیان بگیرد. در زمانی که قیمت پراید کم بود وقتی به مخترعان بودجه اختصاص می‌دادیم، آن‌ها به جای سرمایه گذاری روی پروژه‌های خود به خرید خودروی پراید اقدام می‌کردند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: در پارک، زیر ساخت هستیم و نباید بخش خصوصی را جهت سرمایه گذاری هدایت کنیم و باید بپذیریم که نمی‌توانیم فرد کارآفرین را شناسایی کنیم؛ بنابراین به عنوان فردی که در دولت هستیم توانایی شناخت فرد کارآفرین را نداریم.

زمانی که شتابدهنده کسب و کار را حمایت می‌کنیم و ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی را پایین می‌آوریم، می‌توانیم کار آفرین تحویل جامعه دهیم.

ستاری گفت: نسبت سرمایه گذاری خصوصی به دولتی در پارک‌های دانش بنیان مهم و تعاملات در استان‌ها بسیار مهم است تا بحث فناوری مسئله اول استاندارد شود نه بحث پارک. خواهشمندم مجوز‌ها داده نشوند؛ چرا که مجوز از سرکوب کننده‌های نوآوری است. مجوز یعنی این که من به عنوان دولت جلوی کارآفرینی فرد را بگیرم و سرمایه گذاری بخش خصوصی به ما ربطی ندارد.

او گفت: تنها مجوزی که معاونت علمی و فناوری باید ارائه دهد در حوزه دانش بنیان است و شتابدهنده و ... بر عهده ما نخواهد بود. تنها سعی در راه اندازی اکوسیستم پژوهشی داریم.

در برخی پروژه های نوع یک، بخش خصوصی ۷۰ درصد هزینه می کند و ۳۰ درصد باقی را برای جلوگیری از ضرر، بنیاد نخبگان پرداخت خواهد کرد.

ستاری گفت: در حوزه کشاورزی مسائل زیادی داریم و پارک ها و شرکت ها باید در حوزه کشاورزی وارد شوند. در واقع، محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است نه دولت.

بحث کشاورزی بسیار جدی بوده و امسال هم سال مهمی است و پارک های دانش بنیان استان ها باید در این زمینه عزم خود را جدی بگیرند‌.

ستاری گفت: باید سرمایه گذاران بخش خصوصی پارک خصوصی راه اندازی کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد که رفع مشکل زباله توسط سواد، دانش افراد و اکوسیستم است و ربطی به دستگاه ندارد.

مشاغل زیادی می توان از زباله و بازیافت و چرخش آن ایجاد کرد؛ بنابراین فرهنگ دانش بنیان در کشور باید توسعه یابد.

باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم

محمدسعید سیف گفت: در مقطعی که کشور با مشکلات اقتصادی روبه‌رو است، مقام معظم رهبری سال گذشته را با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» و امسال را با عنوان سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" نامگذاری کرده‌اند.

به گفته مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم این نامگذاری‌ها می‌توانند باعث تلاش و برنامه‌ریزی بیشتر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها شوند.

مقام معظم رهبری در رابطه با علت اهمیت اقتصاد تولید دانش‌بنیان می‌فرمایند: حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور به‌طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم.

«اقتصاد دانش‌بنیان» یعنی این‌که دانش و فناوری پیشرفته نقش‌آفرینی فراوان و کاملی در همه عرصه‌های تولید داشته باشد؛ یعنی حتی انتخاب آن کار تولیدی هم باید برخاسته از نگاه دانشی، بینشی و علمی باشد. این معنای اقتصاد دانش‌بنیان است که در همه عرصه‌های اقتصاد باید دخالت داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب فرموده اند: «اگر ما این سیاست را دنبال کردیم، دانش را پایه و زمینه اقتصاد کشور قرار دادیم و بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان را افزایش دادیم، منافع زیادی برای کشور و اقتصاد کشور خواهد داشت؛ زیرا هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بهره‌وری را افزایش می‌دهد، کیفیت محصول را افزایش می‌دهد و بهبود می‌بخشد و محصولات را رقابت‌پذیر می‌کند؛ یعنی در بازار‌های جهانی ما می‌توانیم از این محصولات به‌عنوان محصولات رقابت‌پذیر استفاده کنیم، در داخل کشور هم حتی اگر ما در مورد واردات خیلی تعرفه نگذاریم و واردات سرازیر شود؛ وقتی محصول داخلی کیفیت بهتری داشته باشد، قیمت آن هم ارزان‌تر، مردم طبعاً به آن اقبال می‌کنند و چنین خصوصیاتی تنها در تولید دانش‌بنیان وجود دارد.»

سیف گفت: جامعه دانشگاهی و وزارت علوم نیز برای عمل به فرمان مقام معظم رهبری و تحقق تولید دانش‌بنیان عزم خود را جزم کرده‌اند، به طوری‌که محور تحقق این فرمان را دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌دانند. مسلما علم روز و دانش مورد نیاز برای تحقق اهداف فوق ریشه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی داشته و مهمترین و محوری‌ترین گام در تحقق اهداف فوق، مرتبط کردن ساختار‌های اجرایی و علمی کشور است.

این موضوع می‌تواند ضمانتی باشد در به روز رسانی علمی فعالیت‌ها و تولیدات کشور و طبیعتا جلوگیری از تولیدات کم کیفیت و غیرقابل رقابت با نمونه‌های خارجی.

تغییر نظام پذیرش دانشجوی دکتری از سال بعد اجرایی می‌شود

قاسم عموعابدینی گفت: نحوه فعلی پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های کشور مورد انتقاد جدی است.

بیش از ۷۰ درصد جذب دانشجو‌های دکتری در سراسر کشور از طریق هزینه‌های دولت به صورت حاکمیتی است تا رشته‌های هوش مصنوعی و فناوری توسعه یابد و مابقی به صورت قرارداد استادان با صنعت در پذیرش دانشجویان برای رشته‌های مرتبط انجام می‌شود.

او گفت: در شرایط فعلی، داوطلبان دکتری با شرکت در آزمون دکتری اگر نمره قبولی کسب کنند، تعداد محدودی از آن‌ها مثلا ۳ نفر از ۱۰ نفر به دانشگاه‌های مربوطه متناسب با نمره قبولی مراجعه می‌کنند و سپس رد یا تایید می‌شوند.

برای آن دسته از دانشجویانی که به صورت حاکمیتی پذیرش می‌شوند، باید از همان روز اول بورسیه شوند؛ چرا که آن‌ها بعد از فارغ التحصیلی استاد دانشگاه می‌شوند و در شرکت‌های دانش بنیان هم فعالیت خواهند کرد. بنابراین از آن جایی که رشته‌های هوش مصنوعی و فناوری آینده ساز کشور هستند پس باید به این افراد توجه ویژه‌ای شود.

او گفت: مطابق طرح تحول دولت و با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراجع ذی ربط، نظام پذیرش دانشجوی دکتری باید تا پایان سال تغییر یابد؛ اما اجرای آن به احتمال زیاد از سال ۱۴۰۲ تحقق یابد.

برای نظام پذیرش دانشجوی دکتری، همفکری با بخش‌های مختلف و مرتبط مانند دانشگاه‌ها انجام می شود و پس از تصویب به شیوه آئین نامه و دستور العمل به مراکز علمی ابلاغ می‌شود.

عموعابدینی بیان کرد: پس از تصویب نظام پذیرش دانشجوی دکتری از سال آینده، سازمان سنجش در بخشی از پذیرش بر اساس عناوین طرح‌های کلی استادان دانشجویان را جذب خواهد کرد. یعنی پرونده دانشجو‌ها مستقیم به استاد می‌رسد و مصاحبه پذیرش را هم استاد بر اساس طرحی که قرار است با دانشجو اجرایی کند، برگزار می‌کند.

پس از پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور با صنعت گرنت تعیین تکلیف می‌شود و حقوق هم به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

پیشرفت چشمگیر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه متاورس تا چند سال آینده

محمدعلی زلفی گفت: در نمایشگاه ایران ساخت، یک شرکت دانش بنیان محصول مناسبی در حوزه متاورس تولید کرده بود.

متاورس، فرضیه‌ای از نسل بعدی اینترنت است که از محیط‌های مجازی، سه بعدی مجازی غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می‌شود. این دنیای مجازی از طریق هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی قابل دسترسی خواهد بود.

متاورس، به شکلی محدود در حال حاضر در پلتفرم‌هایی مانند وی‌آر چت یا بازی‌های ویدیویی وجود دارد.

وزیر علوم گفت: اگر شرکت‌های دانش بنیان حمایت شوند و جزء اولویت دولت و ارگان‌های مربوطه باشند، حتما تا چند سال آینده در حوزه متاورس پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت.

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند متا پلتفرمز، روبلاکس، اپیک گیمز و مایکروسافت، در حال سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات و توسعه فناوری‌های مرتبط با متاورس هستند.

او گفت: برای ورود به حوزه متاورس امکانات زیادی لازم است؛ اما در وهله اول برای تحقیقات ابتدایی بنیادی دولت و وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری باید حمایت کنند؛ زمانی که محصول قابل عرضه شد، صنایع خصوصی باید امکانات لازم را در اختیار فناوران حوزه متاورس قرار دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار