پس از رایزنی روسای جمهور ترکیه و روسیه مطرح شد

تاکید اردوغان بر برگزاری نشست سران ترکیه، سوریه و روسیه

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که برگزاری نشست سران ترکیه و سوریه و روسیه به موجب تحولات جاری ممکن است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز پنجشنبه در جریان نشست حزب حاکم عدالت و توسعه در آنکارا اعلام کرد که نشست آتی وزرای خارجه ترکیه، روسیه و سوریه در چارچوب یک مسیر سه جانبه برگزار خواهد شد.

اردوغان گفت: ترکیه، روسیه و سوریه راهی را آغاز کردند که بر اساس آن نشستی بین وزرای خارجه (سه کشور) برگزار می‌شود و بعداً ما رهبران با توجه به تحولات دیدار خواهیم کرد.

از سوی دیگر اردوغان اعلام کرد که امروز با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود تماس تلفنی خواهد داشت.

وی تصریح کرد که با زلنسکی در مورد گفتگویش با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، اوایل امروز و راه‌هایی برای قرار دادن روابط روسیه و اوکراین در زمینه انعطاف‌پذیرتر بحث خواهد کرد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه گفت، دیدار سه جانبه وزیران امور خارجه روسیه، سوریه و ترکیه در نیمه دوم ماه ژانویه برگزار خواهد شد.

گفتگوی تلفنی اردوغان و پوتین

کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه در تماسی تلفنی از نشست اخیر روسای دفاع و اطلاعات روسیه، ترکیه و سوریه ارزیابی مثبت کردند.

در نشست دسامبر ۲۰۲۲ در مسکو بین وزرای دفاع و روسای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه، ترکیه و سوریه ارزیابی‌های مثبتی صورت گرفت. در این بیانیه ابراز امیدواری شد که تداوم تماس‌های سه‌جانبه منجر به بهبود اساسی اوضاع در سوریه از جمله احیای تمامیت ارضی، حل مسئله پناهندگان و انجام وظایف در مبارزه با گروه‌های تروریستی بین‌المللی شود.

نشست سه جانبه سران در مسکو اولین دیدار وزرای دفاع ترکیه و سوریه در ۱۱ سال گذشته بود.

نشست مشترک وزرای خارجه ترکیه، روسیه و سوریه در امارات

روسیا الیوم به نقل از برخی منابع در ترکیه گزارش داد که به زودی قرار است وزرای خارجه ترکیه، سوریه و روسیه در امارات دیدار کنند.

بر اساس این گزارش، چاووش‌اوغلو طی سفر به برزیل عنوان کرد که در حال رایزنی با روسیه برای انتخاب مکان برگزاری این نشست هستیم.

به نظر می‌رسد سفر روز گذشته شیخ عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات و دیدار با بشار اسد، به همین منظور انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار