خاورمیانه چگونه می‌تواند از فاجعه اقلیمی آتی جلوگیری کند؟

نشنال اینترست در مطلبی به بررسی ارتباط بین ناپایداری اقلیمی در خاورمیانه و تاثیر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن بر کشور‌های این منطقه پرداخت.

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در مقاله‌ای نوشت: خاور میانه یک مشکل شدید اقلیمی دارد. بر اساس یک گزارش جدید صندوق بین المللی پول، از سال ۱۹۹۹ میانگین دمای هوای این منطقه تا ۱.۵ درجه سانتیگراد (۲.۷ درجه فارنهایت) افزایش یافته است که بیش از دو برابر میانگین جهانی است. مهمتر از آن، کشور‌های این منطقه و مرکز آسیا، نزدیک به نیمی از ۵۰ کشوری را تشکیل می‌دهند که بیشتر در معرض "رویداد‌های شدید دمایی" (دوره‌های دمای شدید و رطوبت) قرار دارند. انتظار می‌رود افزایش دمای بیشتر پیامد‌های اقتصادی و زیست محیطی و اجتماعی برای این منطقه رخ دهد.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، سازمان ملل درباره ورود «آپارتاید آب و هوا» که در آن دما‌های شدید و امواج گرمای طولانی مدت تهدیدی برای «خنثی کردن ۵۰ سال گذشته توسعه، سلامت جهانی و کاهش فقر» و فقرزدایی میلیون‌ها نفر است، زنگ خطر را به صدا درآورد. این واقعیت جدید به شکل ویژه برای خاورمیانه که در حال حاضر نیز با کمبود برق، نابرابری اقتصادی و آسیب‌های انسانی در نتیجه موج گرما‌های طولانی مدت با افزایش دما‌های بی سابقه مواجه است، پیامد‌های زیادی در پی دارد. احتمالاً این مشکلات، پیامد‌های اقتصادی آشکاری خواهند داشت: همانطور که صندوق بین المللی پول گزارش می‌دهد «حتی در یک سناریوی انتشار متوسط که گرمایش جهانی را تا سال ۲۱۰۰ به ۲-۳ درجه سانتیگراد محدود می‌کند، در سال‌های ۲۰۴۰ تا ۲۰۵۹، هزینه‌های مربوط به مرگ و میر می‌تواند به طور متوسط به ۱.۶ درصد تولید ناخالص داخلی برسد.» و این اوضاع برای داغ‌ترین کشور‌های منطقه – مانند بحرین، جیبوتی، موریتانی، قطر و امارات عربی متحده، حتی بدتر است. صندوق بین المللی پول می‌گوید احتمالاً این کشور‌ها به ازای هر افزایش یک درجه سانتیگرادی دما کاهش فوری رشد اقتصادی سرانه حدود ۲ درصد شاهد باشند.

البته تنها مسئله افزایش دما مطرح نیست و بلکه کاهش نرخ بارندگی، چالش‌های این منطقه را تشدید می‌کند. در واقع، کاهش میزان بارندگی سالانه، بحران آب خاور میانه را تشدید می‌کند، بحرانی که به دلیل آب و هوای خشک منطقه و سال‌ها سوء مدیریت دولت‌ها بر منابع آبی و یارانه دادن به کشاورزی و دامپروری پرمصرف آب، یکی از بدترین بحران‌های جهان است. انطباق با شرایط اضطراری اقلیمی آینده، خاور میانه و شمال آفریقا را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد، منطقه‌ای که به طور متوسط بیش از چهار برابر منابع آب شیرین موجود خود را استفاده می‌کند و محل استقرار ۱۲ کشور از ۱۷ کشور جهان است که بیشترین تنش آبی را دارد.


بیشتر بخوانید:
روسیه: اقدامات نابخردانه اقتصادی غرب عامل قحطی است
سازمان ملل: بشریت به سوی فاجعه اقلیمی پیش می‌رود


در واقع، کشور‌های خاور میانه و شمال آفریقا، بیشتر از مشکل بارندگی خود آسیب پذیر هستند: به طور میانگین، این کشور‌ها بیش از نیمی از کل منابع آب تجدیدپذیر خود (یعنی رودخانه ها) را از منابع خارج از مرزهایشان دریافت می‌کنند. این هشدار صندوق بین المللی پول مبنی بر این که «این وابستگی خارجی خطرات اختلافات آب منطقه‌ای و جریان آوارگان را تشدید می‌کند» صرفا یک هشدار نظری نیست.

در واقع شاهد بوده ایم که مصر برای متوقف کردن پروژه‌های برق آبی اتیوپی برای کاهش منبع آب پایین دست رودخانه نیل –که ۹۷ درصد از منابع آب تجدیدپذیر مصر را تامین می‌کند- تهدید به اقدام نظامی کرده است. به همین ترتیب، مناقشات بر سر «سیاست آبی» خطر درگیری‌های بین کشور‌ها را بین کشور‌هایی مانند (رژیم) اسرائیل و فلسطین؛ ایران و افغانستان؛ عراق و ترکیه و هند و پاکستان، افزایش داده است. در جنگ سوریه، در جنگ عراق و در جنگ یمن، آب و زیرساخت هایش از سوی نقش آفرینان دولتی و غیر دولتی هدف قرار گرفته اند. به علاوه، افزایش احتمال خشکسالی و افزایش گرما می‌تواند به خیزش‌های خشونت آمیز و انتقام جویی‌های بیشتری منجر شود، همانطور که شاهد بودیم، خشکسالی‌های بی سابقه، تسریع وقایع تکان دهنده‌ای را موجب شده است. هرچند آب همیشه علت اولیه بی ثباتی و جنگ نیست، اما به شکل روزافزونی بخشی از رقابت و درگیری در این منطقه خشک شده است.

بی آبی و ایجاد پدیده مهاجران و پناهندگان اقلیمی

زمانی که این روند‌ها همراه با رشد جمعیت خاور میانه و شمال آفریقا (که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود) تحلیل می‌شوند، اغراق آمیز بودن این وضعیت بسیار دشوار می‌شود. امروزه، بیش از ۶۰ درصد از جمعیت خاور میانه و شمال آفریقا به آب آشامیدنی دسترسی اندکی دارند یا اصلا دسترسی ندارند و طبق گزارش سال ۲۰۲۰ صندوق بین المللی اورژانس کودکان سازمان ملل، تقریباً از هر ۱۰ کودک، ۹ کودک از پیامد‌های بهداشتی و تغذیه‌ای رنج می‌برند، زیرا در مناطقی زندگی می‌کنند که از «تنش‌های آبی زیاد یا بسیار بالا» رنج می‌برند.

در نتیجه، در یک سناریوی معمولی، احتمالاً شاهد این خواهیم بود که این روند‌ها تحریک مهاجران و پناهندگان اقتصادی و اقلیمی را برای فرار از این منطقه باعث می‌شود که ثبات و چشم انداز اقتصادی منطقه را بیشتر تضعیف می‌کند. این امر پس از وقوع بلایای آب و هوایی مکرر و شدیدتر مانند سیل و خشکسالی، آشکارتر خواهد شد. در واقع، طبق گزارش صندوق بین المللی پول، از سال ۲۰۰۰، هر سال، بلایای اقلیمی در خاور میانه و آسیای شرقی و مرکزی، جان بیش از دو هزار و ۶۰۰ نفر را گرفته و هفت میلیون نفر دیگر را تحت تاثیر قرار داده و دو میلیارد دلار خسارت مستقیم به همراه داشته است –که رشد اقتصادی منطقه را ۱ تا ۲ درصد بر اساس جمعیت کاهش می‌دهد. دما‌های بالاتر، بارندگی‌های نامنظم و بالا آمدن سطح آب دریاها، فقط این بلایا را بدتر می‌کند و باعث می‌شود این بلایا در طول زمان بیشتر اتفاق بیفتد. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که بخش‌هایی از مناطق پرجمعیت خاور میانه و شمال آفریقا، احتمالاً قبل از پایان قرن غیر قابل سکونت شوند.

شهر ساحلی اسکندریه مصر، چشم انداز هوشیار کننده‌ای از آینده این منطقه را ارائه می‌دهد. اسکندریه با ۵ میلیون نفر جمعیت و ۴۰ درصد ظرفیت صنعتی مصر از سه طرف توسط دریای مدیترانه احاطه شده است. همانطور که آسوشیتد پرس در سال ۲۰۱۹ گزارش داد، آب و هوای جزر و مدی، محله‌های فقیر این شهر را تهدید می‌کند و سواحل پر از گردشگر آن را فرسایش می‌دهد. مقامات مصری گزارش داده اند که در حال حاضر سطح آب دریا‌ها ۳.۲ میلی متر در سال بالا می‌رود که ۵۲ درصد سریعتر از قبل از سال ۲۰۱۲ و ۷۷ درصد سریعتر از سال ۱۹۹۳ است. این هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد درباره تغییرات آب و هوا هشدار داده و اعلام کرده است که ممکن است سطح دریا‌های جهانی تا سال ۲۱۰۰ یک تا سه فوت افزایش یابد. اگر این بدترین پیش بینی‌ها به حقیقت بپیوندد، نه تنها اسکندریه غرق خواهد شد، بلکه همانطور که جفری کمپ و همکارانش در سال ۲۰۱۸ نوشتند، بیش از ۶۰ درصد از دلتای رود نیل، جایی که حدود یک چهارم مصری‌ها در آن زندگی می‌کنند، احتمالاً به علت طغیان آب شور، بایر می‌شود و ۲۰ درصد دیگر نیز به طور کامل زیر آب می‌رود.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که سیل در دلتای نیل که «سبد نان مصر» شناخته می‌شود، می‌تواند به ترتیب تولید برنج و گندم را تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۱۱ و ۱۵ درصد کاهش دهد. دولت مصر نمی‌تواند کاری جز اجرای طرح‌های کاهش هزینه‌ای انجام دهد که به دنبال ایجاد موانع فیزیکی برای جلوگیری از افزایش آب دریا‌ها هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
کشورهای خاورمیانه فقط بتونن خودشون رو جمع کنن کافیه. بحث تغییرات اقلیمی پیشکش !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
باید هزینه های سنگین در بخش مدیریت اب انجام بشه. اینا فقط یچیز یاد گرفتن پول اب زیاد کنن. هیچ برنامه ای در خصوص بهینه سازی مصرف اب ندارن. میشود کشتهای پر مصرف درگلخونه عمل اوردوکشتی مثل گندم که فقط ب 3نوبت یا نهایت 4نوبت ابیاری در مناطق گرمسیر احتیاج داره رو رونق بخشید که اونم باز با روشهای نوین میشه مصرف اونم کمتر کردولی متاسقانه هیچکس اهمیت نمیده ی عده فقط کارشون اینه صبح بیان سر کار ظهر برگردن خونه. رشد جمعیت بی رویه یکی دیگه از علل هست منابع ابی ایران توان پاسخگویی ب این همه جنعیت نداره وباعث فشار ببخشهای دیگه میشه
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۹:۱۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
بحران بی آبی یاکم آبی یکی ازمشکلات کشور ایران محسوب میشود به تبعه آن مشکلات دیگری رابه همراه دارد ازقبیل مهاجرت میلیونی -افزایش فقر وفلاکت -کمبود منابع غذایی -افزایش نارضایت های اجتماعی رابدنبال خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
چرا وقتی کشورمون کمتر از 40 میلیون نفر بود، هیچ کدوم از این مشکلات رو نداشتیم؟ نه کمبود آب، نه خشکسالی، نه آلودگی هوا، نه کمبود و بی کیفیتی مواد خوراکی، نه ترافیک، نه آپارتمانهای کوچیک و لونه گنجشکی. مردمی بودیم شاد و زندگی خوبی داشتیم. از زمانی که جمعیت رو به افزایش گذاشت، مشکلات مربوط به جمعیت هم افزایش یافت و اگر با این سیاست پیش بریم، روزی به سومالی و بنگلادش تبدیل خواهیم شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
دروغ گویی سدسازان پایان ندارد. بی آبی ایران به دلیل ساخت حجم سد دو برابر حجم بارندگب کشور و موجب 75درصدی تبخیر آب در ایران و خشک شدن روستاها شده
شرم کنید از دروغ مصرف بالای آب در کشاورزی در حالی که اغلب روستاهای ایران حتی از آب آشامیدنی هم محرومند.
با رکورد داری ایران در تبخیر آب در سدها ادعای مصرف 90 درصدی آب در کشاورزی مسخره است. صنایعی را که با بی کفایتی در مناطق کم اب کشاورزی مستقر کردید. به جای آبخوانداری و آبخیزداری سدساختید که زمین را خشک کنید و سیلاب را بیشتر کنید. تا مافیای سدسازی پروار شود. حالا خشکسازی خود را خشکسالی مینامید؟!! و تاوان نادانی خود را از کشاورزان محروم میخواهید؟!!
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۶:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
نمی گوییم تا لو نرویم. هزار راه نرفته مانده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
مسیولین ایران بایستی آب مصرفی و آشامیدنی شهرها و روستاها و صنایع را از هم اکنون و بدون فوت وقت جیره بندی کنندو‌از کشت محصولات آببر شدیداً جلوگیری کنند و از کشاورزی غرقابی جلوگیری کنند و فقط کشتهای گلخانه ای و قطره ای و تراوایی اجازه دهند و محصولات اببر را از خارج وارد کنند و بیشتر آب آشامیدنی شهرها بصورت شبکه آبرسانی سراسری در سطح کشور نظیر شبکه گازرسانی سراسری و با نصب انواع دستگاههای آب شیرین کن در کنار دریای عمان وایستگاهای تقویت فشار آب و با آینده نگری ،تامین کنند.
در این موارد نباید هیچ تردید و تاخیر کرد و درحفظ و نگهداری زمین های کشاورزی و مراتع و جنگلها که مراکز تامین آب سفره های زیر زمینی با آب باران هستند و از سیلابی شدن آب باران جلوگیری می کنند نهایت سعی و کوشش بعمل آورند و قوانین و مقررات سخت و شدید وضع کنند و با تبلیغات گسترده و همه روزه و مستمر مردم را آگاه نمایندتا بدانند که حرث و نسل آنها در خطر نابودی هست تا همکاریهای لازم را بعمل آورند.وباید برای مصرف آب و برق و گاز و مواد خوراکی و ...تمام یارانه ها قطع شوند تا ارزان نباشند که مردم بی رویه اسراف کنند و همه منابع کشور را از بین ببرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
کاهش جمعیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
فقط برای ما ؟ چین آب نداره مگ ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
تنها راه ممکن تشکیل اتحادیه ای مشابه اتحادیه اروپایی و پول مشترک است. در همه ابعاد به نفع کشورهای منطقه ما خواهد بود هم از لحاظ امنیت انرژی هم امنیت غذایی و هم امنیت اقتصادی و هم امنیت زیست محیطی و هم امنیت سیاسی بدون تشکیل این اتحادیه و ایجاد پول مشترک آینده ای تاریکی برای همه کشورهای منطقه از جمله ما از همه بیشتر وجود دارد من جای سیاستمداران بودم از همین امروز این اتحادیه و پول مشترک را حداقل با عراق و ترکیه آغاز می کردم یا هر کشور ثالثی از همسایگان ما که آماده ایجاد این اتحاد با ما و ایجاد پول مشترک باشد. تا بعدا سایر کشورهای همسایه نیز به ما بپیوندند. متاسفانه بیشتر افراد از لزوم این چنین اتحادیه و پول مشترک قافل هستند و زمانی به این نتیجه می رسند که دیگر دیر شده و تورم کل جامعه را نابود کرده است.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
بزرگترین فاجعه آینده در خاورمیانه و خصوصا ما مشکلات اقلیمی و جمعیتی خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
وقتی ظلم و ستم کنیم نعمت هم می رود
چه ظلم و ستم مسئولان به مردم و چه ظلم و ستم مردم به مردم
Germany
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
باید به سمت گلخونه ای بریم و سیفی جات و سبزیجات باید گلخونه ای کاشته شه! و نود درصد کشاورزی برای گندم باشه که هم صادرات داشته باشیم هم آب هدر نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
با سلام
لطفا شما به عنوان رسانه ملی از واژه غرب آسیا به جای واژه جعلی و استعماری خاور میانه استفاده بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
با مدیریت صحیح ،حفر نکردن تونل‌های مخرب و فرار از کشتهای غرقابی و حرکت به سمت آبیاری نوین و ساخت شیرینیازیها و انتقال آب توسط لوله از دریاها ،کشت‌گیاهان و بوته های شورگیر و شورپسند و درخت و درختچه های مقاوم برای تثبیت و مقوی شدن خاک بیابانها ،ساخت و مدیریت سدها در سرچشمه ها و شیرالات چشمی و خودکار و بهسازی و نوسازی صنایع و تجهیزات آبیاری و بسیاری از کارهای دیگر که خاورمیانه را از بحران بی آبی تا حدودی نجات دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
با مرگ بر آمریکا گفتن!
با آرزوی مرگ برای تمام دنیا کردن !
با رنجی که می‌بریم!
با تقدیم ایران و منطقه به چین !
با کنجکاوی در تاریخ چند هزارسال پیش!
با ...
با وجود این افکار بیهوده نمی‌توان از ایده های برتر جهانی برای رفع مشکلات اقلیمی و دیگر مسائل اجتماعی بهره برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
تاریخ چراغ راه اینده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
پروفسور .... عجب پیام کارشناسانه ای گذاشتی
مواظب خودت باش ...الان تما کشورهای درگیر در خشکسالی و تنش آبی دنبال دزدیدن شما هستند تا از نظرات فوق العاده شما نهایت استفاده را ببرند خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
کسی مخالف استفاده از تجربیات دیگران نیست
مشکل ما افرادی خود باخته است که هنوز هم فکر میکنند باید رو به غرب و خارج بایستند
این مشکلات اقلیمی هم که الان جهان با آن دست و پنجه نرم میکند محصول انقلاب صنعتی است که عمدتا در غرب ایجاد شد
و الان دودش دارد در چشم ما میرود
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۵:۱۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
آمریکا اگر آباد گر بود عراق و افغانستان را آباد میکرد و نه ویران پس آبادی هر سرزمین به دست مردم خودش است اینقدر وابسته نباش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حجت
۱۳:۵۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
کم شعر بگو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
اروپا با روش بارورکردن ابرها مانع ادامه بارش ها میشود و آنرا به تغییرات افلیمی نسبت میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
اخه،احمق،اروپا وقتی خودش همین طوری این قدر بارون می یاد که،سیل می یاد مرض داره عمدا بیشتر بارون درست کنه.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حجت
۱۳:۵۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
بارورسازی ابر از مهملاته. چون فقط در حد خورد جواب میده. در ضمن ابرهای باران زای ایران از دریای سیاه و روسیه میاد که هیییییییییچ ربطی به اروپا نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
با گلخونه های آب شور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
خخخخخخخ
گلخونه آب شور طرح خودته نازنین!؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حجت
۱۳:۵۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
حتما توش خیارشور و ترشی پرورش میدی!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
با انتقال اب شور دریا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
و شیرین سازی ،البته شیرین سازی و انتقال !؟اینطور نمک هم جمع نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
و بالاتر از همه چیز احکام خدا را به درستی و به نهایت اجرا کنید.خدا هرچند مهربان است اما وعده داده جهنم را پر خواهد کرد.هرگز به گناهکاران و مجرمان و جنایتکاران خصوصا اینها رحم نکنید.
خدانگهدار.
.
Germany
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
خوبی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
فیلترشکن رو دستی تنظیم نکن.بذار خودکار تنظیم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
با فارسی زبانان مهربان باشید که،فارسی زبان مهربانی است و با مسلمانان مهربان،باشید که،اسلام دین،رحمت است.با متعصبان به درستی گفت و گو کنید که آنان را قانع کنید.از مکر و سلاح های دشمنان،دور بمانید.دوستی پیشه کنید که جهان،دوستتان،داشته باشد.با دنیا مهربان باشید.خدانگهدار.
.
آخرین اخبار