رونمایی از پوستر نکوداشت شیخ محمدتقی بجنوردی

آئین رونمایی از پوستر نکوداشت شیخ محمدتقی بجنوردی در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

آئین رونمایی از پوستر نکوداشت شیخ محمدتقی بجنوردی در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

در این مراسم حجت اسلام و المسلمین نوری با تجلیل از مقام شامخ این عالم بزرگوار و خدمات مذهبی، علمی و امور مردمی وی گفت: مسئولان تلاش کنند شخصیت‌های مذهبی، علمی و فرهنگی استان در گذشته و حال را به نسل جوان تبیین و معرفی کنند.

همایش بزرگداشت شیخ محمدتقی بجنوردی، به همت شورای شهر، شهرداری بجنورد و دیگر دستگا‌های فرهنگی، علمی و مذهبی استان، چهارم و پنجم مرداد ماه امسال در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد برگزار خواهد شد.

اجداد این مجتهد از بحرین بودند، پدر آیت‌الله محمدتقی بجنوردی از بحرین به خراسان هجرت کرد و در بجنورد رحل اقامت گزید و فرزندش محمدتقی در همین شهر زاده شد.

دائره‌المعارف تشیع به نقل از سید محسن امین در مورد محمدتقی بجنوردی می‌نویسد: «دانشمندی بزرگ، فقیهی بلندآوازه، نیکوکاری پارسا، پرهیزکاری استوار از بزرگان اهل ایمان و رهبر مسلمانان بود. او را در پرهیزکاری و پاکدامنی و نیامیختن با فرمانروایان و دنیاپرستان پایگاهی بلند و جایگاهی ویژه در دینداران بود.» یکی از دلایلی که شیخ محمد تقی بجنوردی را پس از اتمام تحصیلات در حوزه علمیه نجف از بجنورد به مشهد انتقال داده، اختلاف این مجتهد با سردار و حاکم وقت بجنورد سالار مفخم و عدم تایید معاملات و خرید و فروش املاک با قباله‌جات صوری و خودداری از مهر و امضای این نقل و انتقالات بوده که مجبور به ترک بجنورد و اقامت در شهر مشهد شده است.

او در آنجا تحصیلات علوم دینی را نزد علمای بزرگ حوزه علمیه نجف، نظیر شیخ مرتضی انصاری، محمدحسن نجفی، نویسنده جواهرالکلام (صاحب جواهر) و دیگران تکمیل کرد و نویسندگانی او را در ردیف علمای بزرگ و فقیهان عصر خویش دانسته و به‌ویژه تقوا و پاکدامنی او را ستوده‌اند. نویسنده «فوائدالرضویه فی‌احوال علما المذهب جعفریه» او را عالمی بزرگ و فقیهی شهیر می‌داند.

شیخ محمدتقی بجنوردی در شب ۱۴ صفر ۱۳۱۴ در شهر مشهد درگذشت و در دارالسیاده صفه دست چپ، پیوسته به در مسجد گوهرشاد به خاک سپرده شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.