۳.۵ میلیون متر مکعب آب در طرح‌های تغذیه مصنوعی گچساران ذخیره شد

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: بارندگی‌های چند ماه گذشته موجب ذخیره سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در طرح‌های تغذیه مصنوعی این شهرستان شده است.

سید معصوم افضلی رئیس اداره امور آب گچساران گفت: این میزان آب در طرح‌های تغذیه مصنوعی ناصرآباد، گرگدا و شیخ خواجه آبگیری و ذخیره شده است.

وی هدف از ساخت این طرح‌ها را مهار و کنترل سیلاب، جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، تقویت آبخوان دشت و منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک عنوان کرد و گفت: وجود این مخازن آبی در آب و هوای منطقه نیز تاثیر مطلوبی دارد.

افضلی ابراز کرد: ظرفیت آب بند خاکی رسوبگیر طرح تغذیه مصنوعی ناصرآباد این شهرستان به دنبال بارندگی‌های چند روز گذشته تاکنون تکمیل و سرریز شد.

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: ظرفیت حوضچه‌های تغذیه مصنوعی این طرح‌ها یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب است که بیش از ۸۰درصد حجم این حوضچه‌های تغذیه در اثر بارندگی و سیلاب‌های اخیر تکمیل شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون سه طرح آبخوان داری در مناطق ناصرآباد، شیخ خواجه (آبدالان میشو) و گرگدا در محدوده مطالعاتی دشت امامزاده جعفر گچساران در حال بهره برداری هستند.

رئیس اداره امور آب گچساران تاکید کرد: طرح‌های در حال بهره برداری تغذیه مصنوعی این شهرستان در صورت بارندگی و سیلاب سالیانه بیش از ۶ میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌کنند.

۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های تغذیه مصنوعی گچساران نیاز است

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: براساس مطالعات و نیازسنجی انجام گرفته ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای چهار طرح تغذیه مصنوعی در این شهرستان نیاز است.

افضلی افزود: این طرح‌ها در مناطق بیدزرد و سربیشه (امامزاده جعفر)، دره نین لیشتر، آبریگون (سربیشه)، دیل و آرو (سرپری) انجام خواهد شد که مطالعه کارشناسی این طرح‌ها در حال اجراست.

وی تصریح کرد: تامین اعتبارات لازم برای احداث سایر طرح‌های مطالعه شده و همچنین ترمیم، مرمت و بازسازی طرح‌های در دست بهره برداری لازم و اساسی می‌باشد.

افضلی ابراز کرد: با توجه به گرمسیری بودن این شهرستان و کمبود نزولات جوی و در پی آن بروز خشکسالی‌های متوالی در سال‌های اخیر ایجاد طرح‌های تغذیه مصنوعی برای مدیریت و ذخیره آب در این شهرستان ضروری است.

افضلی افزود: اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی این شهرستان موجب شده خشکسالی‌های اخیر تاثیر کمتری در افت منابع آبی زیرزمینی دشت امامزاده جعفر داشته است.

برچسب ها: سیلاب ، ظرفیت آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.