راند دوم انتخابات فرانسه؛ بخت یار لوپن است یا مکرون؟

کارشناسان سیاسی معتقدند انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه تکرار رقابت‌های سال ۲۰۱۷ خواهد بود، زمانی که مارین لوپن در مقابل امانوئل مکرون قرار گرفت.

فرانسوی‌ها روز یکشنبه در دور دوم برای تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی -امانوئل مکرون، رئیس جمهور فعلی یا مارین لوپن، رقیب راست افراطی او - رئیس جمهور آن‌ها برای پنج سال آینده خواهد بود، به پای صندوق‌های رای بازمی گردند.

در حالی که به نظر می‌رسد مکرون بیشترین شانس را برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه داشته باشد، لوپن برای آینده سیاسی خود می‌جنگد، زیرا شکست او در سومین دوره برای ورود به الیزه می‌تواند باعث تغییراتی در حزب اوشود.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امانوئل مکرون با کسب ۲۷،۸۵ درصد آرای رأی دهندگان، در رأس قرار گرفت. پس از مکرون، مارین لوپن با کسب ۲۳،۲درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت و به این ترتیب به دور دوم راه یافت.

آرای لوپن و مکرون در دور اول

لوپن بسیار آماده‌تر از انتخابات سال ۲۰۱۷ ظاهر شد، زمانی که عملکرد ضعیف او عملاً کمپین او را به شکست محکوم کرد. لوپن اقدامات اقتصادی مکرون را هدف حمله قرار داد و گفت که او به اندازه کافی به خانواده‌های فرانسوی برای مقابله با تورم و افزایش قیمت انرژی کمک نکرده است، در حالی که مکرون روابط لوپن با روسیه و حمایت از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را پیش کشید و رقیب خود را حامی جنگ در اوکراین معرفی کرد.

حمایت لوپن از پوتین

نظرسنجی‌ها نتایج انتخابات فرانسه را چگونه پیش بینی می‌کنند؟

رقابت امسال بین مکرون و لوپن بسیار نزدیکتر از انتخابات ۲۰۱۷ است. یک نظرسنجی وابسته به CNN نشان داد که ۵۹ درصد از رای دهندگان مکرون را پیروز این رقابت می‌دانند.

مکرون و لوپن هر دو سهم کل آرای خود را در دور اول امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۷ افزایش دادند، اما نظرسنجی‌ها قبل از دور اول در اوایل ماه جاری نشان داد که حمایت از لوپن در ماه مارس افزایشی دیرهنگام داشته است.

نظرسنجی توسط Ifop-Fiducial که در ۱۰ آوریل منتشر شد نشان می‌دهد که مکرون در رقابت دور دوم در برابر لوپن تنها با ۵۱ درصد به ۴۹ درصد برنده خواهد شد. بر اساس همین نظرسنجی، در روز‌های پس از اعلام نتایج دور اول، امتیاز مکرون اندکی افزایش یافته است.

تحلیلگران سیاسی اغلب می‌گویند فرانسوی‌ها در دور اول با قلب خود رای می‌دهند، سپس در دور دوم با سر (عقل) رای می‌دهند - به این معنی که ابتدا نامزد ایده‌آل خود را انتخاب می‌کنند، سپس در دور دوم با درایت انتخاب می‌کنند.

مکرون این بازی را در سال ۲۰۱۷ دید. او و لوپن به ترتیب ۲۴ درصد و ۲۱.۳ درصد از آرای دور اول و سپس ۶۶.۱ درصد و ۳۳.۹ درصد را در دور دوم به دست آوردند.

برای انتخاب مجدد، مکرون احتمالاً باید هواداران ژان لوک ملانشون نامزد چپ افراطی را متقاعد کند که از او حمایت کنند. ملانشون با ۲۲ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت. او روز یکشنبه به حامیانش گفت: «ما نباید حتی یک رای به خانم لوپن بدهیم»، اما به صراحت از مکرون حمایت نکرد.

انتخابات فرانسه

اکثر نامزد‌های بازنده از حامیان خود می‌خواهند که از مکرون حمایت کنند تا از پیروزی جناح راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کنند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و آنتونیو کاستا، نخست وزیر پرتغال به‌طور تلویحی خواستار رای دادن فرانسوی‌ها به امانوئل مکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور شدند.

با این حال، اریک زمور، کارشناس سابق تلویزیونی جناح راست که به خاطر لفاظی‌های تحریک آمیز خود شهرت دارد، از حامیانش خواست از لوپن حمایت کنند.

آنچه باید در مورد مکرون و لوپن بدانیم

مکرون -یک بانکدار سابق سرمایه گذاری- قبل از اینکه رئیس جمهور شود یک تازه کار سیاسی بود و این دومین انتخابات سیاسی است که او تاکنون تجربه می‌کند.

اما او دیگر یک بازیکن تازه کار نیست. طرح بلندپروازانه او برای تقویت ژئوپلیتیک اتحادیه اروپا به رغم شکست در جلوگیری از قرارداد زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا و استرالیا (آکوس) و تلاش‌های دیپلماتیک ناموفق او برای جلوگیری از جنگ در اوکراین باعث احترام او در خارج و داخل شد.

سیاست‌های داخلی مکرون بیشتر تفرقه انگیز است و محبوبیت کمتری دارد. مدیریت او با جنبش جلیقه زردها، یکی از طولانی‌ترین اعتراضات فرانسه در دهه‌های اخیر، به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات او در کنترل همه‌گیری کووید-۱۹ رضایتبخش نیست.

رای گیری انتخابات فرانسه

لوپن شناخته شده‌ترین چهره راست افراطی فرانسه است. او دختر ژان ماری لوپن است که جبهه ملی را تأسیس کرد.

لوپن جوانتر تلاش کرده است نام حزب را تغییر دهد، زیرا مدتهاست که به عنوان یک حزب نژادپرست و ضد یهود تلقی می‌شود.

در سال ۲۰۱۷، متعهد شد از طبقه فراموش‌شده کارگر فرانسه در برابر مهاجران، جهانی‌سازی و فناوری که مشاغل آن‌ها را منسوخ می‌کرد محافظت کند.از آن زمان، او برخی از بحث برانگیزترین پیشنهادات سیاسی خود مانند خروج از اتحادیه اروپا را رها کرده است.

اما به طور کلی، موضع ملی‌گرایانه اقتصادی، دیدگاه‌های او در مورد مهاجرت، بدبینی به اروپا و موضع او نسبت به اسلام در فرانسه تغییری نکرده است. «توقف مهاجرت کنترل نشده» و «ریشه‌کن کردن ایدئولوژی‌های اسلام‌گرا» دو اولویت مانیفست او هستند.

در کل عملکرد لوپن در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ بهترین نتیجه را در سه دوره حضورش داشته است.

انتخابات امسال فرانسه چگونه برگزار می‌شود؟

رای دهندگان فرانسوی برای انتخاب رئیس جمهور جدید خود دو بار پای صندوق‌های رای می‌روند.

در اولین رای گیری در ۱۰ آوریل، ۱۲ نامزد با یکدیگر رقابت کردند. آن‌ها با تأیید ۵۰۰ شهردار و یا شورای محلی از سراسر کشور برای این رقابت واجد شرایط شدند.

مکرون و لوپن بیشترین آرا را به دست آوردند، اما از آنجایی که هیچ کدام بیش از ۵۰ درصد رای نیاوردند، روز یکشنبه ۲۴ آوریل در دور دوم بار دیگر رقابت خواهند کرد.

این تنها انتخابات ملی فرانسه نیست که امسال در این کشور برگزار می‌شود؛ انتخابات پارلمانی نیز قرار است در ماه ژوئن برگزار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
در کل لوپن بهتزه چون میخواد اروپا رو از زیر یوغ و افسار آمریکا دربیاره
آخرین اخبار