تامین دارو‌های بیماران کلیوی در همدان دشوار است

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان گفت: دارو‌های مورد نیاز بیماران کلیوی به ویژه افراد پیوندی بسیار گران شده و تامین آن برای بیماران دشوار است.

ابوالفتح میرزایی گفت: بیماران پیوندی به طور میانگین و با توجه به نوع دارو‌های مصرفی ماهانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای خرید دارو پرداخت می‌کنند که این رقم با ۲.۵ برابر افزایش تا یک میلیون تومان رسیده است.

او گفت: این در حالی است که انجمن حمایت از بیماران کلیوی ماهانه ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به این افراد پرداخت کرده که این رقم حتی کفاف پرداخت هزینه ایاب و ذهاب را نیز نمی‌دهد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان گفت: کمیاب شدن دارو از دیگر چالش‌ها و مشکلات پیش روی بیماران کلیوی است که این طیف از بیماران برای یافتن دارو‌های مورد نیاز باید به چندین داروخانه مراجعه کنند.

میرزایی گفت: شاید برای یک بیمار دیالیزی در صورت تاخیر ۲ تا سه روزه در مصرف دارو مشکلی پیش نیاید، اما یک بیمار پیوندی حتی در صورت یک وعده تاخیر در مصرف دارو احتمال بروز مشکل برای عضو پیوندی و بازگشت فرد به جمع بیماران دیالیزی وجود دارد.


او با بیان اینکه گرانی و کمبود دارو موجب گلایمندی بیماران دیالیزی و پیوندی شده است، تأکید کرد ۱۵۴ بیمار دیالیزی و ۳۹ بیمار پیوندی سال گذشته به حالت طبیعی همچنین ۵۹ بیمار دیالیزی و ۲۹ بیمار پیوندی به علت ابتلا به کرونا سال گذشته جان باختند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان با بیان اینکه قرص کورتون به عنوان مسکن از سوی بیماران کلیوی مصرف می‌شود، گفت: علاوه بر این با توجه به ضعیف بودن بدن این طیف از بیماران آن‌ها مجبور به مصرف داور‌های تقویتی و انواع ویتامین‌ها هستند.

میرزایی گفت: مصرف دارو‌های کنترل و تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن منجر به بروز برخی عوارض از جمله بیماری‌های پوستی و گوارشی شد و آسیب پذیر بودن این افراد در برابر ویروس و بیماری‌هایی نظیر کرونا و انفولانزا شده و روز به روز بر تعداد دارو‌های مصرفی بیماران پیوندی، دیالیز و نارسایی کلیه می‌افزاید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.