باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد

تربیت حسینی کودکان در ماه محرم/ کودکانی که با قد کوچک خود بانی موکب های بزرگ اند

ماه محرم فرصتی است برای مادران که عاطفه و محبت به اهل بیت را به ‏کودکان خود انتقال دهند.

کودکانی که از سنین پایین به طور صحیح با فلسفه قیام عاشورا آشنا می‌شوند، در بزرگسالی نیز شور و شعور حسینی را کنار هم در زندگی خود به صورت عملی به کار می‌برند.

شرکت در عزاداری‌های امام حسین (ع) بهترین فرصت برای کسب تجربه ‏و ساخت هویت دینی آن‌ها است، کربلا برای هر سن و فردی الگو دارد.

با شروع ماه محرم، کوچه‌ها و خیابان‌های مشهد رنگ و بوی دیگری گرفته است؛ همه مردم سعی و تلاش میکنند تا با بهترین شیوه برای امام حسین (ع) عزاداری کنند.

بزرگ و کوچک پای کار امام حسین(ع) هستند

عشق به امام حسین (ع) کودک و نوجوان و حتی افراد مسن را پای کار آورده است؛ با گذر از خیابان‌های مشهد، بیشتر توجه ام به کودکانی جلب می‌شود که با شور و اشتیاق در ایستگاه‌های صلواتی یا تکیه‌ها به بزرگ‌ترهایشان کمک میکنند و حتی در برخی نقاط شهر خودشان با کمترین وسایل ایستگاه صلواتی درست کرده اند و به عزاداری سیدالشهدا می‌پردازند.

تربیت حسینی کودکان در ماه محرم/ کودکانی که با قد کوچک خود بانی موکب های بزرگ اند

هرموقع یکی از این کودکان را میبینم که با شور و اشتیاق دوست دارد در مراسمات عزاداری امام حسین (ع) کمک کند، دلم میخواهد بدانم چه مفهومی از محرم و امام حسین (ع) در ذهن و فکر آنهاست و چه درکی از این ماه دارند؛ برای همین در یکی از ایستگاه‌های صلواتی با پسربچه‌ای به نام حسن هم‌کلام شدم تا بدانم چه مفهومی از امام حسین (ع) و شهادت ایشان میداند؛ ابتدا سنش را پرسیدم و متوجه شدم ۷ ساله است، در ادامه از او پرسیدم که آیا میداند چرا امام حسین (ع) شهید شده است؟ 


بیشتر بخوانید


او گفت: چون امام حسین (ع) آدم خوبی بود و مردم را به انجام کار‌های خوب دعوت می‌کرد. مردم هم ایشان را دوست داشتند. اما آدم‌های بد از این موضوع ناراحت بودند. برای همین نقشه کشیدند و امام حسین (ع) را شهید کردند.

تربیت حسینی کودکان در ماه محرم/ کودکانی که با قد کوچک خود بانی موکب های بزرگ اند

جوابش برایم جالب بود، از او پرسیدم چه کسی این تعریف از شهادت امام حسین (ع) را برای او توضیح داده است و حسن گفت: پدر و مادرم به من توضیح دادند، چون من همیشه می‌دیدم که آن‌ها در مراسم های عزاداری امام حسین کمک می کنند و مادرم بیشتر وقت‌ها زمانی که روضه یا نوحه می‌گذاشتند گریه می‌کرد و برای من سوال بود که چرا گریه می‌کند.

از حسن پرسیدم که آیا جواب سوالش درباره گریه مادرش در عزاداری‌ها را گرفته است؟ و او ادامه داد: مادرم به من گفت که یادت می‌آید بابابزرگ رفت پیش خدا، ما چقدر ناراحت بودیم و گریه کردیم، چون دلمان برایش تنگ می‌شد. الان هم برای امام حسین (ع) گریه می‌کنیم، چون او آدم خیلی خوبی بود و از اینکه آدم‌های بد او را شهید کردند، ناراحت هستیم.

از اینکه پدر و مادر حسن، شهادت امام حسین (ع) و روضه‌خوانی و عزاداری‌ها را اینگونه توضیح داده بودند و کودک ۷ ساله کاملا درک کرده بود که چرا دارد کمک می‌کند به وجد آمدم.

تربیت حسینی کودکان در ماه محرم/ کودکانی که با قد کوچک خود بانی موکب های بزرگ اند

ماه محرم فرصت خوبی است است تربیت حسینی کودکان

پدر یکی دیگر از کودکان ایستگاه صلواتی را دیدم که به فرزندش میگفت باید چه کاری انجام دهد، جلو رفتم و چند سوال از ایشان پرسیدم.

سرگزی پدر یک پسر ۸ ساله در خصوص یاد دادن مفهوم ماه محرم به کودکان گفت: ماه محرم پر از درس‌های تربیتی است که ‏خانواده می‌توانند از این فرصت بسیار  استفاده کنند.

او افزود: والدین  همان‌گونه که عشق و علاقه به ائمه اطهار را با پوشیدن ‏لباس مشکی و شرکت در مراسم مذهبی در ماه محرم به کودک ‏منتقل می کنند میتوانند درس‌های تربیتی قیام امام حسین (ع) را به کودکان در ‏قالب‌های مختلف آموزش دهند.

سرگزی ادامه داد: مشارکت کودکان در مراسم عزاداری و سیاه پوشیدن و تعزیه دیدن باعث ‏تقویت ارتباط عرفانی و معنوی شده و این ارتباط در بین کودکان و امام حسین شکل می‌گیرد. ‏

تربیت حسینی کودکان در ماه محرم/ کودکانی که با قد کوچک خود بانی موکب های بزرگ اند

پدر این کودک ۸ ساله بیان کرد: امروزه تلویزیون به عنوان رسانه جمعی با جذابیت‌های بسیاری که برای کودکان دارد، در انتقال بسیاری از مفاهیم به نسل جدید و کودکان تأثیر گذار است و کودکان در ایام محرم بسیاری از عقاید و باور‌های مذهبی را از رسانه یاد می‌گیرند.

او تصریح کرد: والدین باید در برابر سؤالاتی که برای فرزندانشان پیش می‌آید صبور بوده و با بیانی کودکانه سؤالات آن‌ها را پاسخ دهند و با جواب‌هایی که از روی بی حوصلگی است، جرقه‌های آغاز معرفت دینی را در آن‌ها خاموش نکنند.

دیدن کمک‌های کودکانه در مراسم عزاداری امام حسین (ع) دل‌ها را به لزره در می‌آورد؛ کودکان هرچقدر در سنین کمتری باشند قدرت تفکر انتزاعی کمتری دارند، ولی با این حال عشق به امام حسین (ع) در قلب آن‌ها جریان دارد و خالصانه به عزاداری برای سیدالشهدا می‌پردازند.

این یک بخش بزرگ در ماه محرم است که چقدر در گرایشات کودکان تاثیرگذار است.

محرم آغاز یک عشق است که اگر آنرا در قلبت قبول کنی، دیگر از راه آن خارج نمی‌شوی.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
الهی امام حسین نگهدار کودکان معصوم و بی گناه باشه
و تمام کودکان مریض رو هم شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۲۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
عزاداری های شما قبول
واقعا زیبا بود و تحت تاثیر قرار گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
وقتی بچه ها رو توی این مراسمان میبینم که به این زیبایی عزاداری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
واقعا بچه ها خیلی مهمه که تو کدوم فضا تربیت بشن... الهی من قربونتون برم که اینقد قشنگ دارید به امام حسین خدمت میکنید ...عکس ها عالی بودن