برگزاری نشست نوسازی بافت‌های فرسوده در مشهد

عضو هیئت مدیره شرکت ملی بازآفرینی شهری ایران گفت: نشست بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده با هدف بررسی موانع در مشهد برگزار شد.

سیدالحسینی عضو هیئت مدیره شرکت ملی بازآفرینی شهری ایران گفت: رویداد سفیران بم برای ایران قوی، همزمان در صد شهر کشور درحال برگزاری است. یکی از مسائلی که اهمیت دارد حاشیه نشینی و بافت‌های ناکارآمد شهری است. این مسئله باعث عدم تعادل‌های جمعینی شده و شاهد بروز حاشیه نشینی شده‌ایم.

او با بیان اینکه ناپایداری از مهمترین شاخص‌های بافت‌های ناکار‌آمد شهری است، افزود: مسئله اصلی ما در حوزه شهری، تغییرات جمیعتی است که شهر‌ها به سمت کلانشهری‌ حرکت می‌کنند و روز به روز شاهد رشد مناطق این چنینی هستیم.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی بازآفرینی شهری ایران  ادامه داد: پدیده فقر مسئله اصلی این جابجایی‌ها است. فقر نیز شامل فقر فرهنگی، مسکن، اقتصادی و اجتماعی است، فقر مسکن امروز گریبان دهک‌های بالا را هم گرفته است.

سیدالحسینی بیان کرد: در شرق و جنوب شرق ایران بیشترین میزان جابجایی جمعیت را داریم. یکی از مقاصد نیز شهر مشهد است، این تغییر الگوی اسکان و گونه‌های جدید سکونت را رقم میزند.

او تصریح کرد: به دلیل کیفیت ساخت و ساز در محدوده‌های ناکارآمد شهری و بافت‌های فرسوده به علت عدم نظارت و استفاده از مصالح بی‌کیفیت هر لحظه شاهد مکان‌هایی هستیم که در معرض خطر است. ۵۸ درصد واحد‌های مسکونی ما سازه مناسب ندارند و در برابر زلزله مقاوم نیستند.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی بازآفرینی شهری ایران در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹ میلیون واحد مسکونی‌ مورد نیاز در کشور وجود دارد که اگر تامین شود بازار نیز کنترل خواهد شد، تاکید کرد: ۵ میلیون واحد برای خانواده‌های تازه تشکیل شده و ۳ میلیون واحد نیز در کشور نیاز به بازسازی و بهسازی دارد.

سیدالحسینی اظهار کرد: مسکن غیر رسمی راه حلی است که تهی‌دستان شهری‌ برای تامین مسکن خودشان پیش گرفته‌اند، ما باید رویکرد و‌ نگاهمان را در ارتباط با بافت‌های ناکارآمد و حاشیه شهر تغییر دهیم و باید آن‌ها را بپذیریم. و مسکن در استطاعت مردم را تامین کنیم. به شبکه روابط اجتماعی در طراحی محلات شهری‌مان توجه نکرده‌ایم. توان مالی ساکنان محلات فقیر نشین نه متکی بر درآمد که عمدتا متکی بر شبکه روابط اجتماعی است.

امیدواریم آرام‌آرام از کلمه بافت فرسوده دور شویم.

خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، در نشست تخصصی نقش بازآفرینی شهری در کاهش آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی محلات ناکارآمد شهری در مشهد گفت: بافت پیرامون حرم رضوی و بافت وکیل آباد از مکان‌هایی در مشهد هستند که در حاشیه توسعه‌نشینی شهری قرار گرفته است.

او افزود: اساساً باید دید که چه اتفاقی افتاده که این بافت‌های ناکارآمد به وجود آمده است. آنچه به معنای عمیقش حاشیه‌نشینی است، حاشیه‌نشینی را به دورماندگان از جریان پویای توسعه شهری تعبیر می‌کنیم، مانند منطقه آبکوه که از نظر جغرافیایی در محل خوبی قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: باید بدانیم رفع مخاطرات و مفهوم بازآفرینی جایی به وجود می‌آید که مردم آن منطقه در کانون توجه قرار می‌گیرند.

خدایی بیان کرد: با همکاری دستگاه‌ها طرح تحول حاشیه شهر مشهد در ابتدای سال در قالب ۲۰۰ پروژه اجرایی به تصویب رسید. امیدوارم آرام‌آرام از کلمه بافت فرسوده دور شویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار