وجود ۱۵۱ تخت دیالیز فعال در استان همدان

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان گفت: ۱۵۱ تخت دیالیز فعال در این استان وجود دارد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

ابوالفتح میرزایی گفت: ۱۵۱ تخت دیالیز فعال در این استان وجود دارد و هم اینک همه شهرستان‌ها به جز شهرستان تازه تاسیس درگزین دارای بخش دیالیز هستند و بیماران دیالیزی ساکن در شهرستان درگزین به علت نزدیکی به شهرستان رزن به این محل برای انجام دیالیز مراجعه می‌کنند.

او گفت: با وجود نیاز نداشتن به دستگاه جدید، اما بخشی از دستگاه‌های موجود به علت نزدیک شدن به پایان عمر مفید نیازمند جایگزین شدن با دستگاه‌های جدید را دارند هر چند هم اینک نیز این دستگاه‌ها قابل استفاده هستند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان گفت: ۶۰۴ بیمار دیالیزی از دستگاه‌های موجود در بیمارستان‌ها برای انجام دیالیز استفاده می‌کنند.

میرزایی گفت: همچنین ۱۳۳ بیمار نارسایی کلیه در همدان شناسایی شدند که ۱۰۰ درصد آن‌ها باید به زودی کار دیالیز را شروع کنند در عین حال ۵۵۰ بیمار پیوند کلیه در این استان زیر مجموعه انجمن حمایت از بیماران کلیوی هستند.

اوبا بیان اینکه در مجموع یک هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران پیوندی و دیالیزی زیر پوشش این انجمن هستند گفت: افراد بالای ۶۰ سال، بیماران دیابتی، افراد با فشار خون بالا، افرادی با پیشینه بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، سابقه خانوادگی از بیماری‌های کلیوی، افراد سیگاری، افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کلیوی هستند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان گفت: بیماری‌های کلیه به ۲ بخش داخی و جراحی تقسیم بندی می‌شوند که بیماری‌های داخلی شامل نارسایی کلیه، عفونت مجاری ادراری و سندرم نفروتیک است که توسط نفرولوژیست درمان می‌شوند.

میرزایی گفت: بیماری‌های جراحی کلیه مانند سنگ کلیه، مشکلات پروستات و سرطان مجاری ادراری توسط اورولوژیست‌ها از طریق جراحی، آندوسکوپی و لیتوتریپسی (سنگ شکن) صورت می‌گیرد.

۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه هفته جهانی حمایت از بیماران کلیوی نام گذاری شده و با توجه به شیوع برخی بیماری‌ها در این هفته برنامه یا سمیناری برگزار نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.