احداث پارک بزرگ گردشگری در کرمان به کجا رسید؟

در نشست بررسی و بازنگری پارک گردشگری که قرار است در مجموعه پردیسان قائم (عج) کرمان اجرا شود، ابعاد مختلف این طرح بررسی و تصمیمات لازم گرفته شد.

سعید شَعرباف در نشستی که به‌ منظور بررسی و بازنگری پارک گردشگری کرمان با حضور نمایندگان آستان قدس رضوی برگزار شد، از طراحی پارک بزرگ گردشگری کرمان در مجموعه پردیسان قائم (عج) خبر داد و گفت: طرح پارک بزرگ گردشگری  مصوبات کمیسیون ماده پنج را دریافت کرده؛ اما علی‌رغم پیگیری‌های مکرر در دوره گذشته و ارائه طرح مصوب، هنوز جوابی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده نشده است.

او تعیین‌ تکلیف طرح جامع گلزار شهدا را قبل از بررسی طرح پارک بزرگ گردشگری مهم دانست و گفت: باید نسبت این طرح با طرح پارک گردشگری و سطح آن مشخص شود و مجری طرح محدوده گلزار شهدا قرارگاه خاتم است؛ ضمن اینکه این طرح، مستقل از پروژه  پارک گردشگری است.

شهردار کرمان گفت: هر چند طرح، مصوبه میراث فرهنگی را دارد؛ اما اخیرا میراث فرهنگی به‌دلیل قرار داشتن این طرح در حریم قلاع اردشیر و دختر مخالفت خود را اعلام و بر لزوم بررسی بیشتر تأکید کرده است.

شعرباف با تأکید بر اینکه زمین طرح متعلق به آستان قدس رضوی است، می‌گوید: در سطحی که کمیسیون ماده پنج تعیین کرده، انتفاع موقوفه باید تأمین شود.

به گفته شعرباف  پارک گردشگری که در زمین موقوفه قرار دارد، قرار نیست صرفا به فضای فرهنگی تبدیل شود و میزان انتفاع آن باید مشخص شود.

او  می گوید: پارک بزرگ گردشگری کرمان، پارکی شهری نیست و مالک دارد که می‌تواند نفع ببرد و تأکید شده بسته‌های اقتصادی در کاربری‌ها دیده شود؛ بنابراین این حق شرعی و نیاز منطقه است و به همین دلیل حق موقوفه باید رعایت شود.

مرتضی ادیب مشاور طرح پارک گردشگری کرمان نیز در تشریح طرح بزرگ پارک گردشگری، شروع مطالعات این پارک را مربوط به سال ۹۸ دانست و گفت: در این مدت با تهیه طرح و مطالعات کامل، چشم‌انداز پروژه مشخص شده است.

او  می گوید: بیشتر طرح را به سمت فضای سبز و کاربری کشاورزی بردیم و ۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی را در طرح حفظ کردیم  و باغ‌هایی را تعریف کردیم که ارزش مالی دارند.

ادیب به ارزش تفریحی، فرهنگی و گردشگری این طرح اشاره کرد و گفت: پیوستگی طرح از لحاظ فضای تجاری و فرهنگی در یک فضا به‌صورت متمرکز دیده شده است.

به گفته  او طرح به‌گونه‌ای اجرا می‌شود که توپوگرافی منطقه (نقشه برداری از موقعیت طبیعی)  را به‌هم نمی‌زند و در کنار آن فضا‌ها و باغ‌های رهاشده، به‌نوعی احیا می‌شوند.

مشاور طرح پارک گردشگری کرمان به اتصال طرح به پیاده‌راه سردار دل‌ها اشاره کرد و گفت: پارک گردشگری کرمان با حفظ حریم آثار تاریخی، در زیر زمین اجرا می‌شود و با رعایت حریم منظری، حیاط مرکزی و ساختمان‌های تجاری، فرهنگی و سینما در عمق زمین قرار داده شده است.

او احیای خانه‌ها و باغ‌های قدیمی برای مصارف گردشگری و بوم‌گردی، ایجاد سالن آمفی‌تئاتر، موزه کشاورزی و موزه تاریخ طبیعی کرمان را از جمله بخش های تدارک دیده‌شده در طرح دانست.

قلی‌زاده، نماینده آستان قدس رضوی در محدوده استان کرمان و یزد، به وجود سه موقوفه آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: درآمد حاصل از موقوفه‌ها، صرف حرم مطهر امام رضا (ع) می‌شود؛ بنابراین موضوعات اقتصادی در این طرح باید رعایت و منافع موقوفه حفظ شود.

در این جلسه در خصوص محدوده مورد نظر با در نظر گرفتن تعامل و پیوستگی عملکرد طرح با مرقد سردار دل‌ها و گلزار شهدا، مواردی مطرح و مقرر شد به درخواست نمایندگان آستان قدس رضوی و با حفظ یکپارچگی باغ بیرم‌آباد، جنگل و باغ خان، منافع موقوفه که متعلق به آستان قدس رضوی است، حفظ شود.

در این جلسه همچنین بر همکاری شهرداری و آستان قدس رضوی برای دریافت مجوز‌های میراث فرهنگی تأکید و مقرر شد با برگزاری جلسه‌ای در تهران، موافقت میراث فرهنگی برای بررسی سطوح کار و طرح نهایی گرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار