گام اساسی فارس برای اجرای طرح کهاب در جایگاه‌های سوخت

مجری طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بر لزوم هماهنگی بین سازمان‌های متولی بمنظور اجرای کامل طرح کهاب در جایگاه‌های عرضه سوخت بخصوص کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها تاکید کرد.

فرهاد عبدالله‌پور گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران همه جایگاه‌های عرضه سوخت داخل محدوده شهری کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها می‌بایست به‌منظور جلوگیری از انتشار بخار و هدرروی بنزین طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) را به‌طور کامل اجرا کنند.

مجری طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: از ابتدای مهرماه ۹۹ همه جایگاه‌های تازه تأسیس عرضه سوخت، تنها در صورتی که مجهز به تجهیزات کنترل و بازیافت بخار بنزین باشند، قابل بهره‌برداری خواهند بود که این طرح با جدیت در حال اجرا و پیگیری است.

او با اشاره به اهداف ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای صاحب نشان (برند) گفت: این شرکت‌ها دارای لایه‌های مهندسی و بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) هستند که آن‌ها را ملزم به انجام بازرسی‌های عادی از جایگاه‌های زیر پوشش می‌کند.

اسداله طاهری مدیر منطقه از برگزاری نشست هم اندیشی در جهت اجرای کامل طرح کهاب در مجاری عرضه سوخت مایع استان باحضور مجری طرح کهاب شرکت ملی پخش، نمایندگان اداره استاندارد و سازمان محیط زیست استان خبرداد.

او ضمن تبریک هفته دولت به ارائه گزارشی از وضعیت جایگاه‌های سوخت مایع وسی ان جی در استان پرداخت و گفت: فارس با داشتن ۴۳۶ باب جایگاه سوخت رتبه چهارم را در کشور دارا است و از این تعداد تنها حدود چهار درصد طرح کهاب در آن‌ها بصورت کامل اجرا ومورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

طاهری با اشاره به اثرات زیست محیطی وخطرات ناشی از بخارات بنزین در جایگاه‌ها بویژه در زمان تخلیه فرآورده‌ها بر تعامل دستگاه‌ها ورفع مشکلات موجود در زمینه اجرای کامل طرح کهاب در جایگاه‌های استان تاکید کرد و افزود: همکاری دستگاه‌ها بخصوص اداره کل استاندارد وسازمان محیط زیست بعنوان سازمان‌های متولی و تایید کننده میتواند نقش موثری در این زمینه را داشته باشد.

نهاوندیان نماینده محیط زیست استان از آمادگی کامل این سازمان از اجرای این طرح در فارس خبرداد و گفت: بازدید‌های مشترک بین دستگاه‌ها از مجاری عرضه سوخت مایع می‌تواند گامی موثر بر کاهش اثرات زیست محیطی باشد وبه همین منظور بر تهیه وتدوین شاخص مشترک برای ارزیابی جایگاه‌ها تاکید کرد.

در این جلسه خضرا نماینده اداره کل استاندارد فارس با بیان این موضوع که تمامی نازل‌های سوخت توسط کارشناسان این سازمان بصورت دوره‌ای مورد آزمایش کمی وکیفی قرار می‌گیرند از آمادگی این سازمان برای استفاده از آزمایشگاه‌ها و تجهیزان این سازمان بمنظور حمایت واجرای طرح کهاب در جایگاه‌های سوخت خبرداد.

طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) شامل سه مرحله است که مرحله یک آن شامل لوله‌کشی از مخازن زیرزمینی تا محل تخلیه جایگاه‌های عرضه سوخت، در همه جایگاه‌های سراسر کشور اجرایی شده؛ مرحله دوم این طرح شامل بازیافت بخارات بنزین در خود جایگاه‌های عرضه سوخت و مرحله سه نیز شامل نصب دستگاه‌های استحصال بخارات بنزین در جایگاه‌هاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار