میزان نهاده‌های دامی مورد نیاز ۴۲۰ هزار تن است

در حال حاضر میزان نهاده‌های مورد نیاز واحد‌های دامداری و مرغداری در چهارمحال و بختیاری ۴۲۰ هزار تن است.

آقای ابراهیمی رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: حذف ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای ساماندهی اقتصاد کشور به خصوص در حوزه کشاورزی و تولید ضروری است و این طرح، بهره‌وری کشاورزی را افزایش می‌دهد.

با اجرای این طرح، بهره‌وری بخش کشاورزی افزایش و مشکلاتی که در این بخش از جمله تامین و توزیع نهاده وجود داشت، تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و تولیدکنندگان با آرامش خاطر بیشتر به تولید خواهند پرداخت.

هم‌اکنون میزان نهاده‌های مورد نیاز واحد‌های دامداری و مرغداری در استان ۴۲۰ هزار تن است که از این میزان ۱۲۴ هزار تن ذرت، ۱۹۳ هزار جو و سویا بیش از ۱۰۰ هزار تن است.


بیشتر بخوانید


در حال حاضر در حوزه تولیدات بخش کشاورزی از جمله تولید گوشت قرمز، گوشت طیور، شیر، ماهیان سردآبی، عسل، حبوبات و سیب‌زمینی، سیب‌درختی، انگور، گردو، بادام و میوه‌های هسته‌دار، مازاد بر نیاز مصرف در استان تولید می‌شود و گندم، برنج، گوجه، صیفی‌جات، سبزیجات و انار کمتر از نیاز مصرف استان تولید می‌شود.

در استان یک میلیون و ۹۴۳ هزار راس دام سبک، ۲۱۸ هزار راس دام سنگین و ظرفیت تولید ۴.۵ میلیون تن مرغ و ۱۵ هزار قطعه جوجه‌ریزی و ۲۹۴هزار کلنی زنبور و دو هزار تن عسل وجود دارد که با حذف ارز ترجیحی دام سبک و سنگین و صنعتی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

هم‌اکنون میزان تولید فرآورده‌های دامی در استان ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۷ هزار تن گوشت مرغ، ۲۹۶ هزار تن شیر و چهار هزار و ۴۱۸ تن تخم‌مرغ است و سرانه مصرف گوشت قرمز در استان ۱۱ کیلوگرم، گوشت مرغ ۲۵ کیلوگرم و تخم مرغ ۱۲ کیلوگرم است.

افزایش هزینه تولید در بخش دام و طیور، نیاز به سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی، افزایش قیمت تولیدات دامی و فشار بر مصرف‌کننده و خانواده و کاهش مصرف سرانه، آسیب‌پذیری دامداران خرد و سنتی به دلایل بالا بودن هزینه‌ها تولید از اثرات منفی اجرای طرح حذف ارز ترجیحی است که با بسته‌های حمایتی و سیاست‌های دولت این اثرات منفی رفع خواهد شد.

هم‌اکنون بخشی از نیاز جامعه توسط شرکت خدمات بازرگانی و شرکت غله و شرکت پشتیبانی امور دام تامین می‌شود.

از ابتدای امسال تاکنون ۹۲۵ تن برنج برای تنظیم بازار، ۶۸۴ تن شکر سفید خانوار، یک‌هزار و ۶۵۶ تن شکر صنف و صنعت و یک‌هزار و ۳۲۳ تن روغن و ۲۵۰ تن مرغ واداتی و ۶۰ تن گوشت منجمد توزیع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.