استولتنبرگ: سوئد و فنلاند باید هر چه سریعتر به ناتو بپیوندند

دبیرکل ناتو حمایت خود را از پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ابراز کرد.

پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، کشور‌های بسیاری در اروپای شرقی که عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نبودند، نگران گسترش جنگ به خاک خود شدند. فنلاند و سوئد، دو کشور حوزه اسکاندیناوی نخستین کشور‌هایی بودند که درخواست عضویت در سازمان ناتو را مطرح کردند. با این وجود، مخالفت ترکیه با عضویت سوئد، مسیر را برای استکهلم دشوار ساخته است. با این حال مقامات این نهاد نظامی از عضویت این دو کشور حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: «بسیار اهمیت دارد که درخواست عضویت فنلاند و سوئد که سال میلادی گذشته برای عضویت در ناتو مطرح شد، هر چه سریعتر تأیید شود.»

استولتنبرگ که در حاشیه نشست وزیران دفاع سازمان ناتو در بروکسل با خبرنگاران سخن می‌گفت، تأکید کرد: «موضوع اصلی این نیست که کدام یک از دو کشور سوئد و فنلاند سریعتر به ناتو می‌پیوندند، بلکه مسئله این است هر دو کشور به دلیل جنگ اوکراین و تهدید روسیه در اسرع وقت به این نهاد نظامی ملحق شوند.»

وی افزود: «من اطمینان دارم که هلسینکی و استکهلم در نهایت به سازمان ناتو خواهند پیوست. با این حال من به سختی می‌کوشم این مهم هرچه سریعتر انجام شود.»

سخنان استولتنبرگ پس از آن مطرح می‌شود که ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو می‌گوید با عضویت فنلاند در این نهاد نظامی مخالفتی ندارد، اما هرگز با عضویت سوئد موافقت نخواهد کرد. آنکارا سوئد را متهم به پناه دادن به اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) کرده و تأکید دارد اقدام استکهلم در دادن مجوز برای سوزاندن قرآن کریم، کتاب مقدس مسلمانان با هدف تحریک آنکارا بوده است.

براساس منشور سازمان آتلانتیک شمالی هر ۳۰ عضو این نهاد دارای حق وتو بوده و عضویت کشور‌های جدید منوط به موافقت تک‌تک اعضای پیشین است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
دو تا کشور آروم بود اونام داغون دارن میکنن
Iran (Islamic Republic of)
Mehdi
۲۱:۴۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
امپراتور پوتین نمی ذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
به نطر من ناتو در حال فروپاشی میباشد چونکه از نظر جنسی وفساد اخلاقی دیگر جایگاه رزمی ندارد وبه بن بست رسیده
آخرین اخبار