رونمایی از یادنامۀ زنده‌یاد اکبر نحوی، استاد دانشگاه شیراز + تصاویر

در مراسمی، به مناسبت یکمین سال عروج زنده‌یاد اکبر نحوی، استاد زبان و ادبیات فارسی، یادنامۀ این استاد، منتشر شد.

در مراسمی از سوی مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز که به مناسبت یکمین سال عروج زنده‌یاد اکبر نحوی، استاد دانشگاه شیراز ترتیب یافت، از یادنامۀ این استاد، با عنوان «کلک وزین» رونمایی شد.

در این مراسم که امروز شنبه سوم دی‌ماه، در تالار شهید منتظری دانشگاه شیراز برگزار شد؛ جمعی از دانشگاهیان، اهالی ادب و فرهنگ و دوستداران زبان و ادبیات فارسی به یاد زنده‌یاد استاد اکبر نحوی گرد هم آمده و یاد او را گرامی داشتند.

زهرا ریاحی زمین، رئیس مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در این مراسم با اشاره به اینکه یادنامۀ زنده‌یاد اکبر نحوی به کوشش مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی منتشر شده است، بیان کرد: کتاب «کلک وزین»، دربردارنده ۲۳ مقاله است که از سوی استادان رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های مختلف کشور، از جمله دانشگاه شیراز نوشته شده و در یک مجموعه ۳۵۰ صفحه‌ای، به قطع وزیری، در مرکز نشر دانشگاه شیراز به چاپ رسیده است.

او گفت، سرآغاز سخن این کتاب را با عنوان «خلوت نشین آگاه»، محمدیوسف نیری استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، در وصف شادروان نحوی و ویژگی‌های علمی و شخصیتی او نوشته است و هرکدام از مقالات این یادنامه، با داشتن بار علمی غنی، به رشته تحریر در آمده است که می‌تواند برای هر علاقه‌مند و متخصص زبان و ادبیات فارسی مفید واقع شود.

در مانایاد استاد دانشگاه شیراز، زنده‌یاد دکتر نحوی، محمدحسین کرمی (رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز)؛ یوسف نیری (استاد دانشگاه شیراز) و ابوالقاسم اسماعیل‌پور (استاد دانشگاه شهید بهشتی)، هرکدام به‌عنوان سخنران این نشست، ضمن معرفی شخصیت این استاد نامدار زبان و ادبیات فارسی، به بیان ویژگی‌های علمی، شخصیتی و معرفی آثار ایشان پرداختند.

دکتر غلامرضا کافی (عضو هیأت‌علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز)، دکتر محمد مرادی (رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی) و تعدادی از دانشجویان زنده‌یاد دکتر نحوی نیز در این مراسم، به خواندن اشعار و دلنوشته‌هایی در سوگ زنده‌یاد استاد نحوی پرداختند.

زنده‌یاد اکبر نحوی (۵ آبان ۱۳۳۴ قم)، ادب‌پژوه ایرانی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود که پارسال، در ۱۸ آذر۱۴۰۰ به دیدار حق شتافت.

از او آثار متعددی در قالب مقاله و کتاب، از جمله تصحیح برخی آثار همچون برزونامه، شیرازنامه، مجمل التواریخ و القصص و آیین دبیری به یادگار مانده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار