مزدآبادی مطرح کرد؛

سرگردانی فضای فرهنگی کشور در مواجهه با قهرمانان

یک نویسنده گفت: متأسفانه با مسئله نابلدی در مواجهه با قهرمانان روبه‌رو هستیم و یکی از نیاز‌های فرهنگی امروز نیز چگونگی معرفی همین نامداران است.

نشست معرفی کتاب‌های نشر «یا زهرا» درباره سردار سلیمانی، با حضور علی اکبری مزدآبادی و محمدعلی صمدی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست کتاب‌های حاج قاسم، حاج قاسم ۲، متولد مارس، ذوالفقار، هجوم به تهاجم و نبرد سیدجابر، معرفی شدند.

علی اکبری مزدآبادی در این نشست گفت: اولین کتاب درباره سردار در نشر یا زهرا در سال ۹۴ منتشر شد که به‌صورت مصور بود؛ با توجه به علاقه‌ای که به ایشان داشتیم و آرشیو خوبی درباره حاج قاسم گردآوری کرده بودیم و از سوی دیگر اطلاع داشتیم که حاج قاسم تمایل ندارد در مورد خودش صحبت کند، مصاحبه‌هایی دوران جنگ را تدوین و به همراه عکس‌هایی در قالب کتاب «حاج قاسم یک» به چاپ رساندیم.

وی افزود: دومین کتاب «ذوالفقار» بود که در فروردین سالی که سردار حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید، به چاپ رسید. «هجوم به تهاجم» و «نبرد سیدجابر» کارنامه عملیاتی لشکر ثارالله به فرماندهی حاج قاسم و همچنین کارنامه عملیاتی لشکر ثارالله در عملیات بیت‌المقدس بود. یعنی در واقع نشر یازهرا، چهار عنوان کتاب قبل از شهادت سردار از وی به چاپ رسانده بود که ۸۵ هزار نسخه از این کتاب‌ها قبل از شهادت سردار قاسم سلیمانی به فروش رسیده بود.

مدیرمسئول انتشارات «یا زهرا»، بیان کرد: بعد از شهادت حاج قاسم، طبق آرشیو خوبی که داشتیم، کار نگارش و چاپ کتاب‌ها ادامه پیدا کرد. بعد از شهادت، کتاب «حاج قاسم ۲» را به چاپ رساندیم که حاوی خاطرات از ایشان است. «متولد مارس» نیز در سالگرد شهادت سردار منتشر شد.

در ادامه این نشست محمدعلی صمدی درباره کتاب «متولد مارس» و عنوان آن، گفت: خاطرات حاج قاسم و چیزی که از ایشان باقی مانده بود، مربوط به سال‌های بعد از جنگ بود. از سویی تولد حاج قاسم در ماه مارس است و تقارنی بین شخصیت جمادی ایشان و نماد ماه مارس وجود دارد. در واقع مارس به‌نوعی آمادگی برای جنگ با هدف رسیدن به صلح است. در هنگام انتخاب این عنوان به این نتیجه رسیدیم که جذابیت ژورنالیستی دارد و کنجکاوی به‌وجود می‌آورد و سبب می‌شود مخاطب بیشتر رجوع کند. این کتاب آماده‌سازی، تنظیم، گردآوری و مهندسی خوبی دارد که زحمت آن را علی اکبری مزدآبادی کشیده است.

وی افزود: تعداد کتاب‌هایی که درباره حاج قاسم که یک گام به جلو باشند، دو یا سه عنوان بیشتر نیست. ماه‌های اول شهادت حاج قاسم که این کتاب‌ها را تورق می‌کردیم، یکی از منابع اصلی نشر یا زهرا بود. البته مانع اصلی در خلق آثار بیشتر در مورد سردار حاج قاسم سلیمانی خودشان بودند، برای تولید اثر همکاری نمی‌کرد و شرط کرده بودند که عکس را از روی جلد برداریم.

این نویسنده بیان کرد: با احتیاط باید بگویم که کتاب «نوروز شاد» که در مورد سردار نوشته شده، یک گام رو به جلو است. البته کتاب «حاج قاسمی که من می‌شناسم» نیز خاطرات خوبی را دربردارد. حاج قاسم، تصویر بزرگی است که اگر آن را پازل فرض کنیم، هنوز هم چیدن این پازل به یک حد قابل قبول نرسیده است. شاید هنوز هم همان محدودیت‌های ساختار حاج قاسم حاکم است؛ محدودیت‌هایی که سبب شده که این خلأ تا امروز وجود داشته باشد.

صمدی در ادامه با اشاره به آرشیوی که نشر یا زهرا در اختیار دارد، گفت: دلیل اصلی کامل بودن این آرشیو به علاقه شخصی علی اکبری مزدآبادی و شخصیت‌هایی که وی به آن‌ها علاقه‌مند است، برمی‌گردد. وی از دفاع مقدس و شخصیت‌های بزرگ هرچه دیده جمع‌آوری کرده است. علی اکبری مزدآبادی با علاقه این‌ها را جمع‌آوری می‌کرد که این نوعی عشق است. در مورد حاج قاسم هم همین‌گونه بود، در واقع علاقه ما به سردار سلیمانی به سال‌ها قبل برمی‌گردد؛ از سال ۹۶ یا ۹۷ که به روزنامه‌ها آمد، درگیر شخصیت حاج قاسم بودیم. کسی که در حوزه جهان اسلام با اقتدار کار می‌کرد. سال ۹۴ جمع‌آوری اطلاعات به خروجی رسید. در واقع علی اکبری مزدآبادی منابع را می‌شناسد و این بسیار متفاوت از حجم عظیمی کسانی است که می‌خواهند کاری را به انجام برسانند، اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند. به‌عنوان نمونه کتاب «حاج قاسم یک» مجموعه مصاحبه‌های منتشر شده از سردار در مطبوعات بوده و مابقی کتاب‌ها همه از آرشیو نشر یا زهرا هستند.

در بخش دیگری از این نشست علی اکبری مزدآبادی اظهار کرد: غیر از تهران که شهدای آن به‌خوبی معرفی شده‌اند، معرفی شهدا در دیگر شهر‌ها تقریبا صفر است. تا دو سال قبل که از جهان‌آرا یک کتاب خوب درآوردیم، چیزی از او نبود. در تمام شهر‌ها آرشیو‌های بسیار زیادی وجود دارد که کسی به فکر پردازش نیست. در واقع ما آرشیو تمام سرداران را جمع‌آوری می‌کنیم و سردار سلیمانی هم یکی از علاقه‌مندی‌های ما بود. هر چیزی که به مقاومت ضد صهیونیستی و ضد اشغالگری مربوط می‌شود، از علاقه‌مندی‌های ما به‌شمار می‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کتاب دیگری در این زمینه در دست انتشار دارد یا خیر، افزود: از سال ۹۹ که کتاب‌ها را منتشر کردیم، تصمیم گرفتیم که دیگر آرشیو نکنیم و شروع به تألیف کردیم. متأسفانه بعد از گذشت سه سال از شهادت سردار سلیمانی هنوز کتاب‌هایی در راستای جمع‌آوری مطالب منتشر می‌شود، درحالی‌که جا دارد به مصاحبه با کسانی پرداخته شود که وی را از نزدیک می‌شناسند. بهتر است کار میدانی انجام بگیرد. ما اکنون این کار را آغاز کردیم و کتاب بعدی حاوی مصاحبه‌هایی با همرزمان این شهید است که بی تردید کتاب درخوری خواهد شد.

این ناشر گفت: متأسفانه با مسأله‌ای رودررو هستیم و آن هم نابلدی در مواجهه با قهرمانان است. یکی از نیاز‌های فرهنگی امروز مواجهه با موضوع قهرمانان و چگونگی بروز دادن این قهرمانان است تا وارد لایه‌های اصلی ذهن مردم شود و به قوام اجتماع کمک کند. برخی قهرمانان زمان نمی‌شناسند. در نشر یازهرا سعی کردیم از ارتباط روحی و شخصی با این قهرمانان فاصله بگیریم و این‌گونه آثاری مانند پروژه شهید کاوه، شهید بابایی و شهید اسکندرلو به سرانجام رسید. در واقع این‌ها قهرمانانی هستند که برای به بلوغ رسیدن‌شان تمام مردم هزینه کرده‌اند، پس همه ملت حق دارند که از این هزینه برداشت داشته باشند. به‌نظرم فضای فرهنگی کشور در مواجهه با قهرمانان سرگردان است.

محمدعلی صمدی نیز گفت: در معرفی ۶ اثری که نشر یا زهرا به چاپ رسانده باید بگویم که انتشار این آثار یک کار عملیاتی است. هنوز کتاب «حاج قاسم یک» را مرجع سایر کتاب‌ها می‌دانم. این کتاب حاوی سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و خودگفته‌های سردار سلیمانی است. «متولد مارس» بعد از این کتاب چاپ شد که شامل خاطرات عراق و سوریه است. کتاب «ذوالفقار» را نیز مرجع می‌دانم. کتاب «حاج قاسم ۲» در مورد حاج قاسمی است که به بلوغ رسیده است. این بلوغ در دهه ۶۰ کمترین بروز را دارد، اما حاج قاسم ۲ با فرمانده لشکر ثارالله فاصله دارد. بقیه کتاب‌ها مربوط به زمان بعد از جنگ است.

برچسب ها: کتاب ، ادبیات ، قهرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار