اجرای طرح پژوهشی "تعیین محدوده پراکنش و تهیه نقشه زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای" در چهارمحال و بختیاری

طرح پژوهشی "تعیین محدوده پراکنش و تهیه نقشه زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای" در استان با همکاری دانشگاه شهرکرد اجرا شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت:  در راستای حفاظت از گونه ارزشمند خرس قهوه‌ای در استان و همچنین کشور، مطابق بند "ط" ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، یک برنامه عمل از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و ابلاغ شده تا طرح پژوهشی با عنوان "تعیین محدوده پراکنش و تهیه نقشه زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای" با همکاری دانشگاهیان و متخصصان این حوزه انجام شود که این برنامه در چهارمحال و بختیاری با همکاری دانشگاه شهرکرد و محیط زیست تهیه شد.

سعید یوسف‌پور افزود: در این برنامه پراکنش و زیستگاه خرس قهوه‌ای در استان شناسایی و نقشه زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای و نقاط حادثه‌خیز و تعارضی بین انسان و خرس در استان شناسایی شده تا پایش‌های منظم ازسوی محیط زیست برای کاهش خطر در این مناطق انجام شود.

وی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون به جز شهرستان شهرکرد و بن همه شهرستان‌های استان و مناطق حفاظت شده استان زیستگاه خرس قهوه‌ای است، گفت: تخریب زیستگاه حیات وحش با اجرای برخی عملیات‌های عمرانی و توسعه‌ای و دست‌اندازی به مناطق حفاظت شده و توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و توسعه شهر‌ها و روستا‌ها در حاشیه مناطق حفاظت شده، بدون توجه به رعایت اصول از جمله فنس کشی و دیوارکشی برای باغات باعث افزایش تعارض بین انسان و خرس و حیات وحش شده است.

وی از مردم جوامع محلی به ویژه روستاییان و چوپانانی که دارای بیشترین میزان تعارض انسان با حیوان هستند خواست، تا در صورت بروز تعارض بین انسان وحیات وحش توصیه ماموران محیط زیست گوش دهند و از تجمع در محل پرهیز کنند.

یوسف‌پور از برگزاری برنامه آموزشی برای جوامع محلی در خصوص نحوه حراست و حفاظت از باغات و منازل مسکونی، برخورد با حمله ناگهانی خرس خبر داد و گفت: ارائه راهکار‌های کاهش تعارضات بین انسان وخرس، اعزام گشت‌های کنترل در مناطق دارای تعارض در راستای جلوگیری از بروز خسارت از جمله حمله خرس به باغات و دام روستاییان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیش از نیمی از مساحت استان تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، گفت: تاکنون در استان ۴۰۲ گونه جانوری از ۱۱۵خانواده شناسایی شده که از این تعداد ۲۷۸ گونه پرنده در کمیته ملی ثبت شده است.


بیشتر بخوانید


۴۵ گونه از این تعداد از گونه پستانداران، ۵۵ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست و ۲۰ گونه آبزی (ماهی) است که ۱۳ گونه از گونه‌های جانوری استان، در فهرست  سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت IUCN، ۱۳ گونه در طبقه‌بندی آسیب‌پذیر (VU) و پنج گونه در طبقه درخطر انقراض (EN) قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.