کارشناس بهداشت بوشهر خبر داد:

افزایش ۲۳ درصدی حیوان گزیدگی در بوشهر

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: موارد حیوان گزیدگی در این شهرستان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رضا تندی گفت: در ۹ ماه نخست سال جاری تعداد ۵۴۳ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان بوشهر گزارش‌شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۱۷ مورد گزش گزارش‌شده، افزایش ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.

او اضافه کرد: از این تعداد موارد گزارش‌شده ۴۰۷ مورد در مناطق شهری و ۱۳۶ مورد در مناطق روستایی اتفاق افتاده است.

این کارشناس بیان کرد که برابر آمار‌های موجود ۷۶ درصد موارد حیوان گزیدگی سال جاری در شهرستان بوشهر مربوط به سگ‌ها بوده که با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان بوشهر که از سه جهت با آب محصور است، مدیریت جمعیت سگ‌های بلا صاحب اهمیتی دوچندان می‌یابد.

تندی گفت: پراکندگی موارد حیوان گزیدگی در تمامی شهر‌ها و محلات و نیز روستا‌های شهرستان بوشهر گسترده بوده است، اما در برخی از محلات تعداد موارد گزش به‌صورت معناداری بالاتر از سایر نقاط است.

او افزایش نگهداری سگ در منازل به‌عنوان حیوان خانگی، مدیریت ناقص پسماند‌های خانگی و شهری، همچنین غذا رسانی برخی از افراد به سگ‌های بلا صاحب را ازجمله عوامل افزایش جمعیت آن‌ها دانست.

تندی تأکید کرد که شهروندان گرامی در صورت وقوع حیوان گزیدگی در هر ساعت از شبانه‌روز بایستی اقدام به شستشوی محل گزش با آب فراوان و صابون کرده و به بیمارستان‌های سطح شهرستان جهت تزریق سرم و واکسن مراجعه کنند.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بوشهر تأکید کرد: مرکز بهداشت شهرستان بوشهر واقع در خیابان والفجر نیز به‌عنوان مرکز درمان پیشگیری هاری، آماده ارائه خدمات واکسیناسیون هاری در نوبت‌های دوم و سوم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.