تبیین آراء شیخ اشراق ضرورت دارد

رئیس انجمن آثارومفاخر فرهنگی کشوربابیان اینکه تبیین آراءونظرات شیخ اشراق ضروری است،گفت:دربرنامه‌های بزرگداشت بایدوجه تحقیقی وتبیینی راموردتوجه قرار دهیم.

بلخاری ظهر امروز یکشنبه در آئین گرامیداشت سهروردی، گفت: تبیین آراء و نظرات شیخ اشراق ضروری است.

او با بیان اینکه در برنامه‌های بزرگداشت باید وجه تحقیقی و تبیینی را مورد توجه قرار دهیم، افزود: در این خصوص باید کمتر به مباحث شعاری بپردازیم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور ادامه داد: ما حکمت افلاطونی را حکمت ایرانی می‌دانیم و افلاطون تحت تاثیر حکمت ایرانی قرار داشت و در این زمینه ما می‌توانیم کد‌های مشخصی را در آثار وی مشاهده کرد.

استاد دانشگاه فلسفه زنجان نیز گفت: سهروردی با تفکرات خود، چرخش بزرگی را در فضایی که فلسفه مشایی و سینوی تسلط داشت، ایجاد کرد.

کاوندی افزود: اغلب متفکران در جهان اسلام تا زمان سهروردی معتقد بودند که فلسفه، یونانی است، اما سهروردی با حکمت اشراق، روش شهودی و اشراقی را مورد توجه قرار داد.

او با اشاره به اینکه حکمت سهروردی یک حکمت اشراقی دارد و صراحت سهرودی بر این است حکمت خسروانی است و ریشه یونانی ندارد (خسروانی یعنی ایران باستان)، ادامه داد: سهروردی به کیخسرو احترام خاصی قائل بود و اعتقاد دارد تمام حکمایی که پیش از ارسطو در یونان، هند و فارس بودند همه یک حکمت حقیقی داشتند و همه به روش اشراقی و شهودی به عالم ماورا نظر می‌کرده و علومی دریافت می‌کردند.

این استاد دانشگاه گفت: اعتقاد سهروردی بر این است که جوهره و خمیره حکمت واحد است و از سوی رب النوع انسان به او اهدا می‌شود؛ او معتقد است افرادی هستند که معرفت را از رب النوع انسان دریافت می‌کنند.

کاوندی افزود: انسان از حکما نیست و نمی‌تواند باشد مادامی که به خمیره مقدسه اطلاع و آگاهی نداشته باشد از زمره حکما محسوب نمی‌شود.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه زنجان گفت: سهروردی خود را وام‌دار ابن سینا می‌داند، ولی منابع فکری خود را محدود به منابع خاصی نمی‌کند.

او ادامه داد: سهروردی در کتاب خود ریشه‌های حکمت و خمیره مقدسه را اینگونه بیان می‌کند افلاطون از افرادی بود که از این موضوع خبر می‌دهد؛ با اینکه سهرودی بیش از هر کسی از بوعلی بهره گرفت، ولی منابع فکری و معرفتی خود را محدود به منابع خاصی نمی‌کند.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه زنجان گفت: سهروردی در سنت‌های فکری یونانی و زرتشتی جستجو می‌کند و به شیوه‌های اساطیری توجه می کند، چون معتقد است انس پیشینیان با حقیقت بیشتر است.

کاوندی بااشاره به اینکه از نظر سهروردی فلسفه در ساختار اسطوره وجود داشته است، گفت: سهرودی سعی داشت تا از امکانات این اسطوره‌ها در بیانات خود استفاده کند که بیانگر دغدغه‌ها و ترس‌ها و امید‌های انسان‌ها بوده است و به حکمت عتیق توجه دارد.

او با اشاره به اینکه سهرودی می گوید که من حکمت اشراق را از جایی شروع کردم که ابن سینا آن را در آنجا به پایان رساند و این جمله سهروردی نشان می‌دهد سهروردی ابن سینا را پیشکسوت خود می‌داند، ادامه داد: می‌توان سهروردی را احیاء کننده حکمت خسروانی دانست و این حکمت همان حکمت اشراقیه یا معنوی است که زادگاه آن به قبل از زرتشت و در ایران بر می‌گردد.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه زنجان گفت: یکی از دستاورد‌های سهروردی طرح عالم مثال منفصل و مثال متصل بود که این تجربه زمینه را فراهم کرد همه این آموزه‌ها از سوی قدسی القا شد.

کاوندی افزود: نبوع وسعت فکر و خلاقیت و نیروی بیان و جسارت در بیان شیخ اشراق در تمام تاریخ تفکر ممتاز کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.