بعد از گذشت سه دوره؛

وام ودیعه مسکن بازهم معطل بخشنامه و بودجه در بانک‌ها شد!

درحالی که دولت بسته جدیدی را برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ابلاغ کرده، اما هنوز بسیاری از بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به بهانه‌های نبود اعتبار برای متقاضیان مشکل ساز شده اند.

داستان پرداخت وام ودیعه مسکن آن هم بعد از گذشت سه سال از شیوع کرونا در کشور، همچنان با فراز و نشیب های همیشگی خود ادامه دارد. در حالی که دولت هفته گذشته در بسته حمایتی خود از بازار مسکن، تمهیداتی را برای کنترل این بازار و همچنین اقدامات لازم برای کاهش مشکلات در پرداخت اقساط وام ودیعه مسکن و ضمانت های آن را در دستور کار خود قرار داد.

براساس این گزارش امسال سومین سال پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران در کشور است که طی دو سال گذشته این تسهیلات با تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا به مستاجران پرداخت می شد و اما امسال در بسته جدید حمایتی دولت برای بازار اجاره مسکن مقرر شده است که هر ساله با درخواست وزارت راه و شهرسازی از بانک مرکزی و ارائه لیست متقاضیان به بانک مرکزی باید بانک ها اقدام به پرداخت تسهیلات کنند.

 تسهیلات ودیعه مسکن برای استان تهران ۱۰۰ میلیون تومان است؛ بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که امسال هم همانند دو سال قبل بانک‌ها به عنوان بزرگترین مانع در پرداخت تسهیلات باعث ایجاد مشکلاتی برای متقاضیان شده است!

هرچند آقای خاندوزی در کسوت سخنگوی اقتصادی دولت، در نشست خبری خود اشاره می کند که بانک ها نباید در اعطای تسهیلات خُرد کوتاهی کرده و مانع تراشی کنند. چرا که در صورت گزارش مردمی درباره کوتاهی در اعطای این وام ها برخورد جدی صورت خواهد گرفت چه بسا که چندین مدیر بانکی به علت عدم تمکین به مقررات اعطای وام بدون ضامن برکنار نیز شده اند!

یکی از متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن که تمایلی به انتشار نام خود نداشت، گفت: هفته پیش برای تسهیلات ودیعه مسکن در سامانه "ثمن" ثبت نام کرده و تمامی اطلاعات خود را بارگذاری کردم و پیامک تایید برای من آمده است اما زمانی که به بانک مراجعه کردم نه تنها بانک مرا قبول نکرد، بلکه اعلام کرد که هیچ اعتباری برای پرداخت تسهیلات نداریم!

خانم وطنی یکی دیگری از  متقاضیان وام ودیعه مسکن  نیز گفت: به تمامی بانک ها مراجعه کرده ام هیچ کدام اعتبار ندارند  الان از 20 بانکی که اسامی آنها در سامانه قرار دارد هیچکدام جواب درستی به ما نمی‌دهند.

طبق ادعاهای مطرح شده از سوی متقاضیان وام ودیعه مسکن، به صورتی میدانی و در مسند یک متقاضی، به بانک ها مراجعه کردیم بسیاری از بانک ها اعلام کردند که برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن باید دو ضامن و سفته و مدارک کامل شده را متقاضیان ارائه دهند.

متولی پرداخت وام ودیعه مسکن بانک مرکزی است

این در حالیست که،  خانم پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده است که تمامی بانک ها باید تسهیلات ودیعه مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند.

 پروانه اصلانی گفت: متولی پرداخت وام ودیعه مسکن بانک مرکزی است و تمامی سهمیه‌های بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تهیه و توزیع استانی شده است. در صورتی که متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مراجعه کرده و بانک‌ها از پرداخت آن کوتاهی کردند باید به سرپرستی بانک مراجعه کنند.

در این میان برای بسیاری از متقاضیان که پشت درهای بسته اعطای وام ودیعه مانده اند، سوال ایجاد می شود که چه تعداد از متقاضیان موفق به دریافت این وام شده اند؟

آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در دو هفته گذشته ۱۷ هزار پرونده برای دریافت وام ودیعه مسکن تشکیل شده که از این میان ۴ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده اند.

آقای صحابی معاون اعتبارات بانک مرکزی در خصوص آخرین وضعیت پرداختی تسهیلات ودیعه مسکن می گوید:  شورای پول و اعتبار پیش از  آنکه بسته ارائه شود به بانک مرکزی ابلاغ کرده و این مصوبه را هم ما به بانک ها  ابلاغ کرده بودیم و  متقاضیان  از ۳۱ خرداد با ثبت نام در سامانه حمایتی می توانند این تسهیلات را با مراجعه به بانک ها دریافت کنند.

معاون اعتبارات بانک مرکزی می گوید : مصوبه جدید در رابطه با سود تسهیلات هنوز ابلاغ نشده اما در مصوبه جدید اصل تسهیلات را متقاضیان باید در طول یک سال پرداخت کنند و سود را در مدت اعلام شده باید بازگردانند. سیاست جدید بانک مرکزی آن است که این موضوع را تسهیل کنیم و طبق این سیاست برای تسهیلات خُرد ضمانت ها تسهیل کرده ایم و اعلام کرده ایم که وثایق قابل قبول ارائه کنند.

قانون جهش تولید تکلیف بانک ها را در بازار مسکن روشن کرده است

طبق قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند و در صورتی که این تسهیلات پرداخت نشود مشمول جریمه مالیاتی می‌شوند بنابراین احساس می‌شود که امسال این مشکل برطرف شده و بانک‌ها در همین زمینه راغب به پرداخت تسهیلات هستند.

براساس این گزارش  در بسته جدید حمایتی مسکن وزارت راه وشهرسازی هم برای وام ودیعه مسکن آمده است که بانک مرکزی موظف است با اعلام وزارت راه و شهرسازی و مطابق با ضوابط مربوط و در حدود اعتبارات مصوب، امکان پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران را در هر سال فراهم آورد.

بانک مرکزی همچنین موظف است شرایطی را فراهم آورد که در صورت درخواست مستأجر، وی بتواند در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، اصل تسهیلات را در سررسید مقرر بازپرداخت نماید و در بازه زمانی دریافت تسهیلات تا بازپرداخت آن صرفاً سود تسهیلات را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت کند. اقساط پرداختی بابت سود تسهیلات در صورت تغییر سقف زمانی بازپرداخت اصل آن در سال‌های آتی قابل تعدیل بوده و در صورت درخواست مستأجر سقف زمانی بازپرداخت برای یک سال تمدید می شود و با تشخیص بانک برای سال‌های آتی نیز قابل تمدید خواهد بود.

متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این ماده، با اولویت خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، زنان سرپرست خانواده، خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر، زوج‌های جوان و خانوارهای دهک های پایین درآمدی حسب مورد متناسب با وضعیت هر یک از گروه‌های مذکور، توسط وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه طرح های حمایتی مسکن، پس از اخذ کد رهگیری و ثبت در سامانه به بانک های عامل معرفی می شوند.

براساس این گزارش با توجه به ارائه بسته جدید حمایتی برای بهبود وضعیت بازار اجاره و تسهیل در روند پرداختی تسهبلات دولت باید علاوه بر ابلاغ این سیاست ها نظارت ها خود را در این زمینه افزایش دهد چراکه در دو سال گذشته بسیاری از متقضیان از پاسکاری بین وزارت راه وشهرسازی و بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن گله مند بودند. 

گزارش از محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۸:۵۹ ۲۹ تير ۱۴۰۱
من ک هر هفته ی باک بنزین میزنم از این بانک ب اون بانک دقیقا دو سال شده و دوتا کد رهگیری گرفتم ک فعلا نا فرجامم و دقیقا کسایی ک تو اون شعبه گردش مالی دارن بهشون میدن ما ک گردش حساب نداریم تا اسم وام مسکنو پیش میکشیم رییس بانک از رو عینک ی نگاه میکنه میگه دولت واسه خودش گفته چنین چیزی ک بوجه میخاد واسه ما نیومده و همچنان از این بانک ب اون بانک هستیم و محتاج این پول برا گرفتن خونه
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا طالبی
۰۵:۳۶ ۲۹ تير ۱۴۰۱
سلام،جهت گرفتن وام ودیعه به بانک صادرات،معرفی شدم،وقتی رفتم جواب سر بالا دادند،گفتندفعلا داریم وام فرزند آوری میدیم،گفتم آخه یه مسکنی باشه که توش فرزند آوری کنیم،گفتندخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۲ ۲۹ تير ۱۴۰۱
فقط دروغ میگن من کل شرق تهران و رفتم همه بانک‌ها میگن ابلاغ نشده، فقط یه شعبه بانک ملت گفت ابلاغ شده ولی پر شده، در ضمن گفت که همه بانک‌ها دروغ میگن میخان ندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۸ تير ۱۴۰۱
والا ما که هرجا میریم میگن پر شده ظرفیت نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۸ تير ۱۴۰۱
چه عجب بعداز دوسال خبرگزاری از درد مستاجران دررابطه با پاسکاری بین وزارت راه وبانک مرکزی و سرگردانی درشعب بانک‌ها اذعان نمودند ولی پیگیری مجدانه برای رفع آن به عنوان زبان مردم انجام نمی دهند.نکنه هیچکدام مستاجر نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۸ تير ۱۴۰۱
بانک ملت شعبه ی انقلاب اهواز برای وام ودیعه مسکن مانع تراشی زیادی ایجاد میکنه طوری که از هیچ کس تا حالا موفق به دریافت تسهیلات مورد نظر نشد..لطفا رسیدگی کنید صبر هم حدی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۸ تير ۱۴۰۱
وقتی سود بین بانکی به بالای 21 درصد رسیده چطور توقع دارید بانک ها وام ارزان قیمت بدهند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۸ تير ۱۴۰۱
اجرای افزایش ۲۵ درصدی اجاره بهای مسکن بسیار فوری صورت می‌گیرد ولی وقتی مسئله حمایت دولت پیش می آید بانک‌ها دولت را به حساب نمی آورند گویی دولتی نیست این موضوع در افزایش قیمت اجناس هم صادق است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۸ تير ۱۴۰۱
همین وام ودیعه باعث افزایش اجاره بها شد، اکثرا نگرفتند اونایی هم که گرفتند با اون سودش بیشتر به نفع بانکها شد، در کل سیاست اشتباه باعث بدتر شدن اوضاع میشه که شد
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۶:۳۵ ۲۸ تير ۱۴۰۱
الان من سومین باره شرکت کردم.هربارم ضامنم آماده اس ولی متاسفانه هرباربانک بودجه نداشته مگه میشه یه حرفیوتورسانهاتوهمه جازده بشه ولی منکربشه نشه عملی کرد... بادوتابچه موندم دیگه چیکارکنم خواهش میکنم رسیدگی کنین الان ک میخوام خونه اجاره کنم لازم دارم نه بعداینکه اساسم وسط خیابون شد...
Iran (Islamic Republic of)
شهباز
۱۶:۱۲ ۲۸ تير ۱۴۰۱
باسلام خدا شاهد مدت یک سال می خوام ودیعه مسکن بگیرم نشد که نشدقرار دادم داره فرصتش تمام میشه چه خاکی به سرم بریزم خدا یه فکری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۸ تير ۱۴۰۱
هر موقع دادن پول تحت هر عنوانی به ما می رسد دولت پول نداره سابق اعلام می کردن ما آن موقع عزا می گیریم حرفها یا دمان نرفته و امروز باعث تورم میشه ما آخر نفهمی دیم کجا این معادله هستیم تورم یا عذاب
Germany
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۸ تير ۱۴۰۱
با سلام ،تو رو خدا چرا دروغ میگید من خرم اباد لرستان ساکن هستم هر جا بانکی رفتم میگن بودجه نداریم ،بگید به کی این وام میدادن و چطور شاید ما هم اینکار رو کردیم مشکلمون حل شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۸ تير ۱۴۰۱
هیچ بانکی ابلاغ نشده دروغ میگن ۴ هزار نفر گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۸ تير ۱۴۰۱
من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۸ تير ۱۴۰۱
من برای وام ودیه مسکن ثبت نام کردم وبه بانک معرفی شدم وقتی به بانک مراجه کردم گفتن بیمه نداری به شما تعلق نمیگیره میخواهم بدانم کسی که بیمه نداره یا شاغل نیست وام ودیه مسکن نباید داد این چه عدالتیه تو کرمانشاه بی کاری بیداد میکنه بیمه از کجاه بیارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۸ تير ۱۴۰۱
بابا همش دروغ همش پارتی بازی
سرپرست خانواده هستم
خونه اجاره کردم با پول پیش ۵۰ میلیون
۱۵ خودم داشتم بقیشو با قرض و گدایی جور کردم به امید وان ودیعه
همش دروغه
دولت به فکر ما نیست
اقازاده ها پول یه شب خوش گذرونیشونه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی برات زاده
۱۴:۳۰ ۲۸ تير ۱۴۰۱
من الان دو ماهه درگیر این قضیه ام ولی موفق به دیافت وام ودیعه نشدم ...همه بانک ها میگن بوجه نداریم ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۸ تير ۱۴۰۱
این چ وضعیه من الان دوبارثبت نام میکنم وقتی بانک ازم نمیپذیره ومیگن کسری بودجه داریم منی ک تو یه اتاق دارم زندگی میکنم درصورتی ک اطرافیانم خونه دارن بانوشتن اجاره نامه الکی وتحویل ب بانک وام گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۲:۵۵ ۲۸ تير ۱۴۰۱
بانک ها وام نمی دهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۸ تير ۱۴۰۱
فقط ملت دست انداختین.برای گرفتن یه وام بایدنصف وام اوراق بگیری این دیگه چه وامیه.مسخره این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۸ تير ۱۴۰۱
ما برای وام اقدام کردیم ولی بانک میگه به ما ابلاغ نشده . میشه اول ابلاغ کنن بعد به مردم اطلا بدن . من الان احتیاج دارم . باید خونه اجاره کنم . اخه چرا مردم میزارن سرکار گرفتاریم والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۸ تير ۱۴۰۱
پدر مارو درآوردن تا این وامو بدن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۷ ۲۸ تير ۱۴۰۱
چرا بانک ملی قبول نمی‌کند که وام ودیعه بدهد وقتی به بانک مراجعه میکنی می‌گویند شامل بانک ما نمشود من بیش از یک ونیم میلیون هزینه کردم برای کد رهگیری حالا بانک خیلی راحت میگه شامل ما نمی‌شود تکلیف چیست بانک ملی شعبه تیردوقلو تکلیف من مستجر چیست
Iran (Islamic Republic of)
i
۱۱:۴۶ ۲۸ تير ۱۴۰۱
من بالای 100 با تا حالا به بانک صادرات شهرمون مراجعه کردم ولی فقط ریس شعبه میگه که بخش نامه نیومده به سرپرستی مراجعه میکنیم میگن بخش نامه آمده لیست شرایط پرداخت وامش نیومده به خدا اینا مردمو سرکار گزاشت بانکی هایی که دولتی هستن خط این دولت انقلابی نمیخونن وای به بقیه مملکت که داره بیخود هردمبیل میچرخه
Iran (Islamic Republic of)
مستاجر110
۱۱:۲۷ ۲۸ تير ۱۴۰۱
خوب مردم سر کار گذاشتید من اکثر بانکا رو رفتم به ریشم میخندیدند
Iran (Islamic Republic of)
سید مهدی
۱۰:۵۳ ۲۸ تير ۱۴۰۱
سلام وقت به خیر وام ازدواج رو که آقای رییسی گفت 15 روزه بدهید چی شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۲۴ ۲۸ تير ۱۴۰۱
شما مردم چه ساده اید که به حرف های این دولت اعتماد میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۸ تير ۱۴۰۱
یکماهه مدارکموتحویل بانک دادم،هرچی ازم خاستن ضامن وچک وسفته و ... الانم میگن بانک مرکزی گفته فعلا وام حمایت ازفرزندآوری روبدن وام ودیعه فعلا تواولویت نیست
خودبانک مرکزی مشکل سازهمه کارهاست
خداباعث وبانی این فلاکت رولعنت کنه که همه مون درگیریه لقمه نون هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۸ تير ۱۴۰۱
وام ساخت بمراتب مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۸ تير ۱۴۰۱
همه ملت میدونن ک وقتی سرکارت به بانکا می افته دیگ تو هییییچچ امیدی نداری ک دردی ازت درمون کنن بلکه کاری سرت در میارن ک بلانسبت ب شکر خوردن می افتی
دولتم همینو میخاد همچی بدش نمیاد از کار بانکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۸ تير ۱۴۰۱
يكي از نزديكان ما شايد ٧ يا ٨ تا بانك سر زد براي همين وديعه مسكن، اما هيچ كدوم چيزي به اسم پرداخت وام وديعه مسكن نداشتند!
بالاخره نهمين بانكي كه رفت ( بانك ملت شعبه فلسطين) به طور معجزه آسايي اين وام رو پرداخت ميكرد. خلاصه بعد از هفت خوان رستم وام رو تونست بگيره و دودستي تقديم صاحبخونه كنه.
اما خيلي مسخره س كه حرفهاي دولت رو كسي به هيچ جاش حساب نميكنه. قرار بود ١٠٠ تومن وام بدن با سود ١٨ درصد كه بعدش معاون اول بي خاصيت رييس جمهور اومد گفت ١٨ درصد ميشه ١٣ درصد!
اما نه تنها خيلي از بانك ها زير بار اين وام نميرن بلكه ١٣ درصد كذايي هم دروغ كثيفي بيش نيست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۸ تير ۱۴۰۱
رفتم بانک میگه باید سه ماه صبر کنی تا نوبتت بشه
مرسی از شما:)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۸ تير ۱۴۰۱
بانک ملی سپه اصلا تو سامانه فعال نیستن که انتخاب کنیم بعدش بانک های دیگه پرسیدیم میگن اعتبار نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۰۸:۲۶ ۲۸ تير ۱۴۰۱
تمام پول بانك ها در اختيار يك عده خاص هست كه قسط هم نمي دهند، بيچاره ها از كجا پول بياند كه به مردم بدهند .
در جريان باشيد كه تامين پول همين افراد خاص از اندك پوب مردم هست .
نوشتم كه فقط در جريان باشيد، هيمن .
آخرین اخبار