اختراع یک پچ نانویی به عنوان جایگزین قطره چشم

ماده دارویی نانویی را به عنوان جایگزین قطره به صورت یک دوز ابداع کرده اند.

ایده استفاده از یک پچ نانوتکنولوژیکی مملو از یک ماده درمانی پس از تلاش محققان برای آزمایش آن بر روی چشم حیوانات، به نتیجه رسید.

موفقیت پچ ایجاد شده توسط یک تیم تحقیقاتی از شهر علم و فناوری Zewail در مصر، راه را برای ظهور یک جایگزین جدید برای قطره، که رایج‌ترین روش استفاده از دارو برای چشم است، هموار می‌کند.

مشکل قطره این است که بین ۹۵ تا ۹۷ درصد آن بلافاصله بعد از تزریق هدر می‌رود و چشم فقط از درصد کمی که باقی می‌ماند سود می‌برد.

راه حل، چند گزینه جایگزین بود، مانند استفاده از ژل، لنز‌های تماسی دارویی و گرانول‌هایی که به سرعت در چشم حل می‌شوند، اما بسیاری از مشکلات مرتبط با این جایگزین ها، قطره‌ها را به بهترین گزینه تبدیل کردند.

استفاده از "ژل" به عنوان یک درمان با زمان استفاده از آن محدود می‌شود. بیمار باید آن را فقط قبل از خواب در چشم بگذارد، در حالی که لنز‌های طبی علاوه بر گرانی، عوارضی مانند آلرژی ایجاد می‌کنند.

نانو پچ ابتکاری مملو از دارو که اخیراً توسط اداره ثبت اختراع انگلیس ثبت اختراع شده است، از این مشکلات جلوگیری می‌کند و به مشکل اصلی قطرات که از بین رفتن مقدار زیادی از ماده درمانی پس از استفاده همراه با ماندگاری کوتاه است، می‌پردازد.

ابراهیم الشربینی، مدیر موسس برنامه علوم نانو و مرکز تحقیقات علوم مواد در شهر زوائل، توضیح می‌دهد: "اندازه این پچ از ۲ میلی متر در ۳ میلی متر تجاوز نمی‌کند و ضخامت آن حدود ۱۰۰ میکرون است. "

الشربینی می‌افزاید: «این ماده از نانوالیاف ساخته شده است و داخل آن گلوله‌های مملو از دارو است.»

این چسب در زیر پلک پایین قرار داده می‌شود تا به ماده مخاطی کمک کند تا به آن بچسبد و الیاف ساخته شده از آن اجازه می‌دهد تا دارو به آرامی در چشم و با توزیع یکنواخت در سراسر ناحیه چشم آزاد شود.

تیم تحقیقاتی این فواید را روی چشم خرگوش‌ها و گاو‌ها آزمایش کردند و نتایج این مطالعه در مجله "Nano Medicine" منتشر شد و در طول این مطالعه از آنتی بیوتیک "آزیترومایسین" استفاده شد که در داخل نانوذرات موجود در آن بارگذاری شده است.

پچ دارویی و نتایج ثابت کرده است که فرآیند رهاسازی دارو ۱۰ روز در داخل چشم به طول می‌انجامد و در درمان عفونت باکتریایی چشم اثربخشی وجود داشته است.

تیم تحقیقاتی در حال حاضر در حال کار بر روی آزمایش‌های بیشتر بر روی این پچ برای آماده‌سازی برای آزمایش‌های بالینی روی انسان، علاوه بر توسعه بیشتر طرح‌های دیگر آن به منظور درمان بسیاری از بیماری‌های چشمی هستند.

ناسد ویلیام، مشاور مؤسسه تحقیقات بیماری‌های چشم در مصر، درباره این اختراع نظر می‌دهد و به SciDev.Net می‌گوید: این پچ مشکل مهمی را حل می‌کند و نتایج روی حیوانات نشان می‌دهد که این اختراع امیدوارکننده است، اما شانس استفاده از آن به موفقیت آزمایشات بالینی در انسان بستگی دارد.

علاوه بر این، برخی از ایده‌هایی که در آزمایشگاه معتبر هستند و در آزمایش‌های بالینی به ثمر می‌رسند، ممکن است در صورت کاربرد با عدم توانایی در تولید مقادیر زیاد مناسب برای استفاده تجاری برخورد کنند.

منبع: الشرق الاوسط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.