معرفی کتاب؛

«خرمشهر کو جهان‌آرا»؛ روایتی از زندگی محمد جهان‌آرا

«خرمشهر کو جهان‌آرا» پنجمین اثر از مجموعه کتاب‌های «بانوی ماه» است که روایت زندگی محمد جهان‌آرا از سوی همسر اوست.

افراد زیادی درباره شهدا صحبت می‌کنند و از خاطراتشان می‌گویند، اما هنگامی که روایت این خاطرات از زبان یکی از نزدیکان شهید باشد، مرور خاطرات او، جذاب و خواندنی‌تر و شیواتر می‌شود.

کتاب «خرمشهر کو جهان آرا» مجموعه کتاب گفتگو محور با صغری اکبرنژاد همسر شهید محمد جهان آرا فرمانده ارشد سپاه پاسدران است که از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.

این گفتگو توسط مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی انجام شده است. همسر شهید جهان آرا در این گفتگو از خاطرات آشنایی تا ازدواجشان با این سردار نامدار صحبت کرده و با اشاره به فعالیت‌های قبل از انقلاب خود، تجربه‌های زندان و آشنایی با جهان‌ آرا، ابعاد شخصیتی، فعالیت‌ها، دل‌مشغولی‌ ها، حضور جهان‌ آرا در جبهه‌های جنگ و در نهایت، شهادت او را بیان می‌کند.

در این کتاب اکبرنژاد درباره دیدگاه‌های سیاسی همسرش، واکنش‌هایش در برابر رفتار‌ها و خواسته‌های بنی‌صدر، نگاهش به جنگ و جانفشانی‌هایش صحبت می‌کند.

کتاب «خرمشهر کو جهان آرا» به صورت یک مصاحبه منتشر شده و سوالات موشکافانه مصاحبه‌کنندگان، ریزبینی آن‌ها نسبت به مسائل مختلف و پاسخ‌های دقیق مصاحبه شونده این کتاب را تبدیل به اثری موفق و خواندنی کرده است. همچنین در پایان این اثر زندگی‌ نامه جهان آرا به طور کامل بیان شده است.

در بریده‌ای از این کتاب می‌خوانیم:

شهید محمدعلی جهان‌آرا در سال ۱۳۳۳ در خرمشهر متولد شد. شهری زیبا با مردمی خون‌گرم و دوست داشتنی که خاطره دلاوری‌هایشان برای همیشه در تاریخ کشور ما باقی خواهد ماند. نوجوان بود، حدوداً سیزده‌ساله، که پایش به فعالیت‌های دینی در مساجد و هیئت‌های مذهبی باز شد. به مسجد می‌رفت، در کلاس‌های آموزش و تفسیر قرآن شرکت می‌کرد و عضو ثابت جلسات هفتگی هیئت‌های مذهبی بود. در تمام این کار‌ها برادر بزرگش، علی، مشوق و راهنمایش بود. یک سال بعد برادرش او را با یک گروه مبارز مخفی به نام «حزب‌الله خرمشهر» آشنا کرد و محمد بی‌درنگ وارد آن شد. دو سال بعد، یعنی در سال ۱۳۵۱، گروه حزب‌الله توسط عوامل ساواک شناسایی شد و تمام اعضایش، از جمله محمد، دستگیر و زندانی شدند. محمد به همراه دیگر اعضای گروه در دادگاه نظامی محاکمه شد و به خاطر سن کمش او را به یک سال زندان محکوم کردند. سال بعد وقتی که از زندان آزاد شد از او تعهد گرفتند و تهدیدش کردند که اگر بار دیگر وارد فعالیت‌های سیاسی شود به شدت با او برخورد خواهند کرد. اما این تعهد و این تهدید نتیجه‌ای جز مخفی شدن فعالیت سیاسی او نداشت.

کتاب حاضر با نگارشی ساده، صمیمی و بی‌تکلف‌اش موجب شده تا مخاطب بتواند روایت یک زندگی را در قالب مصاحبه دنبال کند و با آن جلو برود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار