مشخص شدن کف عرضه خودروسازان در بورس کالا سبب تعادل بازار می‌شود

کارشناس بازار سرمایه گفت: توافقاتی با خودروسازان صورت گرفته که کف عرضه در بورس کالا عدد مشخصی باشد این موضوع می‌تواند کمک کند که به سمت متعادل شدن حرکت کرد.

آقای نیما میرزایی گفت: عرضه خودرو در بورس کالا یکی از روش‌های مناسب برای صنعت خودرو سازی و نحوه توزیع آن است با توجه به این که تجربه ناموفق فروش خودروسازان را داشته ایم این موارد سبب می‌شد قیمت‌ها به شکلی بالا رود که خریداران زیان کنند یا اگر قیمت هم پایین بود دلال‌ها وارد میدان می‌شدند و سود اصلی را آن‌ها کسب می‌کردند و در هر صورت همه بخش‌ها متضرر می‌شدند همه این موارد باعث می‌شد به صورت مدام خودرو سازی ما زیان شناسایی کند فشاری که این موضوع به دولت و سیستم بانکی وارد می‌کرد خود یکی از عوامل ایجاد تورم بود انتطار می‌رود با عرضه خودرو در بورس کالا این مشکل حداقل از سمت تولیدکنندگان مرتفع و قیمت‌ها متعادل شود.

او می‌گوید: بنابر این، اصل موضوع عرضه خودرو در بورس کالا یک امر ناگزیر برای صنعت خودسازی در این مرحله است و حالا می‌شود برای آزاد سازی قیمت‌ها با عرضه زیاد و جبران کمبود تقاضا با موضوع واردات این بازار را متعادل کرد و به سمت افزایش تولید، افزایش کیفیت و کاهش قیمت حرکت کنیم..

میرزایی گفت: این مورد که مطرح می‌شود عرضه خودرو در بورس کالا سبب افزایش قیمت در بازار آزاد شده است به هیچ عنوان به این شکل نیست عمدتا محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شوند قیمت شان در بازار کاهش معنا داری دارد و سابقه این را به وضوح نشان داده است بحث افزایش نرخ خودرو در درجه اول از تورم و کاهش ارزش ریال منشا گرفته است با توجه به افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و دلار نیمایی طبیعی است که قیمت خودرو افزایش پیدا کند و ارتباطی به بورس کالا ندارد.

او در خصوص عرضه‌های کم، برهم زدن رقابت و افزایش نرخ به سبب نبود تعادل گفت: اما عرضه‌های قطره چکانی در بورس کالا که تقاضای خرید را نا متقارن کرده نکته بسیار درستی است و از جمله ضعف‌های است که در اجرای این روش وجود دارد و باید اصلاح شود. البته توافقاتی با خودروسازان صورت گرفته که کف عرضه عدد مشخصی باشد این موضوع می‌تواند بسیار کمک کند که به سمت متعادل شدن حرکت کرد.

به گفته میرزایی، در شرایط فعلی راهکار مناسب استفاده از بورس کالا برای فروش است و جز این راه اگر راهی باشد یا شاهد زیان خودروسازان هستیم یا باید یک عده به عنوان رانت از طریق دلالی کسب سود کنند.

او در پاسخ به این سوال که برخی به دنبال عرضه خودرو در بورس کالا برای افزایش قیمت‌ها هستند بیان کرد: اشکال از بورس کالا نیست اگر می‌خواهیم قیمت‌ها تعدیل شود باید تیراژ تولید افزایش، واردات آزاد (با تعرفه پایین) داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار