جهش قیمت گندم در بازار‌های جهانی پس از ممنوعیت صادرات از سوی هند

پس از آنکه هند صادرات غلات اصلی را ممنوع اعلام کرد، قیمت گندم در بازار‌های بین‌المللی افزایش یافت.

شاخص قیمت گندم در شیکاگو تا ۵.۹ درصد افزایش یافته که بالاترین میزان در دو ماه گذشته بوده است. ممنوعیت صادرات گندم در هند پس از آن صورت می‌گیرد که موج گرما بر محصولات این کشور تاثیر گذاشته و قیمت‌های داخلی را به بالاترین حد رسانده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، هزینه همه چیز از نان و کیک گرفته تا رشته‌فرنگی و پاستا در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت گندم در بازار کالا‌های جهانی افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعیه ۱۳ مه (سه روز پیش) هند، دولت برای مدیریت امنیت غذایی خود، صادرات گندم به خارج کشور را به حالت تعلیق در خواهد آورد. هرچند صادرات به کشور‌هایی که هنوز قرارداد آن‌ها تمام نشده است ادامه دارد. این امر انتقاد وزرای کشاورزی گروه هفت را برانگیخت. این وزرا اعلام کردند که چنین اقداماتی بحران جهان را بدتر می‌کند. جم اوزدمیر، وزیر غذا و کشاورزی آلمان در این خصوص گفت: «اگر همه شروع به اعمال محدودیت‌های صادراتی یا بستن بازار‌ها کنند، بحران تشدید خواهد شد».

گروه هفت سازمانی متشکل از هفت اقتصاد بزرگ جهان است که بر تجارت و سیستم مالی بین‌المللی تسلط دارند. این گروه شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و انگلیس است.

گفتنی است هند دومین صادرکننده بزرگ گندم در جهان بوده، اما امسال تحت تاثیر تغییرات اقلیمی، دمای هوا در این کشور به شدت افزایش و بارش کاهش یافته است. این امر برداشت محصولات را تحت تاثیر قرار داده است. قبل از اعلام محدودیت صادرات، هند قصد داشت امسال رکورد ۱۰ میلیون تن صادرات گندم را بزند. نارندرا موندی، نخست وزیر هند اعلام کرده بود که این کشور «آماده تغذیه جهان» است.

از سوی دیگر، اوکراین نیز یکی از صادرکنندگان مهم گندم در جهان بود که جنگ در این کشور، روند عرضه را مختل کرد. همچنین تحریم‌های غرب علیه روسیه نیز که سهم قابل توجهی از تامین غلات را داشته است، موجب برهم خوردن تعادل در این بازار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار