کمرنگ شدن همفکری و مشاوره در خانواده ها

معاون وزیر علوم گفت: کاهش تعداد اعضای خانوار و کاهش ارتباط خانوادگی سبب شده مهارت ارتباطی به حداقل برسد.

هاشم داداش‌پور در سومین گردهمایی روسای مراکز مشاوره دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی کشور که به میزبانی شیراز برگزار شد گفت: با هفت جغرافیای ایران می‌شود هفت تجربه موفق داشت و با وجود تنوع آسیب‌ها، مدیریت تنوع آسیب‌ها نیز وجود دارد.

او گفت: با دانشگاه‌های مختلف روبه‌رو هستیم، دانشگاه‌های بزرگی که دارای تجربه و دانشگاه‌هایی که هنوز در مسیر یادگیری هستند، قطعاً دانشگاه‌های که تازه کار خود را شروع کردند، در مقابل دانشگاهی که تجربه فراوانی دارد و سال‌ها کار می‌کرده متفاوت است.

داداش‌پور به همه‌گیری کرونا و تاثیر آن بر روی دانشگاه‌ها اشاره و گفت: اکنون با برقراری دوباره دانشگاه‌ها بخش مهمی از کار بر دوش مراکز مشاوره است چراکه به جای انفعال دربرابر پدیده‌ها باید فعال باشیم و به جای اینکه انتظار داشته باشیم شخص و بیمار به سمت ما بیاید خودمان به سمت بیمار برویم.

او گفت: همیشه منتظر هستیم دانشجو به سمت ما بیاید و دانشجو زمانی به سمت ما می‌آید که دچار چالش و مشکل شده باشد، در این فضا چند درصد از جامعه را می‌توان پوشش داد، امروز حداکثر ۳۵ درصد از جامعه هدف را پوشش دادیم. جامعه درمانی جامعه هدف ما نیست نگاه ما درمانگری نیست بلکه پیشگیری از مشکلات است.

معاون وزیر علوم گفت: یک مشکل در جامعه ما اتفاق افتاده و آن این است که به جای خانواده مراکز مشاوره در حال نقش‌آفرینی هستند، این امر به فقدان ارتباط بین نسلی بازمی‌گردد و نکته دوم کاهش تعداد اعضای خانوار‌ها است، خانواده‌های ما کوچک شدند و بحران جانشینی اتفاق افتاده است.

او گفت: عامل سوم کاهش ارتباط خانوادگی است که سبب شده مهارت ارتباطی به حداقل برسد، آن زمان ارتباطات آنقدر گسترده بود که یادگیری به حداکثر برسد و در نهایت نکته آخر چسبندگی به فضای مجازی است که حاصل آن قطع ارتباط کودک با خانواده شده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: در این میان نظام فکری مراکز مشاوره مهم است که به واسطه اینکه نظام علمی ما به پارادایم‌های موجود در دنیا وابسته است رفتار‌هایی که افراد دارند متناسب با آن‌ها به جامعه‌ای که قرار است نظام تربیتی‌اش را برعهده داشته باشند، منتقل می‌شود.

داداش‌پور گفت: در دوسال گذشته با آفت تحصیلی خیلی زیاد مواجه شدیم، این مسئله تبعات خود را در آینده نشان می‌دهد، متوسط نمره دانشجو‌ها افزایش یافته، اما با آفت تحصیل هم روبه‌رو هستیم و این تناقضی است که باید برای آن راه حل و فکری شود.

او گفت: برخی معتقدند این امر ناشی از بی‌انگیزگی است، اما وظیفه چیست؟ وظیفه ایجاد انگیزه و امید است که اگر زیادتر شود جلوی آفت تحصیلی هم گرفته خواهد شد. وظیفه‌ای که بر عهده ما است این است که علاوه بر سلامتی و زیست سالم دانشجویان اقداماتی انجام دهیم.

معاون وزیر علوم گفت: وظیفه دیگر این است که آسیب‌هایی را که دانشجو به خود وارد می‌کند، کاهش دهیم برای این کار باید مهارت‌های اجتماعی را افزایش داد.

داداش‌پور با تاکید بر داشتن جامعه سالم و ساختن آن گفت: در حال حاضر بسیاری از دانشجویان آمادگی ورود به جامعه را ندارند یعنی جامعه‌پذیر نیست که این امر به عهده مراکز مشاوره است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار