تحصیل بیش از ۹۴ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور گفت: ۹۴ هزار و ۴۰۶ دانشجوی خارجی، بدون احتساب دانشجویان پذیرش شده در سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند.

هاشم داداش‌پور گفت: در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در سراسر کشور داریم که از این تعداد بیش از ۵۰ درصد را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند و حداقل بیش از یک سوم دانشجویان، نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند. در مجموع چهار درصد از جمعیت کل کشور را جمعیت دانشجویی تشکیل می‌دهد.

داداش پور تعداد دانشجویان خارجی را بدون احتساب دانشجویان پذیرش شده در سال تحصیلی جدید ۹۴ هزار و ۴۰۶ نفر اعلام کرد و گفت: یکی از محور‌های اصلی فعالیت دولت سیزدهم فعال سازی دیپلماسی در سطح منطقه‌ای و جهانی و یکی از محور‌های فعالیت وزارت علوم دیپلماسی علمی است. یکی از فعالیت‌های مهم در این زمینه جذب دانشجوی خارجی است.

وی در خصوص تدوین آیین‌نامه‌های جذب دانشجوی بین‌المللی اظهار کرد: در این زمینه نیازمند تدوین آیین‌نامه‌های مختلف هستیم که تدوین این آیین نامه‌ها آغاز شده و از جمله می‌توان به تدوین آیین نامه ارزیابی دانشگاه‌ها در زمینه جذب دانشجویان خارجی و صدور آیین‌نامه مربوط به اعطای مجوز برای مؤسسات جذب دانشجو اشاره کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: به ۱۲ مؤسسه برای جذب دانشجوی بین المللی مجوز داده شده و برنامه ما این است که این عدد را تا ۱۰۰ موسسه برسانیم و هدف ما این است که بتوانیم در یک فرایند تعریف شده جزء کشور‌های مطرح در جذب دانشجویان بین الملل باشیم و ظرفیت این مهم وجود دارد و همه کشور‌های منطقه می‌توانند کشور‌های هدف برای تحقق این هدف باشند.

معاون وزیر علوم درباره ضرورت بازنگری در آیین‌نامه معرفی دانشجوی نمونه، گفت: از جمله این ضرورت‌ها آن است که ما قبلاً دانشجوی نمونه بین‌المللی نداشتیم، ولی امسال دانشجویان نمونه بین‌المللی را هم جزو محور‌ها و ماموریت‌های سازمان قرار داده ایم تا اهمیت جذب دانشجوی بین‌المللی را جا بیندازیم.

داداش‌پور ادامه داد: به همین خاطر دو ماه پیش دانشجویان بین‌المللی هم به عنوان دانشجویان نمونه انتخاب شدند و اصل مهم این است که آیین نامه باید شمولیت داشته باشد. از این‌رو، خلاء‌های این آیین نامه رفع خواهد شد تا با رویکرد‌های جدید دولت و وزارت علوم متناسب شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.