درختان بلوط باشت، نگینی زیر دندان‌های پروانه‌های سفید

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران و باشت گفت: پروانه‌های سفید به ۱۸ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط باشت خسارت زده اند.

مجید نظری گفت: آفت پروانه برگ خوار بلوط از جمله آفت‌هایی است که در عرصه‌های جنگلی باشت فعال بوده و هر چند سال یکبار درختان را دچار خسارت می‌کنند.

او با بیان اینکه سطح مراتع و جنگل‌های باشت ۱۰۶ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: ۷۸ هزار جنگل بلوط در باشت وجود دارد که ۱۸ هزار هکتار از آن به آفت پروانه برگ خوار سفید مبتلا شده است.

نظری می‌گوید: میزبان اصلی این آفت درختان بلوط است و این پروانه برگ خوار بلوط موجب از بین رفتن برگ‌ها و خشک شدن درختان بلوط می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران و باشت تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و رطوبت، ریز گردها، آفت‌ها و امراض را عامل آسیب به جنگل‌ها دانست و ادامه داد: استفاده از سموم در زراعت یا باغداری نخستین عامل طغیان پروانه برگ خوار بلوط در جنگل‌های باشت است، زیرا دشمنان طبیعی آفت‌ها را از بین می‌برند.

او با بیان اینکه عملیات پایش، کنترل و مبارزه با آفات درختان در سطح ۷۸ هزار هکتار از جنگل‌های باشت انجام شده است، اضافه کرد: استفاده از تله نوری، تشکیل کارگروه تخصصی گیاه پزشکی و برگزاری دوره آموزشی برای جوامع محلی در مناطق آلوده از مهم‌ترین کار‌های این اداره کل در زمینه مبارزه با آفت پروانه برگ خوار بلوط در باشت هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.