سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی مطرح کرد؛

فعالیت ۶۲مرکز برای توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار/ هزینه نگهداری هر کودک کار ۱۵میلیون تومان است

حیدر‌هایی گفت: سرانه نگهداری و توانمند سازی هر کودک کار و خیابانی در مراکز بهزیستی ماهیانه ۱۵ میلیون تومان است.

دکتر محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در مورد ساماندهی کودکان کار گفت: در حال حاضر ۵۰۰ کودک بد سرپرست و بی سرپرست کار و خیایانی در ۲۰ مرکز نگهداری از کودکان بهزیستی در سراسر کشور نگهداری می‌شوند.

وی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین سازمان اجتماعی در قانون، متولی رسیدگی به امور کودکان کار و خیابانی است و بر اساس قانون حمایت از اطفال مصوب سال ۹۹ موظف است با همکاری دستگاه‌ها نسبت به شناسایی، جذب، حمایت و توانمند سازی این کودکان اقدام کند.

حیدر‌هایی تصریح کرد: به منظور کاهش کودکان کار در چهار راه‌ها و خیابان‌ها باید خانواده‌های آن‌ها توانمند شوند که در این راستا سازمان بهزیستی مراکزی را تحت عنوان مراکز آموزشی، حمایتی کودک و خانواده تاسیس کرده است و در حال حاضر ۶۲ مرکز در این زمینه فعال هستند.

وی خاطر نشان کرد: در هر استان از کشور یک مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده تاسیس شده، ولی به دلیل افزایش تعداد کودکان کار در تهران ۲۱ مرکز از این تعداد، در تهران راه اندازی و فعالیت می‌کنند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه تا کنون ۷ هزار کودک کار و خیابانی در کشور شناسایی و از این مراکز خدمت دریافت کرده‌اند ادامه داد: بر اساس برآورد‌ها ۱۴ هزار کودک کار و خیابانی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد کودکان کار و خیابانی شناسایی شده در کشور، اتباع خارجی هستند اظهار داشت: در شهر تهران از مجموع کودکان کار و کودکان خیابانی شناسایی و جذب شده ۶۳ درصد اتباع خارجی هستند.

وی خاطر نشان کرد: ۷۰ درصد این اتباع خارجی نیز غیر مجاز بوده و اوراق هویتی ندارند و سازمان نمی‌تواند در حوزه توانمند سازی و تحصیل به این کودکان خدمات ارائه دهد و صرفا از حمایت‌های غیر مادی سازمان می‌توانند برخوردار شوند.

حیدر‌هایی با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت مردمی و ضرورت آگاه سازی مردم در مواجه با کودکان کار و خیابانی بیان داشت: مردم باید بدانند که هر کمک مالی و پرداخت پول به کودکان کار و خیابانی در جهت آسیب زدن به این کودکان است و باید از پرداخت پول و کمک مالی به این کودکان جلوگیری کنند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون، کار کردن کودکان جرم است هموطنان در صورت مشاهده کودک صفر تا ۶ ساله در حال تکدی گری، کار، کار خیابانی و... با مراکز اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرند تا همکاران اورژانس بر اساس وظیفه مراجعه و کودک را از شرایط مخاطره آمیز دور کنند.

منبع: رادیو گفت و گو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار