ادعای غرب درباره عقب نشینی روسیه از خرسون همزمان با انتخابات کنگره آمریکا

برخی رسانه‌های غربی مدعی هستند روسیه عقب نشینی از خرسون را به دلیل انتخابات میان دوره‌ای به تعویق انداخت.

برخی منابع خبری مدعی شدند روسیه تصمیم برای خروج نیرو‌های نظامی خود از شهر خرسون را به بعد از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا به تعویق انداخت تا از پیروزی سیاسی دموکرات‌ها جلوگیری کند. اما موج قرمز بزرگ (اصطلاحی که جمهوری‌خواهان درباره پیروزی احتمالی خود به‌کار می‌بردند) رخ نداد.

بر اساس گزارشی که روز سه‌شنبه توسط سی‌ان‌ان منتشر شد، داده‌های اطلاعاتی آمریکا ادعا می‌کنند که جدول زمانی خروج نیرو‌ها از هفته‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و انتخابات میان دوره‌ای به‌عنوان یک عامل تعیین‌کننده بود.

این منابع ادعا کردند که این موضوع تلاش‌های مستمر روسیه برای تأثیرگذاری بر انتخابات میان دوره‌ای آمریکا را تأیید می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در نشست خبری هفته گذشته به این موضوع اشاره کرد. او به خبرنگاران گفت: «به نظر من جالب است که آن‌ها تا بعد از انتخابات صبر کردند. حزب دموکرات در کمال تعجب موفق شد کنترل سنا را حفظ کند. با این حال، حزب جمهوری‌خواه پس از پایان شمارش آرا همچنان احتمالاً کنترل مجلس نمایندگان را خواهد داشت.»

روسیه روز چهارشنبه یک روز پس از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا دستور عقب‌نشینی از خرسون را صادر کرد. وزارت دفاع روسیه توضیح داد که می‌خواهد از تلفات غیرضروری در میان نیرو‌های خود جلوگیری کرده و جان غیرنظامیان را نجات دهد. پیش از این مقامات آمریکا و اوکراین پیش‌بینی کرده بودند خروج نیرو‌های روسیه از منطقه خرسون روز‌ها و شاید هفته‌ها طول بکشد. طی هفته‌های گذشته، مقامات محلی تلاش کرده اند غیرنظامیان را از خرسون خارج کنند، زیرا تهدید‌های نیرو‌های اوکراینی افزایش یافته است. خبرگزاری راشاتودی روز چهارشنبه گزارش داد حدود ۱۱۵ هزار نفر شهر را ترک کرده اند.

این عقب نشینی یکی از بزرگترین عقب نشینی‌های روسیه در جنگ ۹ ماهه با اوکراین است. پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از برگزاری همه‌پرسی در اواخر سپتامبر، خرسون و سه منطقه دیگر اوکراین را به عنوان بخشی از خاک روسیه اعلام کرده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار