ظرف ۲۴ ماه آینده صورت می گیرد:

انتقال پساب فاضلاب بیرجند به معادن طلا و مس

مشکل کمبود آب در معادن طلا و مس شهرستان‌های خوسف و نهبندان، با انتقال پساب فاضلاب بیرجند حل می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در نشست هیات اندیشه ورز توسعه صنعت طلا و مس که با حضور سرمایه گذاران حوزه طلا و مس استان برگزار شد گفت: با در اختیار قرار دادن ۲۰۰ لیتر در ثانیه از پساب فاضلاب بیرجند، مشکل کمبود آب معادن طلا و مس شهرستان خوسف و نهبندان حل می شود.

اشرفی با بیان اینکه هم اکنون نیاز آبی معادن مس و طلای دو شهرستان خوسف و نهبندان از چاه‌های آب زیر زمینی تأمین می‌شود افزود: این منابع پایدار نیستند و با توجه به فقر منابع آب‌های زیر زمینی در استان، باید با استفاده از پساب فاضلاب شهرستان بیرجند مشکل آب معادن خوسف و نهبندان حل شود.

او با اشاره به اینکه باید برای توسعه صنعت طلا و مس تلاش شود اظهار کرد: در ۵ معدن هیرد، شادان، قلعه زری، خونیک و گودکان بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان سرمایه گذاری و برای هزار و پانصد نفر هم اشتغال ایجاد شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود و سرمایه گذاری انجام شده، پیش بینی میشود در طرح توسعه معادن طلا و مس خوسف و نهبندان چیزی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۴ هزار نفر اشتغال جدید ایجاد شد که یک تحول در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری برای این دو شهرستان بدنبال خواهد داشت.

اشرفی با تاکید بر برگزاری جلسات اندیشه ورز در خصوص معادن طلا و مس تصریح کرد: باید شهرک طلا فراوری طلا و ساخت زیورالات در استان ایجاد شود تا طلای خامی که از استان خارج میشود در خود استان فراوری شود.

مدیر کل صمت استان هم گفت: تلاش ما در حوزه معادن بر این است که واحد‌هایی که ایجاد میشود، چرخه بازگردانی آب در واحد‌ها ایجاد شود تا با این روش ۸۰ درصد آب مصرفی مجدد به چرخه تولید برگردد.

جرجانی پیش بینی کرد با ایجاد شرکت زیرساخت و سرمایه گذاری و کمک دولت، ظرف ۲۴ ماه آینده پساب فاضلاب بیرجند به معادن خوسف و نهبندان منتقل شود.

او همچنین در خصوص مشکلات برق معادن استان هم گفت: با راه اندازی پست شاهکوه و پست ۴۰۰ هم تلاش میشود که مشکلات برق معادن حل شود.

در این جلسه سرمایه گذاران معادن طلا و مس هم دغدغه‌های خود را در خصوص مشکلات زیر ساختی از قبیل کمبود آب، مشکل برق و گاز و گازوئیل مطرح کردند.

همچنین در این جلسه مقرر شد آب منطقه‌ای استان و اداره آب و فاصلاب استان ظرف مدت دو هفته برنامه ریزی لازم را برای چگونگی استفاده از پساب آب شهر بیرجند اعلام کنند و طی یک ماه آینده با برگزاری جلسه‌ای ویژه با حضور مدیران استانی در وزارت نیرو، مشکل تامین آب معادن طلا و مس خوسف و نهبندان برطرف شود.

برچسب ها: پساب شهری ، کمبود آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.