سالاری:

از هنرستان‌های ما بوی گفتمان انقلاب اسلامی نمی‌آید

معاون امور هنری وزارت ارشاد با ابراز نگرانی از وضعیت هنرستان‌ها گفت: از سرجمع هنرستان‌هایی که بازدید داشتم، بوی گفتمان انقلاب اسلامی نمی‌آید.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از برنامه «گردهمایی مدیران هنرستان‌های هنر‌های زیبای سراسر کشور» که در مجتمع فرهنگی باغ زیبا برگزار شد، با ابراز نگرانی از وضع هنرستان‌ها نسبت به حجاب، انقلاب و دیگر موضوعات گفت: آنچه من در هنرستان‌ها دیدم  سرجمع به حدود ۲۰ هنرستان می‌رسد، سرجمع از آن‌ها بوی گفتمان انقلاب اسلامی نمی‌آید.

سالاری ادامه داد: باید مراقب گفتمان انقلاب اسلامی باشیم. ظاهراً حواسمان به این گفتمان نیست. من را در نمایشگاه خط می‌برند، یک بسم‌الله یا صلوات در نمایشگاه نوشته نشده است. تا دلتان بخواهد خوشنویسی شعر فلان شاعر لائیک و ... در در و دیوار وجود دارد. مگر می‌شود در تاریخ خوشنویسی شخصی را داشته باشیم که یکبار صلوات، بسم‌الله یا نام مبارک الله را ننوشته است. چه نسلی تربیت می‌کنیم؟ نسلی که از یکسری معنویات فاصله می‌گیرد؛ ماهم در جلساتمان خجالت می‌کشیم، برای شادی روح اموات صلوات بفرستیم. می‌گوییم یک فاصله سکوت کنید.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باشگاه فولاد بیانیه داده است که برای بازیکنان ما انرژی مثبت بفرستید، افزود: این چه گفتمانی است؟ ما بلدیم دعا کنیم. می‌خواهید برایتان دعا کنیم، دعا می‌کنیم. در هنرستان تهران می‌روم یک اتفاقاتی می‌افتد. جالب اینجاست رفقا توجیه می‌کنند. می‌گویند زره تعزیه به تنهایی قداست ندارد، زنجیر است؛ چرا می‌خواهید به آن قداست بدهید؟

به گفته وی، همه دنیا برای گفتمان‌های خود نشانه درست می‌کنند. وقتی این نشانه به نشانه گفتمان تبدیل شد، دیگر یک تکه پارچه نیست، چفیه یک تکه پارچه نیست. پلاک یک تکه فلز است، اما وقتی تبدیل به نشانه گفتمان مقاومت، جنگ و شهید شد، نشانه‌ها به نماد تبدیل می‌شوند. نماد‌ها از استعاره‌ها بالا می‌روند. خواهش می‌کنم این نشانه‌ها در هنرستان‌های ما احیا شوند یا غبار‌روبی شوند. 

سالاری با بیان اینکه انگار وارد یک هنرستان در منطقه لائیک ترکیه شدم، تصریح کرد: من نگران هستم؛ چراکه هنرستانی داریم که از لایه‌های مختلف آن معلوم است هیچ‌کس به حجاب اعتقاد ندارد. کسی هم تلاش نمی‌کند این حجاب را درست کند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیگر نمازخانه در هنرستان‌ها جایی ندارد، بیان کرد: مگر می‌شود نمازخانه در هنرستان وجود نداشته باشد؟ می‌گویند، چون از نمازخانه استفاده نمی‌شد، آنجا را به جای دیگر تبدیل کردیم. اگر از نمازخانه استفاده نمی‌شود تو باید کاری کنی که هنرجو بداند نماز هم مانند تکنیک‌های هنری باید یاد گرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار