بیش از چهار هزار نابینا و کم بینا زیر پوشش بهزیستی استان همدان

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: چهار هزار و ۱۲۴ نابینا و کم بینا در استان زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

امیر کوکائیان با اشاره به خدمات ارائه شده به نابینایان گفت: از این تعداد افراد زیر پوشش هزار و ۸۶۶ نابینا و کم بینای زیرپوشش بهزیستی این استان بر اساس بعد خانوار مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند.

او  به مناسبت روز جهانی نابینایان گفت: در استان همدان چهار هزار و ۱۲۴ نابینا و کم بینا زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند که ۲ هزار و ۷۰۵ نفر مرد و هزار و ۴۱۹ نفر زن هستند.

معاون امور  توانبخشی بهزیستی استان همدان نامگذاری روز نابینایان رابه منظور شنیدن صدای نابینایان و توجه به مطالبات بر حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم، پویا و شکوفا برشمرد و افزود: نابینایان در استان همدان ۱۰ درصد معلولان را تشکیل می‌دهند که این رقم در میانگین کشوری ۱۳ درصد است.

او بیان کرد: در استان همدان هزار و ۴۵۲ نفر با معلولیت بینایی خفیف، هزار و ۱۲۵ نفر با معلولیت بینایی متوسط، هزار و ۲۲۶ نفر با معلولیت بینایی شدید و ۳۲۱ نفر با معلولیت بینایی خیلی شدید زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

کوکائیان، خدمات قابل ارائه به نابینایان را شامل انواع خدمات مددکاری و توانبخشی، توزیع لوازم توانبخشی، عصای سفید، مناسب سازی منزل و خودرو، پرداخت هزینه‌های رفت و آمد تحصیلی، ارائه خدمات کلینیکی بینایی سنجی، پرداخت تسهیلات اشتغال و کمک‌های مستمر و موردی معیشتی برشمرد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: تحویل وسائل کمک توانبخشی مانند تایپ بریل، دستگاه بهدید (تلویزیون مدار بسته) و برجسته نگار سایر خدمات ارائه شده به نابینایان استان همدان است.

او بیشترین مشکلات توانیابان را مسکن و اشتغال عنوان کرد و ادامه داد: توانمندی‌های نابینایان در جامعه هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته است و هنوز شاهد بیکاری قشر تحصیل کرده نابینا هستیم.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان بیان کرد: اشتغال، ازدواج، مسکن، نبود زیرساخت‌های مناسب برای یک زندگی سالم و بدون دغدغه، هزینه‌های متفاوت زندگی و نگاه تبعیض‌آمیز مردم و جامعه بخشی از مشکلات پیش روی نابینایان است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

پنج اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه روز جهانی نابینایان نامگذاری شده‌است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.