تولیت آستان قدس رضوی:

هیچ نهادی نمی‌تواند جای حوزه علمیه را بگیرد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: هیچ مجموعه و نهادی توانایی و صلاحیت لازم برای پُر کردن جایگاه حوزه علمیه را ندارد.

حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با طلاب مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد گفت: هیچ مجموعه و نهادی توانایی و صلاحیت لازم برای پُر کردن جایگاه حوزه علمیه را ندارد و آنکه تا به امروز اسلام ناب، مکتب و بنیان‌های عمیق فقه شیعه را حفظ کرده است، همین طلاب و حوزه‌های علمیه بوده‌اند.

  او افزود: علما و طلاب در طول تاریخ با وجود نبود امنیت اجتماعی و فشار‎های روزافزون حکام جور، برای به حاشیه راندن دین، هیچ‌گاه از ایستادگی در مسیر دفاع از اصول، ارزش‌ها و احکام الهی کوتاه نیامدند و با تقوامحوری، ارزش‌های دینی و احکام شرعی را به جامعه منتقل کرده و موجب حفظ مکتب شدند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: از ابتدای فعالیت حوزه علمیه و روحانیت که پس از غیبت صغری آغاز شد، فشارها، محرومیت‌ها و تهدید‌های فراوانی متوجه حوزه بوده است، اما با عنایت امام زمان (عج) حوزه‌های علمیه پابرجا مانده است. اگر هر مجموعه دیگری این مقدار هجمه را متحمل می‌شد تاکنون از بین رفته بود و این ماندگاری، یک معجزه است.

حجت الاسلام مروی بیان کرد: روحانیت شیعه در همین سختی ‎ها و دشواری ‎ها رشد کرده است. رضاخان خواست حوزه علمیه و روحانیت را نابود کند، اما از درون همین حوزه، حضرت امام (ره) برخاست و به کمک الهی و عنایت امام زمان (عج) دودمان پادشاهی را از این کشور برچید.

او با بیان اینکه حوزه علمیه کهن مشهد سابقه‌ای درخشان دارد تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز به این حوزه عنایت ویژه دارند.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: حوزه مشهد باید به جایگاهی برسد که فضلا از قم و نجف برای کسب علم به مشهد بیایند.

حجت الاسلام مروی اظهار کرد: طلاب و حوزه علمیه مستقر در مشهد، نباید از حرم مطهر عالم آل محمد (ع)، به عنوان گنجینه‌ای عظیم در این شهر غفلت کنند. بخشی از کلاس‌های درس حوزه علمیه می‌تواند در حرم مطهر برگزار شود و طلاب اگر در مساله‌ای علمی دچار مشکل می‌شوند باید از حضرت رضا (ع) مدد بجویند.

حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و حدود ۴۰ هزار طلبه در حال آموزش در ۱۴۶ مدرسه علمیه تحت نظر ۲ هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.