اجرا نشدن ۱۲۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی از اجرایی نشدن هزار و ۲۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان خبر داد.

قناعت ظهر امروز در جمع خبرنگاران از اخذ مجوز گمرک تخصصی مرز ماهیرود جهت واردات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی به استان خبر داد.

او با بیان اینکه خراسان جنوبی به لحاظ داشتن بالغ بر ۶۹۸ معدن از قطب‌های معدنی کشور محسوب می‌شود، افزود: از ۶۹ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور حدود ۵۰ نوع آن از قبیل زغال سنگ، طلا، سنگ‌های قیمتی و زینتی و ... در این استان وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه علی‌رغم ظرفیت‌های معدنی متأسفانه بخش قابل تأملی از معادن به صورت نیمه فعال و یا غیرفعال هستند، بیان کرد: در این راستا در اولین سفر استانی هیئت دولت رئیس جمهور بر فعال‌سازی ظرفیت‌های معدنی استان برای رونق اقتصادی تأکید کرد.

قناعت گفت: از استان خراسان جنوبی با داشتن ذخایر قطعی بیش از ۷ میلیارد تن، به عنوان بهشت معادن نام برده می‌شود.

او با بیان اینکه به منظور فعال کردن ظرفیت‌های این بخش چالش‌ها و مشکلات معادن استان بررسی شد، اظهار کرد: فرسودگی ماشین‌آلات معدنی از مهمترین علل نیمه فعال بودن بسیاری از معادن مطرح شده بود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه راهسازی نیز ۵۸۰ کیلومتر باند دوم و پروژه راه‌آهن زاهدان- بیرجند- قاین - یونسی در دست اجرا است، عنوان کرد: هزار و ۲۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی اجرا نشده نیز در استان وجود دارد.

قناعت با اشاره به اینکه ۷۰ درصد ماشین‌آلات راهسازی استان عمر طولانی داشته و مستهلک شده‌اند، ادامه داد: برای اجرای پروژه‌های راهسازی استان در افق ۱۰ ساله نیاز به حدود ۶۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهسازی است.

او با اشاره به اینکه به منظور تحقق دستور رئیس جمهور و اجرای سند تحول دولت مردمی در راستای چرخش‌های تحول آفرین و ارتقای بهره‌وری، ضرورت بهره‌گیری از تجهیزات و ماشین‌آلات متناسب و به روز در این زمینه از ضروریات بود، عنوان کرد: این ظرفیت در افغانستان مهیا بود، ولی متأسفانه گمرک رسمی ماهیرود با وجود تمامی امکانات و تأسیسات مورد نیاز در فهرست گمرکات مجاز به واردات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی قرار نداشت.

قناعت تصریح کرد: در همین راستا درخواست مجوز گمرک تخصصی مرز ماهیرود برای واردات ماشین‌آلات معدنی و راهسازی را اعلام کردیم که با پیگیری‌های اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و توجه ویژه وزیر اقتصاد توانستیم این مجوز را اخذ کنیم.

او با بیان اینکه تمامی امکانات در گمرک ماهیرود مهیا است و آمادگی ارائه خدمات وجود دارد، عنوان کرد: تجار کشور افغانستان نیز آمادگی لازم برای همکاری در این زمینه را اعلام کرده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اخذ این مجوز، گامی مؤثر برای رونق توسعه و اشتغال استان و کشور خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.